• Anonym (TS)

Resa ensam med 1-åring och 7-åring?

Har lovat 7-åringen att vi ska åka utomlands , antagligen i slutet av sommaren. Hade tänkt åka med min sambo men det är ganska skakigt mellan oss och vi har pratat om att separera.. så  just nu känns det som att det blir bättre att jag åker själv med barnen. Har rest själv med min äldsta (som är tonåring nu och kommer vara bortrest med sin farmor då så hon följer inte med) när hon var 7-8 och det gick superbra. Det är väl mer än 1-åringen jag är lite orolig för. Han blir 1,5 år i Augusti.. och är väldigt aktiv.

Kan det funka tror ni? Vill så gärna åka men är lite nervös för att vara själv med barnen .. 

• Svar på tråden Resa ensam med 1-åring och 7-åring?
  • Anonym (33)

Går det lämna minsta med pappan och bara rå om 7-åringen... Det skulle vara ett äventyr för denne...

• Anonym (TS)
    Anonym (33) skrev 2023-06-28 01:15:00 följande:

Går det lämna minsta med pappan och bara rå om 7-åringen... Det skulle vara ett äventyr för denne...

Tack för svar! Jo jag har tänkt på det faktiskt men problemet är att jag ammar fortfarande.. Hade egentligen tänkt fortsätta tills han är 2 ungefär och vet inte om jag hinner sluta. Och han har aldrig varit utan mig ett dygn ens så kanske blir lite jobbigt för honom med en hel vecka helt plötsligt? Men ska fundera på det.. 
  • Anonym (A)

Varför inte skjuta på det? 

• Anonym (Nej)

Jag har bara ett barn men kan ändå svara att jag hade aldrig åkt med två där den minsta är så pass liten.

• Anonym
    Anonym (Nej) skrev 2023-06-28 09:16:16 följande:

Jag har bara ett barn men kan ändå svara att jag hade aldrig åkt med två där den minsta är så pass liten.

Håller med, men det är högst osannolikt att jag skulle åka själv med en sjuåring också iofs.
  • Limajo

Vad är det för typ av resa? Hur krävande är barnen? Jag skulle inte lämna en 1-åring en hel vecka och ska ni separera så behöver du ju ändå vänja dig vid att vara ensam med barnen. På många sätt är ju en semester lugnare än vardagen för man kan ta saker mer som de kommer. Det gäller bara att vara förberedd så sjuåringen kan roa sig med saker om ettåringen behöver ditt fulla fokus en stund.

• FuckGoggleAskMe

Jag har åkt ensam en massa gånger med mitt barn, i olika åldrar. I värsta åldrarna använde jag paraplyvagn eller sele vid tex incheckning på flygplats. Det fungerade alltid bra, men när sonen var drygt 1 år hade jag nog gärna haft hjälp av en 7 åring som kunde ha rullat ett handbagage, så kunde min ryggsäck varit lite mindre fullproppad.  

Vad är du orolig för?

• Anonym (Aldrig)

Jag har bara ett barn på tre år men jag hade aldrig i livet velat åka ensam med henne ens. Jag måste vakta henne som en hök så hon inte gör sig illa när vi gör något. vi har såklart åkt på ledigheter innan men då har jag alltid haft andra vuxna med som avlastning. Hon har ingen diagnos men är aktiv som barn ofta är.
    Kan du inte inte åka ensam med den äldre.  Dock inte vara borta så många dagar från din lilla såklart, men kanske 3 dagar eller så

• Anonym (Aldrig)

Ser att du ammar än dock. Men du kanske kan pumpa å frysa in så kan din man ge flaska

• Anonym (TS)

Tack för svaren!

Förstår ju att det inte blir speciellt avslappnande för mig om jag åker ensam med barnen men det får jag väl ta. Jag är väldigt sugen på att resa och så är det 7-åringen som verkligen vill. Hon har inte varit utomlands sen hon var väldigt liten och minns inte. 

Har som sagt åkt ensam med min äldsta två gånger när hon var 7 och 8 , då
    åkte vi till Spanien och det gick jättebra.. 
    Ska kolla runt lite också om nån vän eller släkting kanske skulle vilja följa med. 

• Jemp

Jag hade absolut kunnat åka själv med mina (även om jag för egen skull gärna haft nån vuxen med också). 

Sen hade jag skjutit på det till hösten oavsett amning, men det är väl mer min egen preferens. 

