• flemens

    Dags att göra vattenkostnaden synlig och ransoneras?

    En fråga som verkar gå under radarn är vattenfrågan. Visst, det kommer små notiser då och då att det är lite vattenbrist här och där i Sverige. Men det är bara början vi har sett de senaste decenniet eller så. Det kommer bara att eskalera.


    Idag används vattnet som om det alltid kommer att finnas i överflöd, inte minst för att de flesta inte betalar vattnet direkt och är kraftigt subventionerat av skattebetalarna.


    Jag för min del anser att vattenförbrukningen och kostnaden ska betalas direkt av konsumenten, som med el ungefär. Det bör även ransoneras på det sätt att man har den nödvändiga förbrukningen för mat och rimlig hygien "gratis" Låt oss säga att en person behöver 50 liter vatten per dygn. Därefter kommer kostnaden för varje liter att eskalera i en stigande skala ju mer man förbrukar. T.ex. om man har swimming pool, eller badar mycket i badkar eller vattnar gräsmattor o.dyl. med dricksvatten. Finns säkert många fler exempel på onödig förbrukning. Är man vis som samhällsplanerare så bör man börja arbetet med att möjliggjöra detta nu.


     

  • Svar på tråden Dags att göra vattenkostnaden synlig och ransoneras?
  • Tecum
    nihka skrev 2023-06-28 21:42:39 följande:
    Då får man se på vad som verkligen slukar vatten, exempelvis:
    Sex ätbara vattenbovar:
    Ett kilo avokado ? 10 badkar med vatten
    Ett kilo nötkött ? 15 000 liter vatten
    Mandel och jordnötter ? en mandel behöver 12 liter vatten
    Ett kilo ris ? åtta badkar med vatten
    En banan? 160 liter vatten
    100 gram choklad ? 1700 liter vatten.
    De siffrorna stämmer inte, man har inte tagit hänsyn till naturligt vatten, som regn eller ytvatten. Alltså vatten som ändå finns om man odlar eller ej. De fake news-siffror du citerar har fått mycket kritik och används inte längre. Dessutom är allt utom nötkött producerat utomlands och belastar inte det svenska grundvattnet.

    Men att använda dyrbart dricksvatten för att producera lyxvaror kan verkligen ifrågasättas. Liksom hur  man bevattnar, att använda droppbevattning som t ex min son gör i sin grönsaksodling innebär en bråkdels åtgång jämfört med att spruta ut med maskiner där största delen avdunstar direkt.
  • Polyrytm
    Anonym (gg) skrev 2023-06-28 20:17:36 följande:

    Nej. Det blir väldigt orättvist att ransonera renlighet.

    Jag hade då flyttat till mina föräldrars hus med egen brunn, så det hade inte påverkat mig alls, men alla har inte egna brunnar.


    Miljöfascisterna hade förstås inte låtit privatpersoner ha egen brunn hursomhelst.

    Det hade blivit någon form av skatt eller så hade man helt sonika fått behålla en viss kvot och resten gått till staten. Alla privatägda brunnar hade blivit utrustade med mätare direktuppkopplade mot ens personliga Climate Credit Score-konto. Skulle man använda för mycket vatten så straffas man på något fiffigt sätt.

    För klimatets skull, förstås.
  • flemens
    Tow2Mater skrev 2023-06-28 19:59:09 följande:

    Om man skaffar fler än 2 barn ska man straffbeskattas på vattenforbrukningen. En gräsmatta kanske prioriteras av en familj istället for ett ytterligare barn, varfor ska de betala mer for vattnet?


    Måste man förbruka mer än man behöver bara för att man har fler än 2 barn? Det är den onödiga förbrukningen som är problemet. Kanske behöver man inte bada i badkar flera dagar i veckan, om än alls? Grundransonen skulle då naturligtvis gälla varje individ i en familj.
  • flemens
    nihka skrev 2023-06-28 21:42:39 följande:
    Då får man se på vad som verkligen slukar vatten, exempelvis:
    Sex ätbara vattenbovar:
    Ett kilo avokado ? 10 badkar med vatten
    Ett kilo nötkött ? 15 000 liter vatten
    Mandel och jordnötter ? en mandel behöver 12 liter vatten
    Ett kilo ris ? åtta badkar med vatten
    En banan? 160 liter vatten
    100 gram choklad ? 1700 liter vatten.
    Fast nu används väl inte svenskt vatten till detta?
  • flemens
    Polyrytm skrev 2023-06-28 22:12:06 följande:
    Miljöfascisterna hade förstås inte låtit privatpersoner ha egen brunn hursomhelst.

