• Anonym (TS)

Hög höjd och räcke som sonen kan ramla mellan , livrädd..

Vi är och hälsar på i en annan stad hos släktingar till min sambo. Kom hit idag och vi har haft det jättemysigt men det är en sak som gör att jag får panik. Vi har en son på snart 1,5 år (och så har jag en dotter som är snart 8). Släktingen bor i en lägenhet och vi bor i en uthyrningsdel men utan dörr mellan där vi bara har sängar och badrum. Så man måste gå ut i trapphuset varje gång man ska in till släktingens lägenhet (många gånger om dagen).

Och precis bredvid dörren är trappan med ett räcke med jättestora mellanrum så sonen jättelätt skulle kunna ramla mellan och det stupar rakt ner 3 våningar ner till källaren (med stengolv). Det räcker att man skulle kolla bort en sekund så kan han ramla och då klarar han sig garanterat inte.

Plus att han kan öppna dörrar så om nån glömmer låsa kan han gå ut själv.. Jag kan ju ha koll men när pappan eller nån av släktingarna kollar honom vet jag ju inte. Pappan blev arg för att jag tjatar om det , (och pratade om att försöka sätta nått framför typ myggnät?) och sa att han blir förolämpad av att jag inte tror han kan ha koll. 

Vi ska vara här i minst 5 dagar till.. jag är livrädd. Vad ska jag göra? Överdriver jag? Ska jag försöka sätta nått framför (om det ens går)? Eller hur hade ni gjort? 

• Svar på tråden Hög höjd och räcke som sonen kan ramla mellan , livrädd..
  • Tow2Mater
    Anonym (Sofie) skrev 2023-07-03 10:21:54 följande:
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-03 09:07:08 följande:
    Det är nog ovanligt att krypa genom små öppningar i trappräcket vid brand. 
    Det har också pratats om att TS ska göra temporära grindar och sätta upp vid trappan.
    Om det var mitt inlägg om det du syftar på var det aldrig forslaget. Forslaget var for den oppning som går ut till trapphuset, for jag forstod det som att det inte fanns en dorr där.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Förslag) skrev 2023-07-03 10:10:30 följande:
    Nej, det är inte sjukt. Det kanske är oroligt och nervöst, av en mamma som ser risker och faror. Men det är inte sjukt, när det finns en reell risk där. (hade det rört att barnet ramlat 20 cm och fått skrubbsår om något hände är det ju en annan sak  men här fanns det ju hål som leder 3 m ned i stengolv. Då är det inte konstigt att reagera och vilja hitta extra säkerhet tycker jag).

Jag är tvärtom dig tacksam att min man uppmärksammar risker han ser för vårt barn när vi reser eller bor hemma. 

Så du skulle bli glad och tacksam om din man ville förbjuda dig att ta ert gemensamma barn mellan två lägenheter genom ett trapphus?

Samtidigt som han inte kunde ge en enda bra anledning till varför du var kvalificerad att skydda barnet? Men att han ändå skulle vara för orolig för barnets liv och säkerhet om DU hade ansvaret för barnet, så därför ville han förbjuda dig att göra det, bara för att han skulle få ha koll själv?

Skulle du verkligen se det som ett normalt och hälsosamt beteende från hans sida?

• Anonym (Förslag)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-07-03 14:33:50 följande:

Så du skulle bli glad och tacksam om din man ville förbjuda dig att ta ert gemensamma barn mellan två lägenheter genom ett trapphus?

Samtidigt som han inte kunde ge en enda bra anledning till varför du var kvalificerad att skydda barnet? Men att han ändå skulle vara för orolig för barnets liv och säkerhet om DU hade ansvaret för barnet, så därför ville han förbjuda dig att göra det, bara för att han skulle få ha koll själv?

Skulle du verkligen se det som ett normalt och hälsosamt beteende från hans sida?

Jag skulle bli tacksam att han uppmärksammat faran som finns och föreslagit åtgärd på den, ja.

Särskilt om mitt barn kan öppna dörrar och ta sig ut i trapphuset, då det krävs en total övervakning hela tiden av barnet i såna fall vilket ingen kan garantera.

Det känns som du annars läst in mycket i vad TS skriver.

Fattar inte mig på denna diskussion. Det finns en fara med boendet som går att minska. Det är väl bara bra om det görs? Sen kan man ju ändå bevaka barnet och ha koll. Men vadan denna prestige i att inte minimera risker man kan?

