• Anonym (Sandra)

Katolsk begravning, hur ska man göra?

En nära släkting till min man har precis gått bort och ska begravas inom kort.
    Han är katolik.
    Är det någon katolik här som vet hur det går till?
    Hur tar man avsked, gör man korstecknet vid kistan?
    Han ska inte kremeras, utan jordfästas i samband med begravningen, om jag förstått det rätt.
    Vi ska resa till begravningen, och min man vet inte alls vad som förväntas, han är själv inte troende katolik, och verkar rätt obekymrad (ta det som det kommer) men jag vill göra rätt. 
    Har googlat men inte hittat något riktigt svar på hur en katolsk begravning går till. 

• Svar på tråden Katolsk begravning, hur ska man göra?
  • EnAnonumius
    Anonym (Sandra) skrev 2023-07-07 00:39:31 följande:
    Katolsk begravning, hur ska man göra?

En nära släkting till min man har precis gått bort och ska begravas inom kort.
    Han är katolik.
    Är det någon katolik här som vet hur det går till?
    Hur tar man avsked, gör man korstecknet vid kistan?
    Han ska inte kremeras, utan jordfästas i samband med begravningen, om jag förstått det rätt.
    Vi ska resa till begravningen, och min man vet inte alls vad som förväntas, han är själv inte troende katolik, och verkar rätt obekymrad (ta det som det kommer) men jag vill göra rätt. 
    Har googlat men inte hittat något riktigt svar på hur en katolsk begravning går till. 

Mitt tips är att du ringer katolska kyrkan, och pratar med någon där som kan svara på dina frågor.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Katty)

Jag föreslår att din man frågar de släktingar som ordnar begravningen. Inte alla katolska begravningar ser likadana ut, en del är små och enkla medan andra är stora med fler inslag av ceremonier. Ibland följer begravningssällskapet med till själva gravsättningen, ibland avslutas ceremonin innan. 

Men generellt: eftersom du inte är katolik ska du inte heller göra korstecknet. Men som sagt: din man bör fråga sin familj vad upplägget är. Annars får ni helt enkelt bara go with the flow och göra som de andra deltagarna gör. 

• Anonym (Katty)

Och ett tillägg: det är inga magiska riter som kommer ske där du blir straffad av gud om du gör fel, det är typ samma sak som en begravning i svenska kyrkan fast prästen pratar/sjunger på latin och man använder rökelse. 

Svar på tråden Katolsk begravning, hur ska man göra?