• Anonym (Åkabil)

Hur roa ett litet barn som inte gillar att åka bil?

Har ett barn på 20 månader som inte gillar att åka bil. Så länge hon sover i bilen är det lugnt, det kan vara 2-2,5 h. Men sen är det snabbt gnäll, kasta bort varenda leksak och illvrål. Tar man en paus är det direkt solskenshumör igen men så fort vi sätter oss i bilen kommer skriket igång.

Hur får man ett litet barn att successivt börja acceptera att åka längre sträckor? Hur gjorde ni? Vi har försökt utöka bara 10-15 min till men det går inte. 

• Svar på tråden Hur roa ett litet barn som inte gillar att åka bil?
  • Anonym (Åkabil)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-06-15 19:31:04 följande:

Hur mycket bil måste ni åka? 

Situationen kommer att se annorlunda ut om något halvår eller så, nästan oavsett vad ni gör eller vilka (o-)vanor ni tränar in. Detta kommer att ske vare sig ni åker bil varje dag eller om ni skippar bilen helt och hållet bara för att ert barn kommer att vara äldre och i ett annat utvecklingsstadium.

För att göra det bättre på medellång sikt så kan ni testa att hemma leka bilresa med nallarna eller leka att hon kör bilen och att du är det truliga barnet. Väljer ni en mjuk nalle att leka med så kan den också få följa med i den riktiga bilen på åkturer. Ni kan också vara i bilen när den är parkerad hemma och träna på att sitta fint och gå in och ut på ett mer lekfullt sätt utan att ens starta bilen. 

I skarpt läge kan sånger, rim och ramsor och sagor funka. Kan hon titta ut genom fönstret? Annars kan en spegel ge henne lite utsikt och sedan kan ni prata om vad hon ser eller leta efter polisbilar/hundar/lastbilar/rosa elefanter eller vad som nu intresserar henne. Något att se fram emot när ni är ute ur bilen kan också vara bra: tänk vad mysigt det ska bli att krama om mormor, eller komma hem och mata katten, eller få välja en frukt i butiken ...

I vardagen inte mer än 30 min normalt. Det funkar. Men vi har far- och morföräldrar på långt avstånd, 4 h resp 8,5 h.

Rim och ramsor har vi testat. Funkar en liten liten stund. Inte länge. Hon pratar inte än så det är svårt pga det med, jag tror ju det kommer bli enklare bara talet släpper liksom.
  • Anonym (m,köjnl)
    Anonym (Åkabil) skrev 2023-06-15 19:10:29 följande:
    Vad hade du gjort då i min sits? Åker vi två sitter en såklart bak men det är inte direkt att det hjälper mkt, när varje sak hon får slängs bort, allt är gråt och trots att föräldern i bak konstant leker, busar, sjunger mm så är det gråt.

Vi tänker ju inte att der ska gå från läget nu till 10 h biltid men det vore fint att iaf hitta NÅGOT.
    Kanske hon är åksjuk? 
  • Anonym (m,köjnl)
    Anonym (Åkabil) skrev 2023-06-15 19:33:42 följande:
    Jo men som jag skrev - har gråten väl börjat så gör rasterna som varken till eller från. Glad så fort hon är ute ur bil, sur direkt inne igen.

Natten har vi inte testat faktiskt, det kanske vore någonting för långresor. Att vi inte testat det är nog bara att vi själva varit trötta småbarnsföräldrar så det har känts osäkrare. Men nu har vi ju börjat sova mer normala nätter så det kanske kan gå. Men då är det ju för långresa på riktigt - på typ 8 h :) 
    Smart idé, försök göra så att den som ska köra första biten verkligen får sova ut innan. Den som tar ev vakna barn nattetid/tidigt kan ju passa på att sova lite i bilen på vägen och byta av sen. 
  • Anonym (Elin79)

Vi avstod helt enkelt från att åka bil. Det var inte effektivt att stanna så pass ofta som vi behövde göra och det var inte mänskligt att låta barnet skrika och må uppenbart dåligt av bilresor.

Så långväga släkt (vi har bla. familj på Öland och i Skellefteå, bor själva i Stockholm) fick helt enkelt komma till oss. Vid ett tillfälle flög jag med barnet till Kalmar och hör och häpna gick det bra. Men vi såg till att minska ner på antalet resor med bil, skulle vi handla eller vad som helst där det inte var nödvändigt att barnet var med så stannade någon av oss hemma.
    Idag är hen i förskoleåldern år och det funkar bättre men inte alls som med våra äldre där man kunde leka, prata, lyssna på barn-CD eller på senare år ljudbok.
    Skärmar har vi aldrig haft i bil och har inte för avsikt att börja med.

