• Anonym (Ps)

    Semester med barn

    andra veckan på min semester och känner mig redan utmattad av att vara hemma med barn plus tråkiga vädret. 
    har en två åring här hemma. 
    vad hittar man på? 


    har ni tips? 


    har inga ekonomiska problem sååå ös på med tips. 

  • Svar på tråden Semester med barn
  • Anonym (Mini)

    Förlåt men är du utmattad med en tvååring?
    Är du sjuk? Då kan jag förstå beroende på vad det är. 
    Alltså gå ut, åk till nåt lekland, ut i naturen, umgås med släktingar om det finns ngr, vänner.
    Res iväg, passa på att njut av tiden när de är små och fortfarande vill göra saker med dig. Ett barn alltså? 

  • Anonym (Hm)

    Utmattad eller uttråkad? :) frågar inte för att vara fräck utan mer undrandes. Vad för typ av aktiviteter orkar eller klarar du med? Tråkigt väder kan få vem som helst att klättra på väggarna. ut och hoppa i pölar när det regnar eller bygg långa rännor i sanden och låt regnet göra sitt. Hänger ni hemma kan ni måla, leka med trolldeg eller baka något kul tillsammans. Mer kostsamma saker är lekland, museum, gå till badhuset och plaska lite till, Junibacken (om ni befinner er i stockholm).. när Solen skiner är ju naturen en lekplats i sig! 

  • Anonym (Magda)
    Anonym (Mini) skrev 2023-07-06 22:48:46 följande:

    Förlåt men är du utmattad med en tvååring?
    Är du sjuk? Då kan jag förstå beroende på vad det är. 
    Alltså gå ut, åk till nåt lekland, ut i naturen, umgås med släktingar om det finns ngr, vänner.
    Res iväg, passa på att njut av tiden när de är små och fortfarande vill göra saker med dig. Ett barn alltså? 


    Varför skulle man inte kunna vara utmattad med en tvååring? 
  • Anonym (Mini)
    Anonym (Magda) skrev 2023-07-07 01:47:07 följande:
    Varför skulle man inte kunna vara utmattad med en tvååring? 
    Därför att tvåringar är oftast väldigt lätta att ha och göra med. Det mesta är kul. Om man har lite initiativ förmåga. Värre när de blir äldre och allt de vill göra är att sitta med skärmen eller ha konflikter om allt eller inget. 

    Så nej jag förstår inte hur man kan vara utmattad med en 2 åring. Särskilt som det bara är två veckor av semestern och barnet troligtvis går på fsk i övrigt. 

    Men förälder kan vara sjuk  tex det framgår ju ej. Då kan det såklart vara en helt annan sak. 
    Kan man inte stå ut med en tvååring hur ska man klara åren framåt undrar jag? 
  • Anonym (Eh va)
    Anonym (Mini) skrev 2023-07-07 08:39:28 följande:
    Därför att tvåringar är oftast väldigt lätta att ha och göra med. Det mesta är kul. Om man har lite initiativ förmåga. Värre när de blir äldre och allt de vill göra är att sitta med skärmen eller ha konflikter om allt eller inget. 

    Så nej jag förstår inte hur man kan vara utmattad med en 2 åring. Särskilt som det bara är två veckor av semestern och barnet troligtvis går på fsk i övrigt. 

    Men förälder kan vara sjuk  tex det framgår ju ej. Då kan det såklart vara en helt annan sak. 
    Kan man inte stå ut med en tvååring hur ska man klara åren framåt undrar jag? 
    Du kan inte ha träffat många tvååringar. Har en hemma som är allt annat än lätt. Vaknar tidigt, extremt mammig, inget är kul längre än 10 minuter innan det blir gnäll och skrik. Varje matning slutar med total städning av golvet och barnet. Bilutflykt går bort pga avskyr att åka bil och illvrålar. Älskar barnet ändå givetvis och vi har massa roliga stunder med, men det är MYCKET känslor just nu åt alla håll så jag är slut på kvällarna.