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Förslag) skrev 2023-07-03 14:41:05 följande:

Jag skulle bli tacksam att han uppmärksammat faran som finns och föreslagit åtgärd på den, ja.

Särskilt om mitt barn kan öppna dörrar och ta sig ut i trapphuset, då det krävs en total övervakning hela tiden av barnet i såna fall vilket ingen kan garantera.

Det känns som du annars läst in mycket i vad TS skriver.

Fattar inte mig på denna diskussion. Det finns en fara med boendet som går att minska. Det är väl bara bra om det görs? Sen kan man ju ändå bevaka barnet och ha koll. Men vadan denna prestige i att inte minimera risker man kan?

Så du skulle bli glad och tacksam över att han inte litar på att du har koll på barnet, utan att kunna ge EN anledning till varför han inte litar på dig? Och att han sen även vill förbjuda dig att ta hand om barnet? Det är normalt beteende för dig och ett hälsosamt sätt att samarbeta?
  • Anonym (Förslag)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-07-03 15:14:29 följande:
    Så du skulle bli glad och tacksam över att han inte litar på att du har koll på barnet, utan att kunna ge EN anledning till varför han inte litar på dig? Och att han sen även vill förbjuda dig att ta hand om barnet? Det är normalt beteende för dig och ett hälsosamt sätt att samarbeta?
    Läs vad jag skrev igen.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Förslag) skrev 2023-07-03 15:20:30 följande:
    Läs vad jag skrev igen.
    Och du kanske ska läsa vad TS skriver? För hon har ju faktiskt övervägt att förbjuda pappan från att gå med sonen i trapphuset och hon kan ju fortfarande inte säga vad han gör för fel i hans föräldraskap annat än "det är hans första barn". I övrigt säger hon ju att han är jättenoga med barnet, så att ens fundera på att förbjuda sin partner att ha ansvar för deras gemensamt barn, bara för att han inte håller med henne, är ju faktiskt bara irrationellt.

TS tänk skadar ju bara henne, hennes förhållande och barnet, för det är ju inte bara att hon är "noga och har ett bra säkerhetstänk" utan det går ju överstyr. 
  • Anonym (Bu)
    Anonym (asdf) skrev 2023-07-01 23:35:39 följande:
    Ja då är han fånig.. Sett många exempel på barn som är på väg att ramla ifrån hög höjd..

Bara för någon dag sen, hoppa en kvinna efter en unge som föll ifrån en båt. 
    Eh det var ju kvinnan som kastade ner sin unge tragiskt nog
  • Anonym (Förslag)
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-07-03 19:32:05 följande:
    Och du kanske ska läsa vad TS skriver? För hon har ju faktiskt övervägt att förbjuda pappan från att gå med sonen i trapphuset och hon kan ju fortfarande inte säga vad han gör för fel i hans föräldraskap annat än "det är hans första barn". I övrigt säger hon ju att han är jättenoga med barnet, så att ens fundera på att förbjuda sin partner att ha ansvar för deras gemensamt barn, bara för att han inte håller med henne, är ju faktiskt bara irrationellt.

TS tänk skadar ju bara henne, hennes förhållande och barnet, för det är ju inte bara att hon är "noga och har ett bra säkerhetstänk" utan det går ju överstyr. 

Det är din syn på det. 

Det kan ju vara en känsla med, stt det hänt lite nära missar hemma där barner sprungit iväg eller hon fått påtala något för honom. Inget stort hemma men något som kan vara förödande där med ett stort fall. Eller så är det att han är nonchalant när hon lyfter oron, sånt kan iaf trigga mig.

Men visst, kul om det blir en miss och barnet ramlar 3 m ned, vad säger man då? Oj, du hade visst rätt.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-07-03 19:32:05 följande:

Oroliga småbarnsföräldrar kan snöa in sig på saker ibland. TS kan införskaffa en rulle rep, vira några varv runt trappräcket och sen andas ut, kunna sova och kunna lita på att andra än hon själv inte är slarviga. Lätt fixat. Behöver inte bli något relationsdrama av det. 
  • Anonym (M)

Det är väl bara att ta barnet i handen när man ska gå ut för att byta lägenhet. Så många gånger springer ni väl inte ut och in alla på en gång? 

Svar på tråden Hög höjd och räcke som sonen kan ramla mellan , livrädd..