-
-
Svar på tråden Min bebis vägrar sova, HJÄLP!
-
Har en kompis vars barn var precis likadana. "Alla andra" sov timmar, alla hennes barn sov max i 15 minuters intervaller dagtid upp till året då hoppade de över att sova dagtid nästan helt.
Så det är normalt för just ditt barn. Alla barn sover inte alls så mycket.
Sedan är ditt barn väldigt litet. Att du hunnit pröva alla metoder betyder inte att det inte fungerar för att du gjort det en gång. Bär med sele eller sjal 14 dagar i rad och se om det funkar.
Vi hade en ergonomisk Manduca bärsele till våra barn (de satt mot oss och fick kroppskontakt) de sov gott där. Men det var våra barn det, det är inte säkert att ditt barn gillar det. -
Ledsen att säga det men det är helt normalt. En del bebisar sover extremt lite, andra extremt mycket. Ett av mina barn sov ca 8 h per dygn första året. På natten 1-3 h i sträck och dagtid tupplurar på 5-15 minuter. När hon var 5 veckor fick hon kolik som höll i sig i 4 månader. Det var en chock eftersom äldre barnet sovit ca 18 timmar per dygn första månaderna. Jag var ensamstående utan avlastning/hjälp och sov själv ca 3 h (ibland 4,5 timme) per dygn första året och aldrig mer än 1,5 h i sträck.
När barnet var 1 år vände det och barnet började sova 16 timmar per dygn mitt i allt och 12 timmars nätter. -
Sömnen för så små ändrar sig ju hela tiden. De första 3 månaderna brukar vara lite hejsan svejsan med allt. Vid 4 månader sker mycket i utvecklingen och då utvecklas även deras sömnmönster.
Det är normalt att de sover utspritt över dygnet och det funkar för dem även om det inte funkar för oss vuxna. Håller med tidigare att du ska prova olika sövmetoder längre tid. Ditt barn är ju bara 6 veckor. Hoppa på pilatesboll stod inte med. Prova det också annars. -
Vi kallade vår yngsta för 20-minutersmannen för det var så länge han sov i sträck. Absolut aldrig några 12 timmar nån natt inte! Morron vid drygt 4. Han var hnb:are och missnöjd 90% av all vaken tid. Jag sov 2-3 timmar per dygn hans första 5 månader. Det blev sakta bättre. Man får bara ta det.