• Horisonten

Ägglossnings test

Jag behöver hjälp då jag inte är van eller kan så mycket med ägglossningstelt. Kan ägglossningstesten visa positivt fast man inte får ägglossning?? Fick starkt positivt test den 30/6.  Räknar äl kanske 1-2/7
    testade med ägglossnings test nu på eftermiddagen då jag inte vet hur min cykel ser ut och då jag mått illa ganska länge. Först diffust som en klump i halsen men nu mera. Testade med gravtest i igår som var negativt. Men kan ägglossningstestet visa på graviditet eller kan De vara så att jag inte hade äl när jag trodde? första bilden är ifrån 30/6 när jag testa positivt de andra från idag nyss. Vad är eran tanke?

• Svar på tråden Ägglossnings test
  • Anonym (Myr)
    Ägglossningstest används för att upptäcka Luteiniserande Hormon (LH) i urinen och därmed förutse tidpunkt för ägglossning. Det finns ALLTID en lägre koncentration av hormonet LH i din urin (s.k. basalnivå) . En gång i månaden, ungefär i mitten av din menscykel, ökar koncentrationen av LH snabbt och kraftigt vilket framkallar frisläppande av ägg från dina äggstockar cirka 24-48 timmar senare.

Dvs att du kommer alltid få ett svagt streck på ägglossningstester oavsett när I månaden du testar. Detta test räknas alltså som negativt. ÄL test räknas positivt när strecket är lika starkt som kontrollstrecket.
  • Horisonten
    Anonym (Myr) skrev 2023-07-12 15:19:27 följande:
    Ägglossningstest används för att upptäcka Luteiniserande Hormon (LH) i urinen och därmed förutse tidpunkt för ägglossning. Det finns ALLTID en lägre koncentration av hormonet LH i din urin (s.k. basalnivå) . En gång i månaden, ungefär i mitten av din menscykel, ökar koncentrationen av LH snabbt och kraftigt vilket framkallar frisläppande av ägg från dina äggstockar cirka 24-48 timmar senare.

Dvs att du kommer alltid få ett svagt streck på ägglossningstester oavsett när I månaden du testar. Detta test räknas alltså som negativt. ÄL test räknas positivt när strecket är lika starkt som kontrollstrecket.

Jo jag vet att de räknas som positivt om de är lika starkt eller starkare än kontroll strecket. Men när jag testade innan äl så var det helt helt blankt och sen ökade upp och positvt. Därför jag blev förvånad Då jag tycker mig se något svagt och så även en vän till mig. Och jag inte vet vart i cykeln jag är. Och också hört från flera att äl test kan visa på graviditet. så vart fundersam och nyfiken. Men skall ta grav test på fredag för och se. 

tack för att du svarade

• Emiz

Som tidigare kommentar. Ett svagt streck kan synas när som helst under cykeln. Att de va blankt innan kanske betydde att nivån va väldigt låg. Jag vet att clearblue är dyrare och har man inte råd så förstår jag. Men de var faktiskt det enda jag körde med då jag ville ha tydliga svar. Jag har också hört de där om att ägglossningstest kan visa positivt om man är gravid så jag testade när jag va i v.6 eller nåt och det blev faktiskt positivt. Glad smiley på clearblue. Ditt ser inte positivt ut. Vet dock inte om ett ägglossningstest kan visa positivt innan ett gravtest. Så tidigt alltså. Får hoppas ditt gravtest är positivt när det är dags :)

• Horisonten
    Emiz skrev 2023-07-12 15:52:10 följande:

Som tidigare kommentar. Ett svagt streck kan synas när som helst under cykeln. Att de va blankt innan kanske betydde att nivån va väldigt låg. Jag vet att clearblue är dyrare och har man inte råd så förstår jag. Men de var faktiskt det enda jag körde med då jag ville ha tydliga svar. Jag har också hört de där om att ägglossningstest kan visa positivt om man är gravid så jag testade när jag va i v.6 eller nåt och det blev faktiskt positivt. Glad smiley på clearblue. Ditt ser inte positivt ut. Vet dock inte om ett ägglossningstest kan visa positivt innan ett gravtest. Så tidigt alltså. Får hoppas ditt gravtest är positivt när det är dags :)

Tack ja är ju bara att hålla tummarna och ha tålamod. Mennaå svårt. Hoppas så men rädd för besvikelsen 
  • Emiz

Men horisonten det är ju du ser jag nu ifrån tidigare tråd om hur du ska tänka kring ÄL och BIM. Har du börjat med ÄL-test nu? Jag dömer inte. Jag själv har varit minst lika galen😅 kram

• Horisonten
    Emiz skrev 2023-07-12 18:41:13 följande:

Men horisonten det är ju du ser jag nu ifrån tidigare tråd om hur du ska tänka kring ÄL och BIM. Har du börjat med ÄL-test nu? Jag dömer inte. Jag själv har varit minst lika galen😅 kram

Haha ingen fara. Försöker förstå min kropp mest är de och frustrerande när jag inte gör de och blir knäpp när jag inte har koll och kontroll. Och rädslan att inte kunna bli gravid igen är hög idag
  • Anonym (Hanna)

Jag förstår din oro, men om du fått starkt utslag på ÄL-test runt månadsskiftet så kan du egentligen bara vänta nu tills du tar ett graviditetstest. ❤️ Jag skulle börja testa den 14/7 med tanke på när du fick starkt utslag på ÄL-test.

Håller tummarna för dig!!

• Horisonten
    Emiz skrev 2023-07-16 23:38:52 följande:

Hur har det gått ? Är du gravid?

Nej inte gravid. Mensen kom
    med Dunder och brak. Men skönt och veta att den ändå kom ordentligt när den skulle så vi kan ha mer koll vid våra försök. 
  • Emiz
    Horisonten skrev 2023-07-17 11:16:26 följande:
    Nej inte gravid. Mensen kom
    med Dunder och brak. Men skönt och veta att den ändå kom ordentligt när den skulle så vi kan ha mer koll vid våra försök. 
    Ok förstår. Ja skönt när den väl kommer. Då vet man vad som gäller och kan ta nya tag👊🏼 Det kommer snart ska du se. Lycka till och kram
Svar på tråden Ägglossnings test