• Melina19

    Gravid med min före detta partner, HJÄLP!

    I juni blev jag oplanerat gravid med min ?före detta partner?. Situationstecknen är där för att han gjorde slut med mig i april och jag fick i samma veva reda på att han då varit otrogen mot mig, sexuellt en gång men även emotionellt ett antal gånger under de senaste halvåret innan breakup. Jag tog då mitt pick och pack och flyttade 50 mil från den staden vi bott i under 3 år (hans hemstad) till min familj där jag är uppväxt. Efter ett tag isär har vi i någon mån hittat tillbaka till varandra och valt att försöka igen, även fast att vi tillfälligt bor på olika håll men vi har sagt att vi ska ge det sommaren att dejta och hitta kärleken igen, samt att vi har bokat in parterapi. 
    Nu till den stora chocken. Jag plussade på stickan i början av juni, oplanerat och oförsiktigt. Detta är något jag sedan innan velat och önskat för mig och min partner innan jag fick reda på otroheten. 
    Till mitt dilemma.. jag vet inte hur jag ska ställa mig till situationen. Mitt ?ex?/partner vill behålla och satsa medan jag sitter i en 50/50 position. Jag har ett år kvar av studier innan jag tar min kandidat, och vill absolut inte flytta ner till hans hemstad igen - speciellt inte om jag är gravid med vårat barn. Har generellt känt mig ensam i staden vi bott och haft svårt att hitta ett umgänge, samt att han inte har en stor familj och en syster som ignorerar oss båda (har sedan tidigare uttryckt ett behov av en förändring men han har i stort stått fast vid att antingen hans hemstad eller inget annat).
    Killen har nu börjat skifta på sin inställning till en eventuell flytt till ?storstan? när jag uttryckt att vara ifrån den tryggheten jag känner att jag har och behöver under en graviditet kan vara en avgörande faktor. 
    En annan sak som ligger och gror till ett beslut är rädslan över vad min familj ska säga och tycka, och rädslan att ta fel beslut i frågan. Mina föräldrar stöttar mig i viket beslut jag än tar, även fast att de har åsikter kring killens handlande gentemot mig. 
    Ska även läggas till att jag är 31 år gammal och vill såklart ha barn inom en snar framtid oavsett. 
    Hur ska jag komma fram till ett be
  • Svar på tråden Gravid med min före detta partner, HJÄLP!
  • fornminne

    Det bästa beslutet i din situation verkar vara att behålla barnet om du vill det, men stanna där du är. Flytta inte tillbaka till din killes hemstad! Låt dig inte övertalas till något sådant. Då är du i praktiken fast där när barnet väl är fött om ni får delad vårdnad. Du vet inte om det kommer att hålla mellan er och din kille låter ganska omogen och ansvarslös. Han kanske skärper sig om / när han blir far, men det finns inga garantier.

    Stanna i närheten av din egen familj och bygg ett liv för dig och barnet där. Vill du ge killen en andra chans så gör det, men du bör ha plan B och vara beredd att klara dig utan honom. I alla fall om du behåller barnet. Då kommer en ny liten människa in i bilden som ska tas hänsyn till. Förhoppningsvis vill barnets far vara delaktig i barnets liv, oavsett var han bor och oavsett om ni fortsätter tillsammans eller ej.

    Sen är du inte för gammal för att skjuta upp detta med barn några år till. Det börjar inte brinna i knutarna för dig än. Hade du varit 35 hade jag sagt annorlunda, men inte nu. Dock låter det som du gärna vill behålla barnet, oavsett relationen till pappan? Då bör du göra det, men vara beredd på att kanske bli ensamstående.

    Abort är för mig en självklar rättighet, men jag råder ytterst sällan motvilliga eller tveksamma kvinnor till abort. Bara om barnets pappa verkar farlig eller skadlig på något sätt. Det finns fall då det är bättre att avbryta graviditeten trots att man egentligen inte vill, men i ditt fall verkar det inte vara så.

  • Anonym (Nej!)

    Tveklöst, abort. Att sätta ett barn till världen i ett så instabilt förhållande är dömt att misslyckas, för att inte tala om att detta är någon du då kommer tvingas ha en relation till för resten av ditt liv. Nej, avstå barn med en man du inte är säker på. Skulle er relation mot förmodan lappas ihop kan ni försöka med barn om några år igen, du är ung! Jag säger detta framförallt för ett eventuellt barns skull, men även för din. Jag jobbar med vårdnadstvister och har sett alldeles för många barn fara illa för att föräldrarna fattat egoistiska beslut, var inte en av dessa föräldrar! ❤️

Svar på tråden Gravid med min före detta partner, HJÄLP!