• Anonym (Mamma)

Bebis vill bara amma eller skrika

Jag fick vår första som för 4 veckor sedan. han är väldigt missnöjd känns det som. Det enda han vill är att amma. Han kan amma i timmar eller tills han somnar. När han ammar är han nöjd. Somnar han kan han sova säkert 2 timmar i famnen. Har vi enstaka tillfälle kunnat lyfta över han i sambons famn så han sover där. Det går inte lägga ner i sängen för då vaknar han efter högst 5 min. Har precis efter mycket om o men börjar få han att sova i vagnen. Jag får då amma tills han sover o sedan lägga ner. Det är aldrig så att han är vaken o bara ligger utan då skriker han hysteriskt. Kan kanske vara tyst i högst en min. Man ser alla andra bebisar sitta nöjt i babysitter mm. 

är detta normalt ? Eller har jag en mer krävande bebis? 

• Svar på tråden Bebis vill bara amma eller skrika
  • Anonym (Kanske)

Låter som han högst troligt har kolik. Dvs ont i magen. Bvc kan ge bra råd.
    Går han upp som han ska i vikt? Kissar ordentligt? Tänkte så han får i sig ordentligt. Men som sagt är kolik troligast. Ring bvc imorgon {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Kanske) skrev 2023-06-26 20:15:50 följande:

Låter som han högst troligt har kolik. Dvs ont i magen. Bvc kan ge bra råd.
    Går han upp som han ska i vikt? Kissar ordentligt? Tänkte så han får i sig ordentligt. Men som sagt är kolik troligast. Ring bvc imorgon  // {#emotions_dlg.flower}

Han äter extremt mycket o går upp massa i vikt. Han bajsar o kissar massa. Sålänge han får Amma är det som gör honom nöjd. Kan det va så vid kolik med? Jag har för mig att de är otröstliga vid kolik? Han blir glad såfort han får suga på bröstet.
  • Anonym (Mysig)

Låter som en normal bebis. Passa på och njut och mys. 

• Anonym (Igenkänning)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-06-26 20:08:14 följande:
    Bebis vill bara amma eller skrika

Jag fick vår första som för 4 veckor sedan. han är väldigt missnöjd känns det som. Det enda han vill är att amma. Han kan amma i timmar eller tills han somnar. När han ammar är han nöjd. Somnar han kan han sova säkert 2 timmar i famnen. Har vi enstaka tillfälle kunnat lyfta över han i sambons famn så han sover där. Det går inte lägga ner i sängen för då vaknar han efter högst 5 min. Har precis efter mycket om o men börjar få han att sova i vagnen. Jag får då amma tills han sover o sedan lägga ner. Det är aldrig så att han är vaken o bara ligger utan då skriker han hysteriskt. Kan kanske vara tyst i högst en min. Man ser alla andra bebisar sitta nöjt i babysitter mm. 

är detta normalt ? Eller har jag en mer krävande bebis? 

Min första var sådär med. Somnade bara i rullande vagn eller knä. Helt omöjligt att lägga ned själv utan gråt. Det blev enklare efter några månader men närhet var och är viktigt för det barnet, det är ett personlighetsdrag. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Igenkänning) skrev 2023-06-26 21:07:03 följande:
    Min första var sådär med. Somnade bara i rullande vagn eller knä. Helt omöjligt att lägga ned själv utan gråt. Det blev enklare efter några månader men närhet var och är viktigt för det barnet, det är ett personlighetsdrag. 
    Han nöjer sig dock inte med att bara bli buren utan måste ha bröstet i munnen. Men det är kanske normalt det med 
  • Anonym (Kris)

Mitt barn var också klängig vid bröstet hela tiden. Jag introducerade inte napp vilket jag ångrar idag. Om jag kunde ändra tillbaka skulle jag ha lägre förväntningar på mig själv.. Hon kunde princip endast somna av amning. Det gjorde mig fastlåst i soffan/sängen hela dagarna de första månaderna. Hon var gasig och skrek/gnällde mycket och det enda som lugnade henne var bröstet.. När hon närmade runt 3-4 månader lättades det och amningen blev glesare. Sedan räckte det för henne att amma i 10 minuter var tredje timme ungefär. Om du orkar håll ut annars ta hand om dig själv också.

