• Anonym (Undrande)

Vad gäller i er kommun för förskola när man är höggravid?

Funderar på detta. Väntar andra barnet nu och barn 1 går på förskola. Sista veckan innan BF kommer jag inte jobba utan ta föräldradagar som det ser ut, för att kunna andas lite innan barnet kommer och sova. Eller det är tanken.

Om jag ska ha barn 1 hemma på heltid då när jag är hemma kommer det bli mer ansträngande än att jobba. Missförstå mig rätt, jag älskar att vara hemma med mitt barn normalt; men en nästan tvååring har ett rörelsebehov jag inte kan möta nu, alls. Det är på gränsen att jag hinner med att hindra alla soffvurpor och stolklättringar. Barnet älskar också utevistelse vilket jag inte orkar (har noll flås och barnet är just nu snabbare än vad jag är på korta sträckor helt enkelt) och vägrar sitta och typ bläddra i en bok. Det är också tungt med att lyfta barnet nu.

Men hur var det för er i er kommun, kunde ni ha barn på deltid på föris INNAN Bf, eller fick partnern också ta ut föräldradagar innan? Vi vill ju gärna spara på dubbeldagarna till barn 2 kommit om det går.

• Svar på tråden Vad gäller i er kommun för förskola när man är höggravid?
  • Anonym (Sz)

Här är det 15 timmar i veckan.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Sz) skrev 2023-07-04 16:12:43 följande:

Här är det 15 timmar i veckan.

Även innan barn 2 kommit? Vi har det så när man är föräldraledig med barn 2, men innan?
  • Anonym (Sz)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-07-04 16:15:08 följande:
    Även innan barn 2 kommit? Vi har det så när man är föräldraledig med barn 2, men innan?
    Ja.. Sen hur det är i din kommun vet inte jag, bäst är väl om du ringer och hör med dem.
  • Anonym (M)
    Anonym (Undrande) skrev 2023-07-04 16:15:08 följande:
    Föräldraledig dom föräldraledig. Det är ju det du är. Men fråga din kommun. 
  • Anonym (förälder)

Så här brukar det var i de flesta kommuner men det bästa är att du hör med er kommun.

Får man ha barn på förskola när man är gravid?
    Om ditt barn redan går på förskola eller familjedaghem gäller den begränsade vistelsetiden från och med en månad efter syskonets födelse. Om du är gravid och tar ut ledighet inom en månad före syskons födelse får ditt barn som går i förskolan behålla sin vistelsetid.
  • Anonym (T)

Hör med er förskola. Vi fick anpassat efter våra behov både före och efter lillasysters födelse pga komplikationer. Då var det inga som helst problem. Allt som behövdes var ett telefonsamtal med rektor. Men det var tio år sedan. 

Svar på tråden Vad gäller i er kommun för förskola när man är höggravid?