• Anonym (Inget hotell)

Hur liten yta ska vi bo på för att neka släkt att sova över..

Ja som rubriken lyder. Vi bor i dag i ett litet charmigt torp, 70 kvm. Fördelat på två våningar.
    Så ca 30 kvm uppe och nere.
    Vi består av 2 vuxna å 1 småbarn under 5 år.
    Nu är det så att varje sommar vill folk komma förbi och sova över flera nätter.mi Min man har fått nog. Det funkade kanske när vi var 2 men nu har vi ingen plats en säng i vardagsrummet tar upp halva rummet. Det blir trångt och man går varann på nerverna.
    Men folk verkar helt oförstående och ifrågasättee, på köpet kan jag tillägga att min man på psykisk dåligt, högt blodtryck dålig sömn och utbränd. Men istället för att ta in på camping hotell å umgås dagtid blir de förbannade... så trött.
    Är der en sjäkvklarhet att ta emot folk, när en mår dåligt plus bor på liten yta?

• Svar på tråden Hur liten yta ska vi bo på för att neka släkt att sova över..
  • Anonym (C)
    Anonym (L) skrev 2023-07-11 16:49:10 följande:

Men för h-vete! Vad är det för fel på era släktingar? Jag är alltid för diplomati och att undvika onödiga konflikter men i ert fall så tycker jag att ni ska be dem fara och flyga. Det är inte bara otrevligt utan helt empatistört att bete sig som de gör. 

Säg bara NEJ och skit i att öppna när de ringer på alternativt säg att det inte passar just nu om de dyker upp i trädgården. Bry dig inte om i fall de börjar argumentera, säg bara åt dem att gå. 

Jag vet att det är svårt att säga nej men ingen skulle klandra er, inte ens om ni bröt helt med idioterna. Tänk vad skönt det skulle vara för er!

Ja du har helt rätt. Blir helt full i skratt nu för det är ju helt självklart det du skriver och otänkbart för de flesta att antingen fixa sig semesterboende som hos TS eller dyka upp som gubben i lådan hos oss mellan ambulansfärderna. Nu måste man åtminstone ta en cykel till stranden här, hade vi bott i direkt anslutning till de vackra stränderna här hade vi väl fått fäkta bort att vara sommarstuga också Skrattande Jag vill ju att min man ska ha sina syskon, om han själv vill det, men jag vill kunna sola hur jag vill i min egen trädgård och har ju förstås avvisat dem när han haft en tuff natt och sover, men det blir så onödigt skav mellan honom och mig när jag känner mig så fruktansvärt överrumplad och jag förbannad går in och säger - Nu får du förklara läget en gång för alla och vilken tågordning som gäller, annars vill jag ALDRIG mer träffa dem!!

Jag har tänkt lite mer på det här och förutom det direkta fridstörandet och någon slags skam som uppstår, så ogillar jag starkt att det gör mig till en ogästvänlig person i mina egna ögon. Så jag jobbar på det och försöker skjuta skulden dit den hör hemma när sådana känslor dyker upp Glad
  • Anonym (W)
    Anonym (märk) skrev 2023-07-12 14:54:01 följande:
    Fast, det är väl just det som är knäckfrågan: ni tycker att det är roligt att ha gäster, planerar för det och vill att folk kommer. Men om ni istället kände er invaderade i ert privata, alldeles för trånga hus, där det dessutom finns småbarn och någon som mår dåligt, så är det kanske inte lika roligt?

Och att du förväntar dig sovplats hos nån annan bara för att ni erbjudit det? Det är rätt konstigt om det inte är klart uttalat från början. Ni bjuder för att ni vill det, andra måste få välja själva hur de gör. 
    Nja, håller med delvis. Men det är faktiskt ganska tråkigt att andra inte bjuder till utan mest utnyttjar. Vi har vänner som har det sämre ställt än oss och vi förväntar oss inte att de ska bo större för att vi ska kunna sova över. Däremot har vi haft vänner som gärna kom och bodde hos oss, men aldrig erbjöd oss detsamma fast de hade plats. Att gärna och ofta ta emot, även om givaren är generös och gör det av fri vilja, och sedan själv systematiskt undvika att göra samma sak, det är ingen trevlig egenskap tycker jag. 
  • Anonym (C)
    Anonym (M) skrev 2023-07-12 22:15:27 följande:

Om du har läst mitt inlägg så skrev jag att det är märkligt hur människor förväntar sig sängplatser hos andra, oavsett hur det ser ut hemma osv. Jag förstår alltså TS situation och att de inte kan ha folk sovandes hemma utifrån hur det beskrivs. 

