• Anonym (Tina)

Quetiapin/seroquel, någon som äter den?

Finns det någon som äter denna medicin?

• Svar på tråden Quetiapin/seroquel, någon som äter den?
  • Anonym (Har ätit)

Jag har ätit Quetiapin i många år men äter den inte nu. Fick den utskriven för depression och sömnproblem. Tog den på kvällen någon timme innan jag skulle sova. Fungerade bra såtillvida att jag somnade. Men tyvärr blev jag sjukt hungrig av den och hetsåt timmen innan jag skulle sova. Det ledde till massiv viktuppgång. Tycker även att jag blev allmänt seg av den och fick svårt att hålla mig vaken dagtid. Ganska jobbiga utsättningsproblem, bl.a. en helvetisk klåda som höll på i månader. 

• Anonym (Zombie)

Jag har ätit den för sömnproblem fick sluta då jag blev som en zombie av dem. 

• Anonym (Tina)
    Anonym (Har ätit) skrev 2023-07-05 13:10:34 följande:

Jag har ätit Quetiapin i många år men äter den inte nu. Fick den utskriven för depression och sömnproblem. Tog den på kvällen någon timme innan jag skulle sova. Fungerade bra såtillvida att jag somnade. Men tyvärr blev jag sjukt hungrig av den och hetsåt timmen innan jag skulle sova. Det ledde till massiv viktuppgång. Tycker även att jag blev allmänt seg av den och fick svårt att hålla mig vaken dagtid. Ganska jobbiga utsättningsproblem, bl.a. en helvetisk klåda som höll på i månader. 

Vilken dos åt du?
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Zombie) skrev 2023-07-05 13:43:05 följande:

Jag har ätit den för sömnproblem fick sluta då jag blev som en zombie av dem. 

Hur länge åt du dom?
  • Anonym (Zombie)
    Anonym (Tina) skrev 2023-07-05 14:30:35 följande:
    Hur länge åt du dom?
    Tre månader stod jag ut. Började på 50mg och gick ner till 25 men märkte ingen skillnad.
  • Anonym (Har ätit)

Åt 50 mg. Tog den på kvällen. I flera år. Obs! Det finns två olika typer av Quetiapin, depot och "vanlig". Jag åt den vanliga, dvs. den som är snabbverkande. 

• Anonym (Tina)
    Anonym (Har ätit) skrev 2023-07-05 14:45:38 följande:

Åt 50 mg. Tog den på kvällen. I flera år. Obs! Det finns två olika typer av Quetiapin, depot och "vanlig". Jag åt den vanliga, dvs. den som är snabbverkande. 

Märkligt att du kände dig så seg dagen efter då den snabbverkande har så kort halveringstid. men jobbigt att du kände så.
    har du testat nån annan neuroleptika istället?
  • Anonym (Har ätit)

Nej, Quetiapin är den enda jag testat.

• Anonym (Tina)
    Anonym (Har ätit) skrev 2023-07-06 10:22:46 följande:

Kände du av några Myrkrypninga/rastlöshet av den?
  • Ser0tonin
    Anonym (Har ätit) skrev 2023-07-06 10:22:46 följande:

Då måste du fått dom för något mer än enbart sömn. 
  • Anonym (Tina)
    Ser0tonin skrev 2023-07-06 11:31:35 följande:
    Då måste du fått dom för något mer än enbart sömn. 
    Varför då? Det är ju jättevanligt att de skrivs ut mot sömnbesvär.
  • Ser0tonin
    Anonym (Tina) skrev 2023-07-06 11:35:05 följande:
    Varför då? Det är ju jättevanligt att de skrivs ut mot sömnbesvär.
    Inte som första preparat. Det brukar vara att man först får testa Atarax, Lergigan, Propavan, Theralen, sen z-analoger.
    Till och med Lergigan har starkare affintet till H1 än Quetiapin. 
Svar på tråden Quetiapin/seroquel, någon som äter den?