• Anonym (Mia)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-06-26 21:21:56 följande:
    Han nöjer sig dock inte med att bara bli buren utan måste ha bröstet i munnen. Men det är kanske normalt det med 
    Min son var precis som din. Nöjd och glad så länge han fick amma så det var ju uppenbart att det inte var något som var fel eller som gjorde ont. Jag tittade också förundrat på alla bebisar som satt i insatser eller låg i vagnar eller på filtar, för det var helt omöjligt att föreställa sig att min skulle göra det. Min kille tillbringade utan överdrift mer tid på bröstet än av.

Min mammas teori var att vissa bröst är mer svårsugna och att det därför krävs mer jobb av bebisen att få i sig tillräckliga mängder. De behöver å andra sidan inte napp för att stilla sugbehovet. (Med det sagt så se över att han har ett korrekt och effektivt grepp om bröstet så att det inte är svårare än nödvändigt.)

Vi fixade att amma i sjal och det underlättade en hel del, främst för att jag kände mig mindre låst. För oss blev det lite lättare när han var runt 3 månader och kunde hålla ögonkontakt mer tillförlitligt - alltså jag menar vi kunde typ byta blöja eller göra andra snabba saker av bröstet utan illvrål. Jag läste också om bebisar hos naturfolk som småsnuttar mest hela dygnet med fri tillgång till bröstet, vilket var en tanke som hjälpte mig när det begav sig.
  • Anonym (Igenkänning)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-06-26 21:21:56 följande:
    Alltså jag satt och ammade i soffan så mkt att ryggen gick sönder i början. Hade ont.
  • Jemp

Har han napp? Tänker för sugbehovet. 

Du kanske redan vet det men de ammar mer/längre tid för att trigga produktionen i perioder.
    Han är fortfarande så liten så vanor och behov ändras väldigt snabbt. Tiden för babysitter kommer men han är lite för liten än. 

Några tips är att testa bärsjal eller bärsele, så kan du få lite mer frihet och rörelse samtidigt som hans närhetsbehov blir tillgodosett. 
    Har du testat att liggamma? Då kan du amma till sömns och sen försöka lämna, utan momentet att lägga honom på ny plats.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Mia) skrev 2023-06-26 22:02:12 följande:
    Min son var precis som din. Nöjd och glad så länge han fick amma så det var ju uppenbart att det inte var något som var fel eller som gjorde ont. Jag tittade också förundrat på alla bebisar som satt i insatser eller låg i vagnar eller på filtar, för det var helt omöjligt att föreställa sig att min skulle göra det. Min kille tillbringade utan överdrift mer tid på bröstet än av.

Min mammas teori var att vissa bröst är mer svårsugna och att det därför krävs mer jobb av bebisen att få i sig tillräckliga mängder. De behöver å andra sidan inte napp för att stilla sugbehovet. (Med det sagt så se över att han har ett korrekt och effektivt grepp om bröstet så att det inte är svårare än nödvändigt.)

Vi fixade att amma i sjal och det underlättade en hel del, främst för att jag kände mig mindre låst. För oss blev det lite lättare när han var runt 3 månader och kunde hålla ögonkontakt mer tillförlitligt - alltså jag menar vi kunde typ byta blöja eller göra andra snabba saker av bröstet utan illvrål. Jag läste också om bebisar hos naturfolk som småsnuttar mest hela dygnet med fri tillgång till bröstet, vilket var en tanke som hjälpte mig när det begav sig.
    Skönt ändå att höra fler som har liknande. Jag har provat napp för hans extrema sugbehov men han vägrar napp. Det är som du säger att det är uppenbart att inget är fel för såfort hsn får bröstet blir han lugn.. vi har börjat ge oss ut på saker, men det är ju väldigt komplicerst för antingen får man se till att hsn lyckats somna i vagnen eller så får man amma så det Kånns komplicerat att ge sig ut på saker. Hur gjorde ni där?
  • Anonym (Mamma)
    Jemp skrev 2023-06-26 22:37:13 följande:

Har han napp? Tänker för sugbehovet. 

Du kanske redan vet det men de ammar mer/längre tid för att trigga produktionen i perioder.
    Han är fortfarande så liten så vanor och behov ändras väldigt snabbt. Tiden för babysitter kommer men han är lite för liten än. 

Några tips är att testa bärsjal eller bärsele, så kan du få lite mer frihet och rörelse samtidigt som hans närhetsbehov blir tillgodosett. 
    Har du testat att liggamma? Då kan du amma till sömns och sen försöka lämna, utan momentet att lägga honom på ny plats.