Jag gav sedan en annan sida av myntet. Om man gladeligen sover hos andra gång efter gång. Men sedan när någon annan behöver en sängplats så får denne höra att det finns hotell så kan jag förstå att det kan verka lite udda. Nu vet jag inte om så är fallet här jag försökte bara nyansera diskussionerna lite. Ibland ligger det mer bakom än vad någon skriver här på familjeliv.

Fast den sidan av myntet - som ibland helt riktigt finns, idioter kommer i många former - tycker inte jag var juste alls att lägga som en kommentar till trådstarten. Jag har redan frågat TS om de själva är sådana som gärna semestrar hos andra och därmed förväntas visa på en sådan ömsesidighet, och det var de tydligen inte. Du kunde ha läst tråden bättre än att insinuera att här finns avgörande sidor som inte kommer fram. Eller åtminstone ha frågat igen istället. 

Diskussionen i sig om att ta men inte ge är inte alls dum, men det gällde ju inte för TS. 
  • Anonym (prioritera er själva)

Det är lite märkligt detta med känslomässig utpressning inom familj/släkt.
    Du/ni behöver inse och stå upp för att ni är en egen familj med ansvar i första hand för er själv, er hälsa och ert välmående.

Jag reagerar inte bara på det oförskämda att bjuda in sig själv på det sättet, redan det är illa nog, utan även på att de ska stanna en vecka. En vecka!? När ni inte riktigt orkar och mår bra?

I ert fall skulle jag vänligt men BESTÄMT förklara följande:
    Jättetrevligt att ni vill komma förbi och träffas, det funkar för oss ett par, tre dagar.
    Ni kommer inte kunna sova hos oss, det funkar inte av olika anledningar. Vill inte gå in på detaljer, det är privat.

Det finns bra hotell, vandrarhem eller också finns plats för tält på tomten.
    Ni kan naturligtvis använda badrum etc. inne :) 
    Hoppas det funkar, hjärtligt välkomna.

Här lämnar du INGET utrymme för diskussion, att du ska behöva försvara eller om det blir tjat.

Jag skulle inte dra mig för att avstyra helt om de inte accepterar upplägget. Om de börjar tjata och ifrågasätta. typ:

Du, förresten, det passar nog inte alls. 
    Vi har inte möjlighet att ställa upp på det du förväntar dig så det är kanske bättre att ni gör något annat.

Ni har INGEN skyldighet att fungera som hotell åt någon annan, varken släkt, familj eller annan. Om de blir sura är det deras problem, då kanske ni slipper tjatet i framtiden

• Anonym (märk)
    Anonym (W) skrev 2023-07-13 12:30:20 följande:
    Nja, håller med delvis. Men det är faktiskt ganska tråkigt att andra inte bjuder till utan mest utnyttjar. Vi har vänner som har det sämre ställt än oss och vi förväntar oss inte att de ska bo större för att vi ska kunna sova över. Däremot har vi haft vänner som gärna kom och bodde hos oss, men aldrig erbjöd oss detsamma fast de hade plats. Att gärna och ofta ta emot, även om givaren är generös och gör det av fri vilja, och sedan själv systematiskt undvika att göra samma sak, det är ingen trevlig egenskap tycker jag. 
    Fast plats är inte detsamma som möjlighet. Och utomstående har inte alltid möjlighet att känna till om det finns möjlighet eller inte och vad det i så fall beror på.

Att bjuda in är en sak, det gör man för att man vill bjuda in, inte för att kunna kassera in en gentjänst. Det är ingen trevlig egenskap tycker jag. 
  • Anonym (C)
    Anonym (märk) skrev 2023-07-13 13:00:34 följande:
    Fast plats är inte detsamma som möjlighet. Och utomstående har inte alltid möjlighet att känna till om det finns möjlighet eller inte och vad det i så fall beror på.

