Får inget jobb, förutom ställen som vill fuska med skatt
Hej!
Jag är intresserad av att jobba i kök/restaurang. Jag har också ett intresse av att jobba i en matbutik, men får aldrig något jobb där.
Men inom restauranger får jag oftast napp. Men oftast handlar det om gratis arbete ''För att se hur det går''.
Om det är tal om att jag faktiskt skall få lön (som det är nu), så blir det svårt att få ordentligt svar hur mycket jag skall få i timmen.
Det stället som jag är på nu, är kul. Trevliga kollegor och bra arbete. Men det är kollektivavtalet, de har inte det.
Avtal i papper finns inte heller. Däremot skulle jag skriva mitt bankkontonummer på mejlen, vilket jag har gjort. Även skriva tider på ett papper, vid in och ut-checkning.
Men det är sällan prat om att vilja skriva något anställningsavtal. ''Men du skall få lön''. Pratas det om. Men det är svårt för mig att veta om det kommer handla om svart jobb eller inte. Jag vill att skatt skall betalas. Och jag vill inte vänta till nästa månad, för att sedan se att det har dragits skatt eller inte. Det är viktigt för mig att det görs ordentligt från allra första början.
Jag har oerhört svårt att hitta jobb i övrigt. På massa andra seriösa företag, så får jag inget jobb alls. Varken de stora restaurangerna eller i övriga jobb ställena.
Kan någon vara min vägledare eller stödperson, om hur jag skall göra. Jag skall skicka ett mejl nu till restaurangen och säga att jag vill ha en lönespecifikation när lönen kommer, så jag vet att skatt har betalats.
Tack!