• Emy88

    Stillastående vikt gravid

    Jag är gravid i vecka 26, sedan vecka 20
    har jag inte gått upp något i vikt och sista veckan till och med gått ner ett kg. Jag tycker att jag inte gör något annat än att äta men vikten rör sig inte uppåt. Jag är normalviktig/smal sedan innan (BMI på 20,4). Jag gick ändå upp några kg innan vecka 20. Är det någon mer som haft en vikt som stått stilla i mitten av graviditeten? Egentligen är jag inte så orolig men hos bm för någon dag sedan visade det sig att sf-måttet är lite lågt och att järnnivåerna sjunker (trots dubbeldos av järntabletter). 

  • Svar på tråden Stillastående vikt gravid
  • svansmamman

    Förra graviditeten gick jag ner i vikt fram till vecka 25, totalt 12 kg blev det. Därefter vände det och jag började sakta sakta gå upp igen. Det var inte många kg över startvikt när jag senare födde, och nog blev det en frisk grabb av det ändå! 


    Även denna gång har jag gått ner i vikt, är dock bara i vecka 13 nu men med mina 50 kg från start utgör de kg som försvunnit en stor del av min vikt. Jag mår illa, men kräks inte. Jag äter, men rör mig också en del. 

    Jag skulle inte oroa mig om jag var du, alla går upp i olika skeden under graviditeten. Att vikten diffar ett eller ett par kg säger heller ingenting, utan det är normalt att det varierar beroende på vätskeintag, toalettvanor osv. Så ett kg är inget kg, kan man säga.


    Att ligga på samma vikt är inte heller det någon fara, om det då inte är under en längre period (och under den senare delen av graviditeten förstås). Kanske har du bara hamnat i en flackare period? Men du kan alltid prata med din BM om du vill ha råd och stöd! ❤️

  • Kvinna1989

    Jag gick bara upp 5 kg under hela min graviditet denna gången. (Födde för 1 månad sedan) . Tyckte också de kändes konstigt efter jag "åt hela tiden" .

    Min första graviditet 2021 gick jag dock upp 23kg och åt  till och med mycket nyttigare då än nu! :D

    Alla graviditeter är så olika! :)

  • Mirazem
     
    Hej!
    Jag förstår din oro. Jag är också gravid i vecka 26 och har inte gått upp mycket i vikt de senaste veckorna. Jag har dock gått upp lite i vikt totalt sett, så jag tror att allt är bra.
    Jag har pratat med min barnmorska om viktuppgång under graviditeten och hon sa att det är normalt att gå upp lite långsammare under andra halvan av graviditeten. Barnet växer fortfarande, men det behöver inte lika mycket mat som det gjorde tidigare.
    Det är viktigt att äta en hälsosam kost under graviditeten, även om du inte går upp så mycket i vikt. Se till att äta mycket frukt, grönsaker och fullkorn. Du bör också dricka mycket vatten.
    Om du är orolig för din vikt bör du prata med din barnmorska. Hon kan hjälpa dig att avgöra om du går upp i vikt tillräckligt snabbt.
    Jag hoppas att detta hjälper!
Svar på tråden Stillastående vikt gravid