Att bjuda in är en sak, det gör man för att man vill bjuda in, inte för att kunna kassera in en gentjänst. Det är ingen trevlig egenskap tycker jag. 
    Att utnyttja är inte heller någon trevlig egenskap och det finns givetvis även människor som gör sådant utan att givaren för den skull menade eller tänkte sig ett millimeterbyte, utan mer och mer blir varse att det brister kraftigt i en slags ömsesidig gästfrihet. 
  • Anonym (märk)
    Anonym (C) skrev 2023-07-13 13:16:02 följande:
    Att utnyttja är inte heller någon trevlig egenskap och det finns givetvis även människor som gör sådant utan att givaren för den skull menade eller tänkte sig ett millimeterbyte, utan mer och mer blir varse att det brister kraftigt i en slags ömsesidig gästfrihet. 
    Och om man misstänker det så får man väl sluta bjuda in. Eller så anser man att själva umgänget är så pass viktigt att man accepterar en ensidighet i vem som sover över i vems hus. Men man kan inte förvänta sig att varje inbjudan är en tjänst man sen ska få kassera in när man själv tycker att det passar. 
  • Anonym (W)

Då kommunicerar man det, varför det inte passar. Att utnyttja andra men aldrig själv vara generös är en dålig egenskap, men att förvänta sig visst mått av generositet tillbaka är det inte. Sedan kan man vara generös på olika sätt. 

Vi har haft grannar som resonerar som du gör, de blev väldigt förvånade när deras vänner tog avstånd ifrån dom. De förstod aldrig varför. 

• Anonym (C)
    Anonym (märk) skrev 2023-07-13 13:18:20 följande:
    Och om man misstänker det så får man väl sluta bjuda in. Eller så anser man att själva umgänget är så pass viktigt att man accepterar en ensidighet i vem som sover över i vems hus. Men man kan inte förvänta sig att varje inbjudan är en tjänst man sen ska få kassera in när man själv tycker att det passar. 
    Ja, det är väl skälvklart att alla har det valet. Det hindrar ju dock inte att lyfta i en tråd som denna att fenomenet att utnyttja andra, ta men aldrig ge, existerar. Ingen bad dig lösa det uppenbara, utan det påtalades att dessa envägs semestervänskaper utkristalliserar sig över tid. En vänskap är inte på millimetern men när ömsesidigheten brister kraftigt kan det knappast reduceras till att någon vill "inkassera gentjänster". Du har väl fler nyanser än så du klarar att förhålla dig till, även om det faktiskt inte låter så på dig? 
  • Anonym (märk)
    Anonym (W) skrev 2023-07-13 13:23:45 följande:

Då kommunicerar man det, varför det inte passar. Att utnyttja andra men aldrig själv vara generös är en dålig egenskap, men att förvänta sig visst mått av generositet tillbaka är det inte. Sedan kan man vara generös på olika sätt. 

Vi har haft grannar som resonerar som du gör, de blev väldigt förvånade när deras vänner tog avstånd ifrån dom. De förstod aldrig varför. 

Ja, det gör man. Och som tråden visar så finns det gott om människor som inte kan acceptera ett nej. Man kan också kommunicera om man avser att ens inbjudan innebär att den som bjuder senare tänker kräva in motsvarande inbjudan. För då har den inbjuden chans att tacka nej om de inte har möjlighet att erbjuda sovplats. 

Kommunikation är alltid bäst, mycket bättre än att förutsätta att man ska få bo hos någon för att de har ett stort hus, bor i en attraktiv stad eller nära en fin strand. Och mycket bättre att kommunicera om att man bjuder in till samvaro i syfte att sedan kunna kräva motsvarande boende en annan gång. 
  • Anonym (S)

Alltså varför vill man ens bo så tätt ihop med människor man "knappt känner"?? Även om det är släkt så låter det som ni ändå ses så pass sällan att det inte känns helt avslappnat att plötsligt dela ALLT! Aldrig att jag skulle vilja sova i någon (barn)familjs vardagsrum, utan möjlighet att stänga dörren om sig! Visst, det kanske finns en dörr men att då veta att man ockuperar halva huset för de som bor där! Att hålla på och härja i någon annans badrum om det bara finns ett. Kan ju säga att jag skulle bli förstoppad ganska snabbt....
    Säg bara Nej, inget konstigt med det!