    Det hade blivit någon form av skatt eller så hade man helt sonika fått behålla en viss kvot och resten gått till staten. Alla privatägda brunnar hade blivit utrustade med mätare direktuppkopplade mot ens personliga Climate Credit Score-konto. Skulle man använda för mycket vatten så straffas man på något fiffigt sätt.

    För klimatets skull, förstås.
    Mer logiskt är att det skulle bli som med solenergi, att det är när man säljer vattnet som det blir beskattningsbart. Inte den egna förbrukningen även om man skulle slösa. Om sen brunnen sinar blir det ju ens eget problem.
  • Tow2Mater
    flemens skrev 2023-06-28 22:48:40 följande:
    Måste man förbruka mer än man behöver bara för att man har fler än 2 barn? Det är den onödiga förbrukningen som är problemet. Kanske behöver man inte bada i badkar flera dagar i veckan, om än alls? Grundransonen skulle då naturligtvis gälla varje individ i en familj.
    Vem definierar vad som är nödvändigt och onödigt? Ska bar.  ska barnet leva behöver det vatten, ska gräset leva behöver det vatten. Vem säger ett tredje barn är nödvändigt men inte en gräsmatta? 
  • nihka
    Tecum skrev 2023-06-28 21:59:19 följande:
    De siffrorna stämmer inte, man har inte tagit hänsyn till naturligt vatten, som regn eller ytvatten. Alltså vatten som ändå finns om man odlar eller ej. De fake news-siffror du citerar har fått mycket kritik och används inte längre. Dessutom är allt utom nötkött producerat utomlands och belastar inte det svenska grundvattnet.

    Men att använda dyrbart dricksvatten för att producera lyxvaror kan verkligen ifrågasättas. Liksom hur  man bevattnar, att använda droppbevattning som t ex min son gör i sin grönsaksodling innebär en bråkdels åtgång jämfört med att spruta ut med maskiner där största delen avdunstar direkt.
    Det är exempel från olika länder och poängen var att vatten går åt på fler sätt än att vi häller det på och i oss.

    Eftersom jordens vatten är en gemensam resurs som delvis kan flyttas runt hänger slöseri på en plats samman med brist på en annan plats. När vi importerar gör vi oss också delaktiga i de negativa konsekvenser som produktionen av det vi konsumerar orsakar.

    www.omvarlden.se/nyheter/sex-saker-vi-ater-som-ger-varlden-vattenbrist
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • FuckGoggleAskMe
    Postman skrev 2023-06-28 21:43:02 följande:

    Absolut måste vi börja ned att vara mer rädda om vattnet. Tror det finns mycket man kan strama upp och se över. 


    En grej som är enkel att strama upp är att installera en vattenmätare i alla lägenheter så att lägenhetsinnehavaren får betala för vad de gör av med. Det tror jag skulle få många att spara rätt mycket. 


    Jag bor inte i Sverige men inom EU och har en vattenmätare i mitt hus. Man betalar enligt förbrukning. Betalar ungefär 200kr i månaden för vatten, vi är två personer och vattnar ibland pytteträdgården. Man blir inte rik på att dra ner vattenförbrukningen. 
  • Kvittning

    Man betalar ju för sin förbruking om man bor i hus och det är väl där man använder mest vatten också. Så känns som en onödig tanke.

  • Anonym (Hyr)

    Men vänta nu, tror ni att vi i lägenhet som inte betalar vattenräkningar har gratis vatten?

    Kan upplysa om att det har vi inte. Vi betalar för vårt vatten genom hyran givetvis. På samma sätt som uppvärmning ingår.

    Skulle hyresvärdarna vilja att vi betalar vår exakta förbrukning får de ju även sänka hyrorna med schablonsumman vad varje hyresgäst gör av med.
    Men de lär ju även ha marginal på det så vi betalar säkert mer för vattnet i hyran än vad vi gjort om vi betalat vattnet separat.