    Det finns ju tvåårstrots, och på engelska nåt som heter Terrible Twos väl tom?
  • Anonym (Magda)
    Anonym (Mini) skrev 2023-07-07 08:39:28 följande:
    Därför att tvåringar är oftast väldigt lätta att ha och göra med. Det mesta är kul. Om man har lite initiativ förmåga. Värre när de blir äldre och allt de vill göra är att sitta med skärmen eller ha konflikter om allt eller inget. 

    Så nej jag förstår inte hur man kan vara utmattad med en 2 åring. Särskilt som det bara är två veckor av semestern och barnet troligtvis går på fsk i övrigt. 

    Men förälder kan vara sjuk  tex det framgår ju ej. Då kan det såklart vara en helt annan sak. 
    Kan man inte stå ut med en tvååring hur ska man klara åren framåt undrar jag? 
    Nej det kan jag intyga att alla tvååringar inte är, det beror helt och hållet på barnets personlighet. Min tvååring är aldrig nöjd oavsett hur många roliga aktiviteter vi hittar på och det mesta är inte alls kul och hon blir lätt uttråkad. Dessutom är det fortfarande många gånger som man får gå upp mitt i natten och tidiga mornar så sömnen blir lidande. Sedan kan ts vara utmattad pga av andra anledningar än barn också och därför inte lika mycket energi, men nu var det ju inte det hon ville diskutera uran få tips på aktiviteter och då var din kommentar både dryg och onödig.
  • Anonym (Magda)
    Anonym (Eh va) skrev 2023-07-07 08:46:00 följande:
    Du kan inte ha träffat många tvååringar. Har en hemma som är allt annat än lätt. Vaknar tidigt, extremt mammig, inget är kul längre än 10 minuter innan det blir gnäll och skrik. Varje matning slutar med total städning av golvet och barnet. Bilutflykt går bort pga avskyr att åka bil och illvrålar. Älskar barnet ändå givetvis och vi har massa roliga stunder med, men det är MYCKET känslor just nu åt alla håll så jag är slut på kvällarna.

    Det finns ju tvåårstrots, och på engelska nåt som heter Terrible Twos väl tom?
    För att inte tala om alla känsloutbrott ja, det är ju några stycken per dag så att säga. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Mini) skrev 2023-07-06 22:48:46 följande:

    Förlåt men är du utmattad med en tvååring?
    Är du sjuk? Då kan jag förstå beroende på vad det är. 
    Alltså gå ut, åk till nåt lekland, ut i naturen, umgås med släktingar om det finns ngr, vänner.
    Res iväg, passa på att njut av tiden när de är små och fortfarande vill göra saker med dig. Ett barn alltså? 


    Man kan väl vara utmattad både med och utan tvååring, vad är det för konstig kommentar? Är hon dessutom ensamstående (?) utan avlastning så är det väl inget konstigt alls. Barn kan ju vara väldigt krävande i den åldern.
  • Anonym (Opp)

    Fingerfärg i badkaret
    Gör ätbart slajm av potatismjöl och saft
    Gör en fruktsallad tillsammans
    Gör konstverk genom att klistra blad, paljetter, tygbitar, godispapper, kapsyler mm på kartong. Kanske en regnbåge? 
    Hjälp barnet bygga ett berg av kuddar och täcken och klättra upp på det, rulla elker rutcha ner
    Ha picnic under matbordet
    Bygg koja åt dockor/nallar 
    Bygg en koja åt er och sov i den en natt
    Gå ut med någons hund 
    Läs böcker 
    Åk till närmaste 4H och titta på djuren
    Prova nya lekplatser (under pandemin kunde vi tom ta bilen till en annan stad och prova deras lekplatser) 
    Gå till simhallen 
    Köp en barnpool och lite vattenleksaker 
    Vattenspridare (om inte bevattningsförbud)
    Måla på fina saker utifrån (pinnar etc) och gör en mobil av dem. Glöm inte glitter!
    Gör bil till dockan av mjölkkartong 
    Gör bil till barnet av papplåda 
    Häll karamellfärg i mjölken 
    Gör en hinderbana 
    Gör en hinderbana till gosedjuren 
    Ställ alla små plastdjur i storleksordning 

Svar på tråden Semester med barn