• Anonym (märk)
    Anonym (C) skrev 2023-07-13 13:30:38 följande:
    Ja, det är väl skälvklart att alla har det valet. Det hindrar ju dock inte att lyfta i en tråd som denna att fenomenet att utnyttja andra, ta men aldrig ge, existerar. Ingen bad dig lösa det uppenbara, utan det påtalades att dessa envägs semestervänskaper utkristalliserar sig över tid. En vänskap är inte på millimetern men när ömsesidigheten brister kraftigt kan det knappast reduceras till att någon vill "inkassera gentjänster". Du har väl fler nyanser än så du klarar att förhålla dig till, även om det faktiskt inte låter så på dig? 
    Nä, exakt, en vänskap är inte på millimetern. Utan man kan ha olika förutsättningar att bjuda igen. Om man förstår de nyanserna så har man goda förutsättningar till samvaro. 
  • Anonym (C)

Dessutom är det både fräckt och snålt att leva på andras frikostighet och samtidigt ha för avsikt att inte erbjuda något själv.
  • Anonym (C)
    Anonym (märk) skrev 2023-07-13 13:32:52 följande:
    Nä, exakt, en vänskap är inte på millimetern. Utan man kan ha olika förutsättningar att bjuda igen. Om man förstår de nyanserna så har man goda förutsättningar till samvaro. 
    Det beror helt om det står på förutsättningar eller lust och vilja. Står det på lust och vilja att inte bjuda igen är det förstås en snyltare man har att göra med. Bjuder jag in en mindre bemedlad vän till mig eller tar med denna eller barn på en resa, förväntar jag mig inte att erbjudas semesterboende o liknande i retur utan vår vänskap är ömsesidig utan att kunna ge samma saker. Det är inte det vi diskuterar här. Har jag däremot vänner som gärna sparar stugpengar på att istället knö in sig hos mig skulle jag undra vad de är för ena om de med liknande förutsättningar aldrig bjuder igen av ren bekvämlighet och bara för att det allmänt är lite bökigt att ha övernattningsgäster. 
  • Anonym (Inget hotell)
    Anonym (märk) skrev 2023-07-11 10:58:51 följande:
    Det är märkligt det där med folk som tror att de har rättigheter till ens hus och hem bara på grund av läget eller storleken. 

Vi bor i ett stort hus, ungefär mitt i Sverige. När vi flyttade in så konstaterade mina svärföräldrar att det var perfekt läge på väg till deras sommarstuga så att de slapp åka hela vägen i ett svep? Och perfekt med så stort att de fick gott om plats att bo hos oss... 

Tyvärr vågade vi inte sätta ner foten på en massa år, och under somrarna använde de vårt hem som vandrarhem på sina resor till och från sommarstugan, eller till och från vänner. Vi förväntades också vara hemma och serva med middag, frukost, lakan, underhållning. 

När vi väl satte ner foten, när vi hade småbarn och inte hade tid och råd att serva dem, så blev de så kränkta att de knappt ville hälsa på oss eller barnen alls. Umgänge med oss var bara intressant när de fick utnyttja oss och vårt hus. 

Känner igen det där... vi bor ganska långt ifrån vår släkt, men det är också halvvägs upp till en släktgård, så folk stannar gärna till här. De kan tom komma mitt i natten och förvänta sig att vi ska vara vaken med småbarn och ta emot dem med nattfika och färdigbäddade sängar. 

Jag har också en nära släkting som vill bestämma vår semester, när vi ska vara hemma för att hen ska komma till oss en vecka. 

Vi lät det också gå så länge vi inte hade barn, men nu funkar det inte, dels för småbarn och dels för min mans psykiska hälsa. 