Har testat napp men han total vägrar det..han vill ibland bara ligga med tutten i munnen utan att suga ens.   Du menar amma ifrån bärsjal? Funkar det? för hsn hade inte nöjt sig med att bara ligga där..
    vi brukar liggamma. Första veckan kunde han sova kvar efter jag gått i 2 timmar. Nu är det som han känner av jag gått för han vaknar efter 5 min.. på nätterna kör vi dock liggamma hela tiden 
  • Anonym (morsan)

Det låter som en helt normal baby. Det är bara att bulla upp med mobil, laddare, Netflix och snacks och te eller vad du nu behöver nära dig när han maratonammar. Jag tog de första månaderna som att jag bara satt hemma och ammade i princip. Ingen idé att tänka att man ska få något annat gjort. Det är ju inte för evigt utan det blir bättre och bättre med tiden! Rätt som det är kan någon annan ta honom i flera timmar och du känner dig som en ny människa. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (morsan) skrev 2023-06-27 10:03:08 följande:

Det låter som en helt normal baby. Det är bara att bulla upp med mobil, laddare, Netflix och snacks och te eller vad du nu behöver nära dig när han maratonammar. Jag tog de första månaderna som att jag bara satt hemma och ammade i princip. Ingen idé att tänka att man ska få något annat gjort. Det är ju inte för evigt utan det blir bättre och bättre med tiden! Rätt som det är kan någon annan ta honom i flera timmar och du känner dig som en ny människa. 

Va skönt att höra!! Ja jag har inga problem med att bara sitta, är bara mysigt!! Men när man set alla andra nyfödda son kan gå ut på stan mm.. 
  • Anonym (Linn)

Du skrev att du har testat napp, har du testat olika sorter? Vår son hade stort sugbehov och ratade anatomiska nappar. Däremot sk kulnappar tog han, Visst var det lite "träning" på det, men det gick på ett par dagar. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Linn) skrev 2023-06-27 10:39:33 följande:

Du skrev att du har testat napp, har du testat olika sorter? Vår son hade stort sugbehov och ratade anatomiska nappar. Däremot sk kulnappar tog han, Visst var det lite "träning" på det, men det gick på ett par dagar. 

Har testat många olika. hsn tog rund napp till en början men vägrar nu 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Mamma) skrev 2023-06-27 09:10:19 följande:
    Skönt ändå att höra fler som har liknande. Jag har provat napp för hans extrema sugbehov men han vägrar napp. Det är som du säger att det är uppenbart att inget är fel för såfort hsn får bröstet blir han lugn.. vi har börjat ge oss ut på saker, men det är ju väldigt komplicerst för antingen får man se till att hsn lyckats somna i vagnen eller så får man amma så det Kånns komplicerat att ge sig ut på saker. Hur gjorde ni där?
    Min vägrade vagn med så sjal och bärsele var det som gällde för hela slanten. Efter att han lärde sig amma i sjalen så fanns det typ inga begränsningar när det kom till att ge sig ut på saker. Vagnen funkade när han närmade sig året och trodde att han körde den, men innan dess bar jag honom, ofta diskret ammandes, överallt.

Jag tyckte också att det var skönt att träffa på bebisar som var som min. Känna att man inte var ensam om upplevelsen, för det är verkligen extremt intensivt att amma större delen av dygnet.

Vissa sa att det var viktigt att ge full uppmärksamhet och ögonkontakt medan man ammade, men det var uppenbart att deras barn ammade på betydligt kortare tid. Givetvis gav jag min son uppmärksamhet när han ammade, de första 15-20 minutrarna, men sedan tyckte jag att det var ok att syssla med annat med. 
  • Jemp
    Anonym (Mamma) skrev 2023-06-27 09:13:56 följande:
    Har testat napp men han total vägrar det..han vill ibland bara ligga med tutten i munnen utan att suga ens.   Du menar amma ifrån bärsjal? Funkar det? för hsn hade inte nöjt sig med att bara ligga där..
    vi brukar liggamma. Första veckan kunde han sova kvar efter jag gått i 2 timmar. Nu är det som han känner av jag gått för han vaknar efter 5 min.. på nätterna kör vi dock liggamma hela tiden 
    Ja, det går att amma från sjal också! Ringsjal är nog lättast enligt mig, men går för både sele och längre sjalar. 
    Men tänker också att närhet och rörelse i sjal kan testas för att se om han blir nöjdare än i vagnen.

Rutiner ändras snabbt när de är så små, det kommer förmodligen bli lättare med tiden! 
Svar på tråden Bebis vill bara amma eller skrika