• Anonym (.)

Får inget jobb, förutom ställen som vill fuska med skatt

Hej!

Jag är intresserad av att jobba i kök/restaurang. Jag har också ett intresse av att jobba i en matbutik, men får aldrig något jobb där.

Men inom restauranger får jag oftast napp. Men oftast handlar det om gratis arbete ''För att se hur det går''.

Om det är tal om att jag faktiskt skall få lön (som det är nu), så blir det svårt att få ordentligt svar hur mycket jag skall få i timmen.

Det stället som jag är på nu, är kul. Trevliga kollegor och bra arbete. Men det är kollektivavtalet, de har inte det.

Avtal i papper finns inte heller. Däremot skulle jag skriva mitt bankkontonummer på mejlen, vilket jag har gjort. Även skriva tider på ett papper, vid in och ut-checkning.

Men det är sällan prat om att vilja skriva något anställningsavtal. ''Men du skall få lön''. Pratas det om. Men det är svårt för mig att veta om det kommer handla om svart jobb eller inte. Jag vill att skatt skall betalas. Och jag vill inte vänta till nästa månad, för att sedan se att det har dragits skatt eller inte. Det är viktigt för mig att det görs ordentligt från allra första början.

Jag har oerhört svårt att hitta jobb i övrigt. På massa andra seriösa företag, så får jag inget jobb alls. Varken de stora restaurangerna eller i övriga jobb ställena.

Kan någon vara min vägledare eller stödperson, om hur jag skall göra. Jag skall skicka ett mejl nu till restaurangen och säga att jag vill ha en lönespecifikation när lönen kommer, så jag vet att skatt har betalats.

Tack!

• Svar på tråden Får inget jobb, förutom ställen som vill fuska med skatt
  • Anonym (.)
    Anonym (Orsak?) skrev 2023-07-09 13:05:31 följande:

Varför tror du att du inte får jobb? Vad har du på ditt cv? Kan du göra något för att öka chanserna?

Jag skriver nog som en kratta. Har inget attraktivt CV. Mitt CV ser simpel ut och försökt alltid att ändra det. Men jag ser att dagens/moderna CV ser annorlunda ut och snygga. Det ser nästan ut som om det är gjort i en specifik program, ett skrivprogram som jag inte har på min dator.

Mitt CV är skrivet via en dokument från Google Drive. Jag har inget annat skrivprogram.

En simpel CV i kombination med att jag skriver som en kratta + inte gjort så mycket jobb. Jag har hunnit volontärsarbeta en hel del, har gymnasieutbildning och arbetat ett ställe en längre period.

Anonym (AJ) skrev 2023-07-09 16:39:29 följande:

Spelar ingen roll om det finns kollektivavtal eller inte. Står i LAS att du ska ha anställningsavtal. Minns inte vilken paragraf men det är lätt att leta reda på själv. Sen meddelar du arbetsgivaren det. 

Det är såna här råd du kan få från ditt fackförbund, om du är med i ett. De kan driva ärenden och tvister. 

Okej, jag skall försöka vara mer bestämd nästa gång. Arbetsgivaren sa att jag skulle provjobba med lön. Men jag skall vara bestämt när han väl vill ha mig kvar, att en anställningsavtal skall skrivas.

Jag skickade också ett mejl denna morgon, med frågor + var bestämd att jag vill ha lönespec + att skatt måste dras. Jag skrev: ''Allra viktigaste är att skatt betalas''.

Det är med facket: Det börjar bli mer intressant. Jag har lärt mig att många ställen vill fuska och är inte hyggliga av sig, som jag har gärna velat tro. Jag har varit för naiv och snål. Jag ville helt enkelt inte betala en gång i månaden för något som jag kände att jag kanske aldrig kommer använda mig av.

När jag skriver detta, får jag lite små känslor av att jag inte vill vara med, p.g.a ekonomi och snålhet.

Hur mycket betalar man en gång i månaden? Ca 200kr, va?

Men det börjar bli mer intressant som sagt, så jag tycker det är bra att du skrev detta. Det fick mig att bli påmind att det faktiskt finns en organisation/verksamhet/förbund som har hand om dessa saker.

Perfekt tillfälle, när man t.ex kommer till ställen som jag är på just nu.

TACK FÖR TIPSET!
    Anonym (Ajaj) skrev 2023-07-09 18:24:18 följande:

Och förutom anställningsavtalet ska du begära att få en lönespecifikation varje månad där både brutto- och nettlolön framgår. Men eftersom din srbetsgivare tycker det är krångligt att skriva ett simpelt avtal (vilket i verkligheten betyder: de vill inte göra dig officiellt anställd med allt vad det innebär i skatter och skyldigheter) så komemr du inte få en ordentlig lönespec heller. Här blir det en stor risk för dig, kommer Skatteverket på det kommer du bli skyldig att betala den skatt som borde dragits på din lön. 