• Anonym (Inget hotell)

En gång fick jag motargument, hemma hos oss trängde vi ihop 8 kompisar till barnen på golvet. Ja men det är också skillnad, om min son skulle vilja ha kompisar övernatta, absolut. Jag kan ha 9 barn sovande på madrass i vardagsrumgolvet en natt eller två. Men det är också skillnad på barn och en hel familj som ska vara här på semester. 

Anonym (prioritera er själva) skrev 2023-07-13 12:48:27 följande:

Det är lite märkligt detta med känslomässig utpressning inom familj/släkt.
    Du/ni behöver inse och stå upp för att ni är en egen familj med ansvar i första hand för er själv, er hälsa och ert välmående.

Jag reagerar inte bara på det oförskämda att bjuda in sig själv på det sättet, redan det är illa nog, utan även på att de ska stanna en vecka. En vecka!? När ni inte riktigt orkar och mår bra?

I ert fall skulle jag vänligt men BESTÄMT förklara följande:
    Jättetrevligt att ni vill komma förbi och träffas, det funkar för oss ett par, tre dagar.
    Ni kommer inte kunna sova hos oss, det funkar inte av olika anledningar. Vill inte gå in på detaljer, det är privat.

Det finns bra hotell, vandrarhem eller också finns plats för tält på tomten.
    Ni kan naturligtvis använda badrum etc. inne :) 
    Hoppas det funkar, hjärtligt välkomna.

Här lämnar du INGET utrymme för diskussion, att du ska behöva försvara eller om det blir tjat.

Jag skulle inte dra mig för att avstyra helt om de inte accepterar upplägget. Om de börjar tjata och ifrågasätta. typ:

Du, förresten, det passar nog inte alls. 
    Vi har inte möjlighet att ställa upp på det du förväntar dig så det är kanske bättre att ni gör något annat.

Ni har INGEN skyldighet att fungera som hotell åt någon annan, varken släkt, familj eller annan. Om de blir sura är det deras problem, då kanske ni slipper tjatet i framtiden

• Anonym (Inget hotell)
    Anonym (S) skrev 2023-07-13 13:31:16 följande:

Alltså varför vill man ens bo så tätt ihop med människor man "knappt känner"?? Även om det är släkt så låter det som ni ändå ses så pass sällan att det inte känns helt avslappnat att plötsligt dela ALLT! Aldrig att jag skulle vilja sova i någon (barn)familjs vardagsrum, utan möjlighet att stänga dörren om sig! Visst, det kanske finns en dörr men att då veta att man ockuperar halva huset för de som bor där! Att hålla på och härja i någon annans badrum om det bara finns ett. Kan ju säga att jag skulle bli förstoppad ganska snabbt....
    Säg bara Nej, inget konstigt med det!

Japp inga dörrar att stänga sig om, stor öppning in till köket, så jag förstår inte det heller faktiskt. :D
  • Anonym (prioritera er själva)
    Anonym (Inget hotell) skrev 2023-07-15 14:15:06 följande:

En gång fick jag motargument, hemma hos oss trängde vi ihop 8 kompisar till barnen på golvet. Ja men det är också skillnad, om min son skulle vilja ha kompisar övernatta, absolut. Jag kan ha 9 barn sovande på madrass i vardagsrumgolvet en natt eller två. Men det är också skillnad på barn och en hel familj som ska vara här på semester. 

jag förstår inte riktigt hur det ens blir argumentation?
    vad är det för människor ni har till släktingar!?

om ni säger nej är det nej som gäller. ni formulerar er vänligt men tydligt till att börja med men om de verkligen inte accepterar ert svar och börjar tjafsa så skulle jag välja att vara så tydlig att det riskerar att bli på gränsen till otrevligt.

typ. "Vad är det som är svårt att förstå? Vi kan inte, orkar inte och det funkar inte. Jag tänker inte diskutera detta mer, ni är välkomna förbi om ni vill utifrån det vi har sagt annars får ni tyvärr göra något annat."

Man måste inte vara bästis med sina släktingar och det kan vara värt att öka avståndet och träffas extremt sällan/aldrig om nödvändigt.
Svar på tråden Hur liten yta ska vi bo på för att neka släkt att sova över..