• Fiffi11

    Spolning äggledare

    Jag och min sambo har försökt få barn i ett år i sept, och jag har två missfall bakom mig, ett i okt och ett i april. Eftersom landstinget räknar ett års prövotid efter senaste missfallet får vi ingen hjälp förrän april 2024, trots att jag är 36 och har pco.

    I aug har vi iallafall tid för utredning hos Sophiahemmet och jag antar att äggledarspolning kommer att bli aktuellt. Jag har PANIK. Läst så mycket om hur ont det gör och eftersom jag svimmat varje gång jag satt in spiral har jag redan nu ångest. Tänker också på äggplock som folk säger är galet smärtsamt, och jag är dessutom allergisk mot morfin.

    Antar att man inte kan få något av ovan med narkos så finns det någon som har tips, trix och solskenshistorier att dela med sig av så att jag slipper oroa mig i onödan?

    Kram

  • Svar på tråden Spolning äggledare
  • Anonym (HSS)

    Jag upplevde min spolning av äggledare ganska smärtfri. Tog två panodil, 1h innan besöket och själva undersökningen kändes bara lite obehaglig och typ som jag fick mensvärk en stund? Men inte mer än så. Var också jättenervös men gick mycket bättre än vad jag hade förväntat mig.

    Såklart är vi alla olika men såhär var min upplevelse:)

  • Anonym (Nejlika)

    Jag gjorde min äggledarspolning på just Sophiahemmet och kan säga att det verkligen var helt smärtfritt. De var så proffsiga och tog hand om mig så fint! Kan tillägga att jag svalde Alvedonen som jag blivit rekommenderad att ta en timme innan i i väntrummet minuten före undersökningen (för den hade jag ju såklart glömt bort), så den hade jag ju egentligen ingen nytta av under undersökningen eftersom den inte börjat verka. Men hjälpte kanske lite efter? Och om inte annat psykologiskt. 


    Men försök bara vara lugn, andas. För mig var det som sagt inte det minsta smärtsamt, jag oroade mig verkligen helt i onödan med facit i hand. Och berätta för läkaren och sköterskan att du är rädd för smärtan och har dåliga erfarenheter sen tidigare. 


    Kan även tillägga att jag blev gravid efter spolningen. Om det berodde på den kan man ju såklart inte säga, men gravid blev jag Hjärta Lycka Till! 

  • Fiffi11

    Tusen tack till er båda! Och grattis till dig Nejlika! 
    Man får verkligen försöka fokusera på eyes on the prize men när man är nervös nojar mig och ibland kan jag svimma enbart för det haha. Men efter två missfall finns det säkert lite skit i äggledarna som bråkar med oss.

    Konstigt det där med smärta, när jag var 20 tatuerade jag mig, borrade i tänder utan bedövning och hade en enorm smärttröskel, och nu är jag så mycket mer känslig för smärta Obestämd

  • Anonym (S)
    Fiffi11 skrev 2023-07-05 15:19:48 följande:
    Spolning äggledare

    Jag och min sambo har försökt få barn i ett år i sept, och jag har två missfall bakom mig, ett i okt och ett i april. Eftersom landstinget räknar ett års prövotid efter senaste missfallet får vi ingen hjälp förrän april 2024, trots att jag är 36 och har pco.

    I aug har vi iallafall tid för utredning hos Sophiahemmet och jag antar att äggledarspolning kommer att bli aktuellt. Jag har PANIK. Läst så mycket om hur ont det gör och eftersom jag svimmat varje gång jag satt in spiral har jag redan nu ångest. Tänker också på äggplock som folk säger är galet smär och jag är dessutom allergisk mot morfin.

    Antar att man inte kan få något av ovan med narkos så finns det någon som har tips, trix och solskenshistorier att dela med sig av så att jag slipper oroa mig i onödan?

    Kram


    Jag gjorde äggledarspolning för ett par år sedan innan ivf. Glömde att ta Alvedon innan som de hade sagt att jag skulle göra men det gjorde absolut inget för jag upplevde det inte alls smärtsamt. Äggplocket gjorde däremot ondare, inte alls så att det var outhärdligt men det kändes. Det värsta med det tyckte jag var det mentala så efteråt störtbölade jag av alla känslor. 
    Sanningen är ju tyvärr också att både spolning och äggplock är ingenting emot när bebis sen ska ut;)) Lättare sagt än gjort men försök att slappna av och ta en sak i taget♡
  • Fiffi11

    Haha, ja S, det är så lätt att man nojar sig i förtid för saker. Födsel är ju en helt annan nivå men då känns det mer hanterbart då man faktiskt kommer att få en bebis på bröstet efter det medans allt annat smärtsat man gör som kvinna med plock och hormoner och mens och fan och hans moster, inte ger någon garanterad utdelning.

    Tack för ditt svar, känns lättare nu <3

Svar på tråden Spolning äggledare