Men om jag själv har försökt att arbetsgivaren skall betala skatt; kan inte jag använda det som försvar, så att arbetsgivaren istället blir den som blir skyldig. Så jag inte blir med i något register?

• Anonym (Orsak?)
    Anonym (.) skrev 2023-07-09 19:03:40 följande:

Jag skriver nog som en kratta. Har inget attraktivt CV. Mitt CV ser simpel ut och försökt alltid att ändra det. Men jag ser att dagens/moderna CV ser annorlunda ut och snygga. Det ser nästan ut som om det är gjort i en specifik program, ett skrivprogram som jag inte har på min dator.

Mitt CV är skrivet via en dokument från Google Drive. Jag har inget annat skrivprogram.

En simpel CV i kombination med att jag skriver som en kratta + inte gjort så mycket jobb. Jag har hunnit volontärsarbeta en hel del, har gymnasieutbildning och arbetat ett ställe en längre period.

Anonym (AJ) skrev 2023-07-09 16:39:29 följande:

Spelar ingen roll om det finns kollektivavtal eller inte. Står i LAS att du ska ha anställningsavtal. Minns inte vilken paragraf men det är lätt att leta reda på själv. Sen meddelar du arbetsgivaren det. 

Det är såna här råd du kan få från ditt fackförbund, om du är med i ett. De kan driva ärenden och tvister. 

Okej, jag skall försöka vara mer bestämd nästa gång. Arbetsgivaren sa att jag skulle provjobba med lön. Men jag skall vara bestämt när han väl vill ha mig kvar, att en anställningsavtal skall skrivas.

Jag skickade också ett mejl denna morgon, med frågor + var bestämd att jag vill ha lönespec + att skatt måste dras. Jag skrev: ''Allra viktigaste är att skatt betalas''.

Det är med facket: Det börjar bli mer intressant. Jag har lärt mig att många ställen vill fuska och är inte hyggliga av sig, som jag har gärna velat tro. Jag har varit för naiv och snål. Jag ville helt enkelt inte betala en gång i månaden för något som jag kände att jag kanske aldrig kommer använda mig av.

När jag skriver detta, får jag lite små känslor av att jag inte vill vara med, p.g.a ekonomi och snålhet.

Hur mycket betalar man en gång i månaden? Ca 200kr, va?

Men det börjar bli mer intressant som sagt, så jag tycker det är bra att du skrev detta. Det fick mig att bli påmind att det faktiskt finns en organisation/verksamhet/förbund som har hand om dessa saker.

Perfekt tillfälle, när man t.ex kommer till ställen som jag är på just nu.

TACK FÖR TIPSET!Men om jag själv har försökt att arbetsgivaren skall betala skatt; kan inte jag använda det som försvar, så att arbetsgivaren istället blir den som blir skyldig. Så jag inte blir med i något register?

Tänkte mer på vad du har för erfarenheter och kunskaper, men ja, du måste ABSOLUT ha ett välskrivet cv som ser proffsigt ut. Om du inte klarar det själv får du ta hjälp. Att lämna in ett cv som är skrivet som en kratta kommer självklart inte att ge dig några jobb.
  • GGN

Jobbigt när a-kassan sen vill ha intyg på mycket du jobbat, om du måste sluta. 

• Anonym (Ajaj)

Nej, det hjälper inte att hävda mot SKV att du försökt få arbetsgivaren att betala in skatt. Det är din skyldighet att se till att det är gjort. Svårt att hävda att du gjort något åt det när du inte ens har lönespec... 

• Aniiee

Du kliver in i det här gång på gång du. Sluta med det. Hur mycket du än vill jobba så ska du aldrig göra det utan papper, och du ska även tipsa skatteverket varje gång någon vill att du ska jobba utan papper. Har jag ju sagt =P

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Anonym (Ajaj) skrev 2023-07-09 20:06:49 följande:

Nej, det hjälper inte att hävda mot SKV att du försökt få arbetsgivaren att betala in skatt. Det är din skyldighet att se till att det är gjort. Svårt att hävda att du gjort något åt det när du inte ens har lönespec... 

