Är syskon en enhet?
Sitter i uterummet med ett glas vin, hör regnet smattra och funderar över livet.Har ingen vidare eller ingen kontakt alls med min närmaste familj.
Jag tänker, Ni som har flera barn, har ni sett dem som enskilda individer eller som en enhet??
Det skiljer 3 år på mig och syrran. Vi har alltid varit "flickorna". Alltid blivit behandlade som en enhet.
Det har varit "rättvist" in absurdum! Fick jag någonting dyrare när jag fyllde i mars så fick hon samma sak när hon fyllde i augusti. Så det inte blev "orättvist"! Bara det att jag fyllde 3 år äldre än henne. Det kunde handla om en "stereo" som jag fick när jag fyllde 9 år och behandlade som guld, hon fick samma när hon fyllde 6 och stoppade tuggummi i sin.... En hamster, på den tiden alla ungar skulle ha hamstrar. Hennes dog på det mest hemska sätt, hon fattade inget med den, skulle bara ha för att jag fick! Och det var inte ens hon som tyckte, utan våra föräldrar. Det måste ju vara "rättvist"!
Skulle vi på semester och jag ville ha en kompis med mig då jag var blyg och introvert så fick jag inte det, för det blev "orättvist" då inte syrran kunde ha nån kompis med, fick inte plats i bilen. "Ni kan leka med varandra!". Bara det att hon drog ut i närmaste lekpark och kom tillbaka med 7 okända ungar. Jag satt mest i husvagnen och sydde och stickade.
Hade jag en kompis så smusslade morsan in syrran hos det yngre syskonet till kompisen för det var smidigt. Syrran ville inte alls vara med den ungen!
Hade jag ett intresse så blev hon anmäld till samma klubb. Ingen av oss har någonsin gjort något "ensam".
Morsan ville sätta syrran på samma gymnasielinje som jag gick, men där var hon så stor så kompisarna hade större talan.
När jag fyllde 18 köpte morsan ut en 4,5-cider till mig. Givetvis så fick syrran 14 år en också så det inte blev "orättvist"!
Även nu som vuxna så kan man få höra "Varför söker du inte jobb där hon är??", "Varför går du inte utbildningen som hon gått, det skulle väl passa dig??". Fast Eller hur!!
Är man sån som förälder?? Fattar man inte att ens barn är helt olika individer, med olika förutsättningar, intressen och personligheter? Är det bara "smidigt" med flera barn då alla tydligen fungerar på exakt samma sätt....? Ska det vara rättvist in absurdum så att det i själva verket blir orättvist?
Jag vill ju ha det till att min morsa gjort så mycket fel man bara kan gällande uppfostran.