• lesbiskochfeminist

Sjukvård vägrar ta emot prover pga - egen praxis

Hej, 

jag lämnar urinprover till sjukvården med anledning av tidigare missbruk. Jag lämnar urinprov för att få behålla mitt körkort. 

Hur som helst så har mitt urin varit för kallt vid flera tillfällen. För att det tar lång tid och för att jag kissar små mängder. Sjukvården sa att de inte tar emot för kalla prover då de antar att jag manipulerat dem.  Gjorde om prover flera gånger med händerna på benen m.m för att bevisa att jag inte fuskar. 

De säger att jag inte längre är välkommen till dem och att jag ska prata med transportstyrelsen. Ringer och förklarar situationen för transportstyrelsen som säger att "vi har inga krav om temperatur på urinen så länge det är övervakat urinprov är det godkänn.  " Patar med vården igen som då säger att  detta är regler som kommer från en överläkare på en annan vårdenhet. 

sen erbjuder de mig att göra hårprover istället som transportstyrelsen också godkänner. Jag går med på hårprovtagning och då säger vården - det funkar inte om ditt läkarintyg gäller cannabis. Ringer transportstyrelsen igen som menar att även detta är en påhittad regel

Får man bara hitta på regler sådär? Jag mena vården måste väl ha dokument som visar vad som gäller för att godkänna prover? 

• Svar på tråden Sjukvård vägrar ta emot prover pga - egen praxis
  • Anonym (Körkort)

Men hur svårt kan det vare att dricka mer vätska dessa dagar, det är ju ditt ansvar att lämna ett fullgott urinprov.

• Veronica911

Men seriöst. Sluta gnäll då du själv är orsaken till din situation. Hur svårt är det att dricka lite mer vatten innan? Det var ju inga problem för dig att punda så lite vatten borde du väl klara av att få i dig?

• Anonym (T)
    Anonym (Körkort) skrev 2023-06-22 18:57:45 följande:

Men hur svårt kan det vare att dricka mer vätska dessa dagar, det är ju ditt ansvar att lämna ett fullgott urinprov.

Veronica911 skrev 2023-06-22 19:03:35 följande:

Men seriöst. Sluta gnäll då du själv är orsaken till din situation. Hur svårt är det att dricka lite mer vatten innan? Det var ju inga problem för dig att punda så lite vatten borde du väl klara av att få i dig?

Skäms på er, så fruktansvärt dömande och elaka svar. 
  • Anonym (edrf)

Ja du, kanske skulle inte tagit droger till att börja med? 

Lite eget ansvar får man ta. 

• Anonym (g)

Jag förstår inte hur det är möjligt? Hur kan provet vara för kallt?

• lesbiskochfeminist
    Anonym (g) skrev 2023-06-22 19:24:07 följande:

Jag förstår inte hur det är möjligt? Hur kan provet vara för kallt?

Svårt för mig att veta. Men antar att det är för att det är att det tar lång tid att kissa. Kissar några droppar sen tar det stopp så väntar man 5 minuter för att få ut några mer droppar. Kisset hinner väl då kylas ner.
  • Anonym (g)
    lesbiskochfeminist skrev 2023-06-22 21:12:49 följande:
    Svårt för mig att veta. Men antar att det är för att det är att det tar lång tid att kissa. Kissar några droppar sen tar det stopp så väntar man 5 minuter för att få ut några mer droppar. Kisset hinner väl då kylas ner.
    Efter att ha hällt i dig hysteriska mängder dryck? Är du utredd för dina problem?
  • Anonym (groffgroff)
    Anonym (edrf) skrev 2023-06-22 19:15:14 följande:

Ja du, kanske skulle inte tagit droger till att börja med? 

Lite eget ansvar får man ta. 

Maken till moralpoliser och vidrig människosyn på denna sajt. Har du gått vilse från Flashback eller har de slängt ut dig?
  • Anonym (edrf)
    Anonym (groffgroff) skrev 2023-06-24 23:13:14 följande:
    Maken till moralpoliser och vidrig människosyn på denna sajt. Har du gått vilse från Flashback eller har de slängt ut dig?
    Haha, flashback är ju knappast emot droger, de är snarare för. Så nej, jag har inget med flashback att göra.
    Och detta har inget med att vara moralpolis, snarare att vara polis, då droger är olagligt. 
  • Anonym (groffgroff)
    Anonym (edrf) skrev 2023-06-24 23:41:38 följande:
    Haha, flashback är ju knappast emot droger, de är snarare för. Så nej, jag har inget med flashback att göra.
    Och detta har inget med att vara moralpolis, snarare att vara polis, då droger är olagligt. 
    Ja men de är allmänt pissiga mot människor så där stämmer du in. Förhoppningsvis slipper man få med dig att göra som polis .....kan tänka mig att nyttjar din makt fullt ut helt utan vare sig empati och vördnad om dina medmänniskor.
  • Anonym (Ngn)
    Men drick mer då.
  • Anonym (Ngn)
    Anonym (edrf) skrev 2023-06-24 23:41:38 följande:
    Det är nog ändå ett bättre forum att prata om droger på än ett familjeforum. Eller vill du att barn läser dina inlägg här?
  • Anonym (Bing)
    Tror du missuppfattat systemet, transportstyrelsen och läkarintyg är två olika enheter. Bägge gör individuella bedömningar för att du ska godkännas.

Transport styrelsen har ingen medicinska kunskaper att varken utföra eller göra bedömning huruvida du räknas som tillförlitlig, dvs man går på varaktighet för din fortsatta nykterhet i trafiken.

Läkaren gör bedömning att du inte är tillförlitlig 12kap 7§. Varaktighet 12 kap 9§. Sedan underlåtenhet att utföra testen på rätt sätt 12kap 11§.
    Detta utgör att läkaren har rätt, transport styrelsen kan inte åsidosätta eller göra en egen bedömning att läkaren gör fel.
  • Anonym (edrf)
    Anonym (groffgroff) skrev 2023-06-24 23:58:31 följande:
    Ja men de är allmänt pissiga mot människor så där stämmer du in. Förhoppningsvis slipper man få med dig att göra som polis .....kan tänka mig att nyttjar din makt fullt ut helt utan vare sig empati och vördnad om dina medmänniskor.
    Lättkränkt much?
    Jag är knapppast ''allmänt pissig'', utan säger bara fakta. Man måste ta eget ansvar. 
Svar på tråden Sjukvård vägrar ta emot prover pga - egen praxis