• Anonym (TS)
    Jemp skrev 2023-06-28 11:54:27 följande:

Jag hade absolut kunnat åka själv med mina (även om jag för egen skull gärna haft nån vuxen med också). 

Sen hade jag skjutit på det till hösten oavsett amning, men det är väl mer min egen preferens. 

Tack för svar! 

Jo antagligen blir det slutet av Augusti eller början på September ändå, då är resorna lite billigare också. 

• Anonym (Jadå)

Ta med hela skaran! Det här klarar du galant. Det är enklare på semester med service på hotell än hemma till vardags Kan jag lova! åk iväg och njut. Du kommer ha skitkul med barnen! 

• Anonym (Jenny)

Jag har rest mycket själv med små barn när det begav sig. Jag tror att ni kommer att få en rolig semester, men att du kanske kommer att behöva vila ut dig efter att ni kommer hem igen.

Att amma när man flyger är en stor fördel. Minskar risken för lock för öronen på den lilla och gör det lätt att söva och ta hand om hunger och törst. En anledning, av många, många andra, till att jag ammade mina barn till de var drygt två år var just för att det var så supersmidigt när vi var ute och reste.

Låt barnen leka av sig på flygplatsen så att det blir lättare att sitta stilla på planet (och så att de övriga passagerarna ser att du faktiskt har gjort allt du har kunnat för att trötta ut dem!).

Ta med en liten vagn eller införskaffa en på plats så att den lilla kan sova medan ni är ute. Annars blir ni så låsta till ert hotellrum under sovstunder. 

• Anonym (En till vuxen)

Om jag var du så skulle jag försöka få med en till vuxen.
    Om du åker själv så kan risken bli att den äldsta vill göra saker som kanske inte är anpassad för en bebis. Det kan även bli så att det blir bebisen som " styr" dagordningen. Med det så menar jag att om bebisen är jätte kinkig så kanske det inte är så bra att vara ute dn hel dag.

Det kan även bli så att bebisen tar uppmärksamheten då den behöver bli ammad med mera och den äldsta behöver vänta på att få göra saker som den vill.
    Med en extra vuxen så kan man vara lite mer flexibel och båda barnen får uppmärksamhet och man behöver inte avbryta en rolig aktivitet i fall bebisen har sovit dåligt kvällen innan.

• Anonym (Mamma till 2)

Jag har rest själv med barn på flyget har gått superbra.
    Ta med mat de gillar, äpple, kex. 
    När mina var små fanns det inte surfplatta men Nintendo spel räddade oss.

Om du har en oblyg och vattenglad 7-åring skulle jag rekommendera charter med allincucive och barnklubb 
    Liggvagn åt den lille och bara njut och ha roligt.

• Pope Joan II

Jag tyckte inte att det var några problem alls att resa ensam med mina barn. Det är ju inte svårare än att vara ensam med dem hemma eller resa med dem inom landet och det gör väl alla människor. 

Vad tänker du dig skulle bli svårt?

• Pope Joan II
    Anonym (En till vuxen) skrev 2023-06-28 12:41:43 följande:

Om jag var du så skulle jag försöka få med en till vuxen.
    Om du åker själv så kan risken bli att den äldsta vill göra saker som kanske inte är anpassad för en bebis. Det kan även bli så att det blir bebisen som " styr" dagordningen. Med det så menar jag att om bebisen är jätte kinkig så kanske det inte är så bra att vara ute dn hel dag.

Det kan även bli så att bebisen tar uppmärksamheten då den behöver bli ammad med mera och den äldsta behöver vänta på att få göra saker som den vill.
    Med en extra vuxen så kan man vara lite mer flexibel och båda barnen får uppmärksamhet och man behöver inte avbryta en rolig aktivitet i fall bebisen har sovit dåligt kvällen innan.

Bebisen? Hon har ju en 1-åring som kommer att vara 1,5 när de ska resa - det är ingen bebis. 
  • Limajo
    Pope Joan II skrev 2023-06-28 17:12:39 följande:
    Bebisen? Hon har ju en 1-åring som kommer att vara 1,5 när de ska resa - det är ingen bebis. 
    Ja precis. Samtidigt som det lilla barnet fortfarande är så pass litet att hen är lätt att ta med överallt. Zoo, lekplatser, stranden, vad än sjuåringen vill göra. Det är nog enklare än om småsyskonet vore tre-fyra.

Med rätt inställning kan det bli en helt fantastisk semester.
Svar på tråden Resa ensam med 1-åring och 7-åring?