  • Tecum
    nihka skrev 2023-06-28 23:21:43 följande:
    Det är exempel från olika länder och poängen var att vatten går åt på fler sätt än att vi häller det på och i oss.

    Eftersom jordens vatten är en gemensam resurs som delvis kan flyttas runt hänger slöseri på en plats samman med brist på en annan plats. När vi importerar gör vi oss också delaktiga i de negativa konsekvenser som produktionen av det vi konsumerar orsakar.

    www.omvarlden.se/nyheter/sex-saker-vi-ater-som-ger-varlden-vattenbrist
    Ja vi bidrar till vattenbrist i andra delar av världen men om vi väljer att vattna eller inte vattna gräsmattan påverkar inte det jordnötsodlingen i USA och de problem det medför där. Så genom att spara vatten som individ här gör man skillnad lokalt på ett helt annat sätt än om man sparar CO2 där allt som går upp i atmosfären sprids worldwide. Och TS´ fråga gällde det svenska vattnet.
  • Anonym (B)
    Som jag har förstått är vattenbrist inte en faktor i Sverige. Det som används kommer ut på andra sätt. Vad som däremot är negativt är väl uppvärmningen av vattnet.
  • Postman
    Anonym (Hyr) skrev 2023-06-29 14:29:01 följande:

    Men vänta nu, tror ni att vi i lägenhet som inte betalar vattenräkningar har gratis vatten?

    Kan upplysa om att det har vi inte. Vi betalar för vårt vatten genom hyran givetvis. På samma sätt som uppvärmning ingår.

    Skulle hyresvärdarna vilja att vi betalar vår exakta förbrukning får de ju även sänka hyrorna med schablonsumman vad varje hyresgäst gör av med.
    Men de lär ju även ha marginal på det så vi betalar säkert mer för vattnet i hyran än vad vi gjort om vi betalat vattnet separat.


    Ja jag tror att det slösas med vatten i lägenheter. Skulle varje lägenhetsinnehavare vara mer medveten om sin förbrukning och fick betala för den efter det med så skulle de allra flesta dra ned på det.  
  • Postman
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-06-28 23:22:49 följande:
    Jag bor inte i Sverige men inom EU och har en vattenmätare i mitt hus. Man betalar enligt förbrukning. Betalar ungefär 200kr i månaden för vatten, vi är två personer och vattnar ibland pytteträdgården. Man blir inte rik på att dra ner vattenförbrukningen. 

    Villaägare i Sverige betalar efter sin förbrukning med. Dock gör inte varje individuell lägenhet det utan där är det utslaget på den hyran man betalar. 


    Rik blir man inte om man sänker sin förbrukning, vatten i Sverige är alldeles för billigt. Jag tycker priset på vatten borde höjas rejält, då blir folk mer sparsamma. 

  • Tecum
    Postman skrev 2023-06-29 18:35:28 följande:

    Villaägare i Sverige betalar efter sin förbrukning med. Dock gör inte varje individuell lägenhet det utan där är det utslaget på den hyran man betalar. 


    Rik blir man inte om man sänker sin förbrukning, vatten i Sverige är alldeles för billigt. Jag tycker priset på vatten borde höjas rejält, då blir folk mer sparsamma. 


    Håller med.

    Att slå ut kostnaden på hyran för alla gör att någon kan slösa utan att betala sin del.
  • nihka
    Tecum skrev 2023-06-29 17:12:38 följande:
    Ja vi bidrar till vattenbrist i andra delar av världen men om vi väljer att vattna eller inte vattna gräsmattan påverkar inte det jordnötsodlingen i USA och de problem det medför där. Så genom att spara vatten som individ här gör man skillnad lokalt på ett helt annat sätt än om man sparar CO2 där allt som går upp i atmosfären sprids worldwide. Och TS´ fråga gällde det svenska vattnet.
    Om vi nu vill ha jordnötter och inte importerar jordnötter får vi ju odla i växthus och vattna dem med svenskt vatten vilket innebär att de problem jordnötsodling skapar i USA pga vår konsumtion skulle hamna här. Allt hänger ihop.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Dags att göra vattenkostnaden synlig och ransoneras?