• Anonym (Polly)

När vi ska långt tar vi tåget. Jag vet att det inte funkar alla sträckor, men har ni möjlighet så är det så otroligt mycket enklare. Även om det skulle ta lite längre tid pga ngt byte. Åka bil i åtta timmar står inte ens jag ut med! Det skulle aldrig falla mig in att göra. Måste ni ta bilen så dela upp resan på två dagar med en övernattning. Vi hade sex timmars bil till en släkting när jag var barn. Den resan gjordes alltid under två dagar när vi syskon var små. Vi tältade eller bodde på vandrarhem halvvägs. Det var mysigt. :) 

Mitt bästa tips för att underhålla i baksätet är Youtube-hitten Jag är en liten bajskorv!  

• Tow2Mater

Skärmar i bil är helt ok!
    men som tidigare sagts - kanske det handlar om åksjuka?

• Anonym (Åkabil)
    Anonym (Polly) skrev 2023-06-15 20:17:28 följande:

När vi ska långt tar vi tåget. Jag vet att det inte funkar alla sträckor, men har ni möjlighet så är det så otroligt mycket enklare. Även om det skulle ta lite längre tid pga ngt byte. Åka bil i åtta timmar står inte ens jag ut med! Det skulle aldrig falla mig in att göra. Måste ni ta bilen så dela upp resan på två dagar med en övernattning. Vi hade sex timmars bil till en släkting när jag var barn. Den resan gjordes alltid under två dagar när vi syskon var små. Vi tältade eller bodde på vandrarhem halvvägs. Det var mysigt. :) 

Mitt bästa tips för att underhålla i baksätet är Youtube-hitten Jag är en liten bajskorv!  

Jag älskar själv att åka bil, och ska vi ta tåget till en del platser vi ska blir det supermeckigt när vi kommer fram istället, så bil ibland är ett måste. Vi gör som du skriver här och delar upp resan med hotell nu, men hoppas ju på att vi i framtiden kan resa hela vägen. (Plus att jag är nojig för stillastående tåg, har råkat ut för ett som fick stopp 4 h en gång, der var VIDRIGT). 

Anonym (Elin79) skrev 2023-06-15 20:17:15 följande:

Vi avstod helt enkelt från att åka bil. Det var inte effektivt att stanna så pass ofta som vi behövde göra och det var inte mänskligt att låta barnet skrika och må uppenbart dåligt av bilresor.

Så långväga släkt (vi har bla. familj på Öland och i Skellefteå, bor själva i Stockholm) fick helt enkelt komma till oss. Vid ett tillfälle flög jag med barnet till Kalmar och hör och häpna gick det bra. Men vi såg till att minska ner på antalet resor med bil, skulle vi handla eller vad som helst där det inte var nödvändigt att barnet var med så stannade någon av oss hemma.
    Idag är hen i förskoleåldern år och det funkar bättre men inte alls som med våra äldre där man kunde leka, prata, lyssna på barn-CD eller på senare år ljudbok.

Jo, familj kommer ju till oss också men jag vill också kunna hälsa på dem framöver, de är inte unga och blir inte yngre.

Tow2Mater skrev 2023-06-15 20:30:11 följande:

Svårt att veta. Hur vet man det?
  • Anonym (Polly)
    Tow2Mater skrev 2023-06-15 20:52:21 följande:

Måste väl finnas åksjukemedicin för barn att prova?

Postafen finns iaf, men jag tror den är från 6 år. 
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Åkabil) skrev 2023-06-15 20:44:49 följande:

Jag älskar själv att åka bil, och ska vi ta tåget till en del platser vi ska blir det supermeckigt när vi kommer fram istället, så bil ibland är ett måste. Vi gör som du skriver här och delar upp resan med hotell nu, men hoppas ju på att vi i framtiden kan resa hela vägen. (Plus att jag är nojig för stillastående tåg, har råkat ut för ett som fick stopp 4 h en gång, der var VIDRIGT). 

Anonym (Elin79) skrev 2023-06-15 20:17:15 följande:

Jo, familj kommer ju till oss också men jag vill också kunna hälsa på dem framöver, de är inte unga och blir inte yngre.

Ja, ibland funkar det ju inte. Jag känner igen det där med att bilen behövs när man kommit fram. Jag har några gånger hyrt bil som hämtas ut på tågstationen. Rätt smidigt, men dyrt. 

Jag har åkt tåg skitmycket i mitt snart 50-åriga liv och aldrig blivit stående så länge. Jag förstår att det var gräsligt, men det är väldigt, väldigt ovanligt - även om svensk tågtrafik tyvärr är rejält på dekis. Vi har faktiskt ofta med mat och dricka så att det ska räcka för såna stopp om vi åker med barnen. Vore verkligen en mardröm att sitta med barn i värmen (eller kyla!) och inte ha mat och vatten. Vi gör iofs likadant vid bilresor, även då kan det ju bli köbildning och stopp av olika skäl. 

Brukar barnet bli sömnig i bilen? Det kan vara tecken på åksjuka. En del blir först sömniga och får man dem då att somna kan de slippa illamåendet. 

