• eeat

    Alla flerbarnsföräldrar...

    ..  hur många gånger städar och dammsuger ni per dag??

    Jag blir galen! Oavsett årstid städar jag och dammsuger minst 4 gånger per dag! Ändå är det inte rent enligt mig ... Är det jag som är galen eller vad??

  • Svar på tråden Alla flerbarnsföräldrar...
  • Jemp

    Hela huset en gång i veckan. Våningen vi vistas mest på 2. Hallen var och varannan dag. 

    Disk 1-2 gånger per dag. Plockar lite för lite, lite varje dag och ett par ordentligare ryck i veckan. 

    Vi har det inte pedantiskt men iaf hygieniskt. Målet är att slippa gå på saker och att kunna ta hem vänner lite när som helst. 

  • eeat
    Deeru skrev 2023-06-26 17:28:59 följande:

    Släpp ambitionerna lite. Dammsuger 1-2 ggr i veckan. Det räcker utmärkt.


    Låter ni barnen äta chips på fredagar exempelvis hur som helst eller är ni strikta med var de äter?

    Jag blir galen för det känns som att ingen städar så mycket men alla har det rent och fint 24/7. 

    Jag har 4 barn under 4 år om det hjälper...
  • eeat
    Jemp skrev 2023-06-26 17:32:16 följande:

    Hela huset en gång i veckan. Våningen vi vistas mest på 2. Hallen var och varannan dag. 

    Disk 1-2 gånger per dag. Plockar lite för lite, lite varje dag och ett par ordentligare ryck i veckan. 

    Vi har det inte pedantiskt men iaf hygieniskt. Målet är att slippa gå på saker och att kunna ta hem vänner lite när som helst. 


    Hur många barn har ni? Är ni noga på helger med var de äter och när?

    Vet inte om jag är paranoid eller vad ...
  • BuoBä
    eeat skrev 2023-06-26 17:44:16 följande:
    Hur många barn har ni? Är ni noga på helger med var de äter och när?

    Vet inte om jag är paranoid eller vad ...
    Paranoid låter det inte som du är, däremot pedant.

    Skippa chips på helgen så slipper du dammsuga upp smulorna. Glad
  • Jemp
    eeat skrev 2023-06-26 17:44:16 följande:
    Hur många barn har ni? Är ni noga på helger med var de äter och när?

    Vet inte om jag är paranoid eller vad ...
    2 barn och 2 katter.
    Ja, vi har regler för var de äter även om vi ruckar på de ibland.
  • Themis

    Nu har jag bara ett barn för all del men vi har alltid haft regler för var man äter.

    Man äter och dricker normalt i köket, man springer inte runt med mat och glas med dryck.

    Torra saker i lättstädade bitar som torkad frukt, tabletter, godisbitar (ej choklad) kan få följa med till rummet när barnet blir större och kvävningsrisken minskat.

    Äter vi något i vardagsrummet har alla varsin skål/tallrik, och man har underlägg till sin tallrik.

    Ingen äter något i bilen, och där dricks inget annat än vatten.

    Chips köper vi bara till storhelg eftersom vi vill leva länge och ha hälsan. Så det behöver jag sällan städa efter. Jag vet personligen inget som jag går upp i vikt av så fort som chips.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Deeru
    eeat skrev 2023-06-26 17:42:54 följande:
    Låter ni barnen äta chips på fredagar exempelvis hur som helst eller är ni strikta med var de äter?

    Jag blir galen för det känns som att ingen städar så mycket men alla har det rent och fint 24/7. 

    Jag har 4 barn under 4 år om det hjälper...
    Varför måste man ha det rent å fint dygnet runt? Vem bryr sig om det? Skaffa en robotdamsugare...
  • Litorina

    Här dammsugs det en, högst två, gånger i veckan. Fyra gånger om dagen låter mer som en tvångshandling än som städning. 

  • Maymom

    En gång i veckan. Plus ca 5 ggr extra i köket beroende på hur mycket barnen hjälper till att baka och laga mat.
    mat äts i köket utom när vi vill mysa till det lite.  Mitt barn är under 4 och om han får russin, nån godisbit eller chips på helgen så har han sin egna skål han kan ha i knäet, så brukar inte bli så farligt.

  • eeat
    Themis skrev 2023-06-26 18:00:55 följande:

    Nu har jag bara ett barn för all del men vi har alltid haft regler för var man äter.

    Man äter och dricker normalt i köket, man springer inte runt med mat och glas med dryck.

    Torra saker i lättstädade bitar som torkad frukt, tabletter, godisbitar (ej choklad) kan få följa med till rummet när barnet blir större och kvävningsrisken minskat.

    Äter vi något i vardagsrummet har alla varsin skål/tallrik, och man har underlägg till sin tallrik.

    Ingen äter något i bilen, och där dricks inget annat än vatten.

    Chips köper vi bara till storhelg eftersom vi vill leva länge och ha hälsan. Så det behöver jag sällan städa efter. Jag vet personligen inget som jag går upp i vikt av så fort som chips.


    Ok!

    Var så när jag var enbarnsförälder också, som de flesta. 

    Nu vet jag inte vad vikten har med saken att göra men ingen i familjen har problem med sin hälsa.

    Både deras pappa och jag är vältränade och det syns :)
Svar på tråden Alla flerbarnsföräldrar...