• Anonym (Fan)

Vad har jag gjort

Idag fick jag reda på att jag är gravid. När jag fick positiv på testet trodde jag att jag skulle få ett hjärtattack. Jag blev glad i en sekund, men sen kände jag hur paniken kom. Och nu fattar jag ingenting, vet inte vad jag ska känna,tänka eller göra.

Jag är singel, och 29 år. Har ett jobb som jag trivs med. So far so good men till problemet. Jag är muslim och jag vet att detta kommer förstöra så mycket om jag kommer ut med det. Jag har redan haft en del problem för jag valde att flytta hemifrån innan giftermål. Men jag känner att familjen börjat acceptera det lite smått men det har tagit år.

Men nu är jag här, vet inte vad jag ska göra. Känner såklart att min biologiska klocka tickar och jag vill så gärna ha barn men inte på det här sättet. Jag trodde jag var safe men haft en konstig känsla i några veckor , med bland annat symtom som jag inte riktigt kopplade för trodde det var pga värmen etc. Men min mens kom inte nu och jag kände att jag behöver nog kolla upp. För att förtydliga så tog jag ett test för ett tag sen bara för att vara på den säkra sidan men det visade negativt då, antar att det kanske vart för tidigt. Har ändå haft min mens efter det första testet :( 

Några kloka råd?
  • Svar på tråden Vad har jag gjort
  • Kaede

Jobbig situation!

rent krasst verkar du ha två val. Antingen avsluta graviditeten eller ta de sociala konsekvenser av att behålla. Vilket kanske leder till minskad frihet eller mer ifrågasättande? 

Däremot kan det vara så tufft att avsluta. Har själv varit där. Var yngre än dig men kände inte då att jag hade förutsättningarna för ett liv som ensamstående. Ångrar inte det beslutet och har aldrig gjort men det var jäkligt tufft ändå. För mig var det självklart att få barn inom en familj. Även om det kan ta slut och man ändå blir ensamtående så ville jag ha starten två vuxna. 

Jag tycker att man måste visa respekt inför att ett beslut kan fattas av praktiska skäl. Är det socialt ohållbart för dig så är det så. Bara för att man borde få göra som man vill så kanske inte verkligheten fungerar  riktigt så i vissa fall. 

Oavsett vad du väljer så är valet ditt och det som är rätt för dig är ditt rätta val. Vill du behålla så gör det men tänkt igenom den sociala kostnaden. Vill du avsluta så gör det och tänk igenom den emotionella. 

Jag tycker att du ska gå och prata med någon och ta stöd genom hela processen. 

• Anonym (Rakt på sak)

Eftersom du inte ens är tillsammans med barnets pappa så skulle jag råda dig till abort.

Svar på tråden Vad har jag gjort