• Anonym (m,köjnl)
    Anonym (Åkabil) skrev 2023-06-15 20:44:49 följande:

Tow2Mater skrev 2023-06-15 20:30:11 följande:

Testa åksjukearmband. Tabletter finns bara fån 6 år. 

Andra tips som ges är stanna ofta, ät ofta och lite. Men det är ju lättare sagt än gjort. 

• Anonym (Åkabil)
    Anonym (Polly) skrev 2023-06-15 22:28:09 följande:

Ja, ibland funkar det ju inte. Jag känner igen det där med att bilen behövs när man kommit fram. Jag har några gånger hyrt bil som hämtas ut på tågstationen. Rätt smidigt, men dyrt. 

Jag har åkt tåg skitmycket i mitt snart 50-åriga liv och aldrig blivit stående så länge. Jag förstår att det var gräsligt, men det är väldigt, väldigt ovanligt - även om svensk tågtrafik tyvärr är rejält på dekis. Vi har faktiskt ofta med mat och dricka så att det ska räcka för såna stopp om vi åker med barnen. Vore verkligen en mardröm att sitta med barn i värmen (eller kyla!) och inte ha mat och vatten. Vi gör iofs likadant vid bilresor, även då kan det ju bli köbildning och stopp av olika skäl. 

Brukar barnet bli sömnig i bilen? Det kan vara tecken på åksjuka. En del blir först sömniga och får man dem då att somna kan de slippa illamåendet. 

Jo, problemet är ju också att man på tåg bara får ta med en väska per resande med, och reser man med en liten så räcker det liksom inte med allt vad som ska med med barnstol och mat och blöjor mm. Jag gillar annars tåg som tanke och vi kommer garanterat resa mer så i framtiden. Att bli stående med tåget är dock en fasa med barn under typ 5, eftersom det verkligen kan bli stopp om det blir det (senast nu i dagarna var det väl ett tåg som fick stopp utanför Sthlm i 4 h där de inte fixk öppna fönstren. Mardröm!)

Sömnigheten är svårbedömd, eftersom vi försökt tajma resor med barnets normala sovtid på dagen.
  • Anonym (Allt pa plats)
    Anonym (Åkabil) skrev 2023-06-17 08:18:42 följande:
    ... att man på tåg bara får ta med en väska per resande med, och reser man med en liten så räcker det liksom inte med allt vad som ska med med barnstol och mat och blöjor mm. 

Sömnigheten är svårbedömd, eftersom vi försökt tajma resor med barnets normala sovtid på dagen.
    Jag loste problemet med for mycket packning genom att kopa en extra bilbarnstol som fick bli kvar hos mina foraldrar. Jag bor utomlands, sa det var helt omojligt att fa med allt pa flyget, sa det fick bli en billig fran Blocket (eftersom den i princip bara skulle anvandas till och fran taget en gang om aret). Ni kanske t o m kan lana av nagon, de fa dagar ni ar pa besok?
    Ha blojor liggande hos dina foraldrar, sa att du slipper asa med dig ett lager. Ta bara sa manga som behovs for sjalva resan.
    Vi kopte aven en del leksaker pa Blocket. Lego, bondgard, sandladegrejjer osv. Saker som kan passa mer an en alder. De anvandes flitigt under varje besok och inget behovde asas fram och tillbaka.

Sa mitt tips for att ni ska kunna aka tag med endast en vaska per resande ar att ha sa mycket som mojligt redan pa plats (vid slutdestinationen). Billig/lanad bilbarnsstol, resesang, leksaker, blojor osv. Sjalv hade jag klader liggande i mitt foraldrahem, sa att jag inte skulle behova asa med mig regnklader/stovlar, pyjamas, extra troja/fleecejacka for sakerhets skull, utan de fanns redan pa plats om ifall att. 
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Åkabil) skrev 2023-06-17 08:18:42 följande:
    Jo, problemet är ju också att man på tåg bara får ta med en väska per resande med, och reser man med en liten så räcker det liksom inte med allt vad som ska med med barnstol och mat och blöjor mm. Jag gillar annars tåg som tanke och vi kommer garanterat resa mer så i framtiden. Att bli stående med tåget är dock en fasa med barn under typ 5, eftersom det verkligen kan bli stopp om det blir det (senast nu i dagarna var det väl ett tåg som fick stopp utanför Sthlm i 4 h där de inte fixk öppna fönstren. Mardröm!)

Två stora väskor plus tex ihopfällbar cykel eller barnvagn per person får man ta med på SJ. 

Blöjor och mat köper man ju när man kommer fram. När våra barn var små brukade vi ha två stora ryggsäckar. Det räckte. Barnkläder är ju små och tar väldigt lite plats. Lakan o handdukar finns hos de man hälsar på. Våra föräldrar köpte begagnad bilbarnstol så att det fanns där. 

Svar på tråden Hur roa ett litet barn som inte gillar att åka bil?