Det man däremot kan göra är att ringa skatteverket, påstå att jobbet ville att man skulle betala in skatten själv och fråga hur man gör. Då får skatteverket upp ögonen för företaget.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (.)
    Aniiee skrev 2023-07-09 20:14:07 följande:

Du kliver in i det här gång på gång du. Sluta med det. Hur mycket du än vill jobba så ska du aldrig göra det utan papper, och du ska även tipsa skatteverket varje gång någon vill att du ska jobba utan papper. Har jag ju sagt =P

Jo, jag har faktiskt tagit till mig det du har sagt :) Du får gärna inte tro något annat, hehe.

När jag pratade med arbetsgivaren, så sa han i telefonen att vi skulle skriva ett avtal. Men när jag väl började jobba, så sa han helt plötsligt nej.

Och därefter sa han att jag skulle dock få min lön.

Men nu har jag i alla fall börjat med bredare attityd och större bestämdhet, där jag skickade mejl, utan nervositet och begärde om lönespec och sa att det allra viktigaste är att skatten betalas. Får jag ingen svar förs på onsdag, så kommer jag skicka igen och begära om ett svar på mina frågor.
  • Anonym (Orsak?)
    Anonym (.) skrev 2023-07-09 21:49:52 följande:
    Jo, jag har faktiskt tagit till mig det du har sagt :) Du får gärna inte tro något annat, hehe.

När jag pratade med arbetsgivaren, så sa han i telefonen att vi skulle skriva ett avtal. Men när jag väl började jobba, så sa han helt plötsligt nej.

Och därefter sa han att jag skulle dock få min lön.

Men nu har jag i alla fall börjat med bredare attityd och större bestämdhet, där jag skickade mejl, utan nervositet och begärde om lönespec och sa att det allra viktigaste är att skatten betalas. Får jag ingen svar förs på onsdag, så kommer jag skicka igen och begära om ett svar på mina frågor.
    Riktigt dålig plan. Som någon ovan skrev, du ska inte jobba en enda dag utan avtal.
  • Anonym (Mataffär)

Gå till dina mataffärer och presentera dig - ta med ett cv ifall. 

Det kan också ge jobb. Fråga efter personalansvarig. 

• Anonym (Lag)

LAS 6c innebär att arbetsgivaren _måste_ ge skriftlig information om anställningen med väsentliga villkor. I den paragrafen finna även en lista över vad som minst måste finnas med. Detta ska fås snarast dock absolut senast 7 dagar efter anställningen påbörjats.

Är det anställning för viss tid? Provanställning? Tillsvidareanställning?

Det kan även vara bra att känna till att enligt LAS 4 så är det tillsvidareanställning om inget annat avtalas. Så rent krasst sett, om inte arbetsgivaren ger dig dina arbetsvillkor så har du en tillsvidareanställning. Du har då en uppsägningstid om en månad. Dvs arbetsgivaren måste varsla om uppsägning minst en månad innan. Du har även rätt att få den informationen skriftligt.

En anställning är även på heltid om inte annat avtalas. Du har rätt att få veta omfattningen. Du har rätt att även skriftligen få skälen till att det inte är heltid. Arbetsgivaren har 3 veckor på sig att svara på detta om du begär det. Nu kan ju de argumenten vara väldigt enkla tex vi har bara behov av X timmar på grund av att öppettiderna och att det bara behövs kvällspersonal.

Ett tips är att gå med i ett fackförbund. Är man ny på arbetsmarknaden kan man behöva den hjälpen.

Det finns en anledning till att jag alltid kontrollerar om en restaurang har kollektivavtal innan jag bokar bord. Det är så mycket skit på ställen utan kollektivavtal. Vissa sköter sig absolut, men många gör det inte. Därför tar jag det säkra före det osäkra och väljer ställen med kollektivavtal.

Jag har själv arbetat på ett ställe utan kollektivavtal. Det var mitt första jobb. Jag mailade mitt anställningsavtal till mitt fackförbund för att få synpunkter på det. Hade många justeringar innan jag skrev på avtalet. Slutade inom ett år pga hur arbetsplatsen var och vägrar sedan arbeta utan kollektivavtal.

• Anonym (AJ)

TS, du kan be om hjälp i Facebookgrupper angående hur CV ska skrivas. Är det Google Docs du skrivit CV:t i? Det kan nog duga alldeles utmärkt. Har du ett personligt brev?
    När du inte arbetar, vad lever du på då?

Avgift till fackförbundet beror på hur mycket du tjänar. När jag pluggade betalade jag 50 kr i månaden, när jag jobbar betalar jag ca 225 kr, då tjänar jag över 30 000 kr brutto. 

Svar på tråden Får inget jobb, förutom ställen som vill fuska med skatt