• Emma19980

    Refertilisering av man (vaso vasostomi)

    Hej! 


    Jag skulle behöva eran hjälp. Jag har träffat en kille som är steriliserad han gjorde det för några månader sen. Jag vill höra av er som har vart i samma situation vart någonstans ni rekommenderar att göra en refertilisering. Har läst mycket om att det finns i Danmark och Norge. Har lite frågor:

    -vad kostar det?
    -hjälpte det?
    -hur Snabbt blev ni gravida?
    -hur lång var väntetiden. 


     

  • Svar på tråden Refertilisering av man (vaso vasostomi)
  • Anonym (.)

    Har du frågat om han vill?
    Han gjorde det nyss och ni har precis träffats.

  • Anonym (.)

    Ok.
    Jag och min steriliserade man bokade tid på ivf-klinik för info.

    De sade att det inte är självklart att återkoppling fungerar. Det kan bildas ärrvävnad som hindrar spermierna. Dessutom kan spermierna tagit skada av att varit "urkopplade" i och med att kroppen kan börja bilda antikroppar mot dem (högre risk ju längre tid man varit steriliserad).

    Därtill handlar det ju då om att försöka bli gravid på vanligt vis vilket kan ta något år även med oopererade testiklar, dvs ni kommer inte accepteras för IVF förrän efter lång tid.

    Vill ni istället gå vidare direkt med IVF finns troligen möjlighet att få det gratis om någon av er inte har barn sedan tidigare.

    Vi valde att skippa alla köer och köpa ett försök via privat klinik. Det gjordes då äggplock på mig och de plockade ut spermier i lokalbedövning från mannen med nål. De satte sedan in spermier i äggen (tesa). Vi upplevde det inte som jobbigt.

    Det lyckades på första försöket. Jag var gravid inom ca 1,5 månad efter vårt infosamtal.
    Vi använde sedan ett fruset embryo för syskon.

    Vårt pris var ca 40000 kr, men det var för 12 år sedan, så jag gissar att man får räkna med 50000 nu.

    Fundera över vilken väg ni vill gå. För oss var det inte värt att betala för en osäker återkoppling, många månaders försök att kanske bli gravid, för att sedan ändå kanske behöva IVF.

    Därtill är det perfekt att min man är fortsatt steriliserad - inga problem med preventivmedel. 

Svar på tråden Refertilisering av man (vaso vasostomi)