• zandrisha86

HJÄLP!!Separation med 6 månaders bebis!

Vi har en son på 6 månader och pappa tycker att bebis ska sova med honom ibland. Jag får panik!!! Hur gör man med separation med så litet barn? Jag ammar till 100% men tanken är att det ska fasas ut och han får flaska en gång om dagen, så då om papp ha honom några timmar per dag. Vi har inte någon bra kommunikation och tycker så himla olika hur man gör med ett sånt litet barn. kan Jag få hjälp om någon annan befunnit sig i samma situation??? Pappan tycker att jag tänker helt fel men hela min kropp skriker att han borde sova här med mig?!

/ extremt orolig mamma!

• Svar på tråden HJÄLP!!Separation med 6 månaders bebis!
  • zandrisha86

Råkade aktivera bort så man kan svara!
    Nu ska det gå, vore tacksam om någon kunde skriva, så jag ser att det går😀

• Billie38

Var glad att pappan till ditt barn är så engagerad.
    Men ni ska kanske börja med att bebisen är med honom många timmar i rad på dagarna och att han får barnet att sova middag hos sig först. Pumpa ut mjölk eller börja vänja barnet vid välling/ersättning ibland.

sen när det fungerar och barnet kan dricka flaska och ät trygg med honom i långa stunder så är det bara bra om pappan kan börja avlasta lite.

• Mortiscia80

Om du kan amma så tycker jag du ska fortsätta med det, inte fasa ut bara för att pappan vill ha barnet! Det går att pumpa ut och spara. Det finns ingen anledning till att ett så litet barn ska sova över hos sin pappa. Kan ni inte kommunicera så prata med soc, de har någon slags familjerådgivning man kan ta hjälp av.

• zandrisha86

Han har henne själv några timmar varje dag!
    jag tänker mer på att han är liten och att jag läst mycket om att ett sånt litet barn behöver trygghet på ett ställe osv. Men jag kanske är uråldrig, det kanske är normalt 2023 att bebis sover på två ställen? Jag tycker att det är en extremt jobbig känsla och vill ha råd kring ett sånt litet barn.

• zandrisha86

Mortiscia80, tack för svar. Jag tänker också så, vad är det som gör att du resonerar att han inte borde sova där? skulle vara skönt att få någon annan som kan beskriva för och nackdelar.
    Det är 8-10 veckors väntetid att få kontakt via familjerätten /Soc😞

• sandrabeerg

Tänker absolut inte att ett barn under ett år ska sova på två ställen. Han får umgås dagstid med barnet och när det är lite större blir det dags för övernattning. 

• Användarnamnet1

Va jobbigt det låter. Tänker mest på amningen, det är ju inte bara att amma en natt och en annan inte om man tex har en bebis som inte gillar flaska, gör ditt barn det? 

Det är ju inte så lång tid kvar tills en 6månaders börjar äta mer vanlig mat och sen slutar amma med. Tycker spontant att man som förälder kan vänta ut det om det är lugnast för barnet. Man kan ju umgås dagtid och är det "mystid" pappan vill ha kan han ju testa ha sova middag delen. 

• zandrisha86

Tack för era svar!
    Han har inte tagit flaska förens nu förra veckan, vi har bytt ut ett mål, men vill helst inte sluta amma annu, har prövat pumpa några gånger men funkar inte.
    Han har henne på dagarna, Men han flyttar 3 mil bort så han tycker att det blir smidigare, då han även har äter barn till på 11 år sedan innan. 

Det är så komplext, bebisens behov ska gå först och sen har vi föräldrar olika sätt att se på vad som är bäst och jag tycker att det är svårt att skilja på min egen separationsångest och vad som faktiskt är utifrån bebisens bästa.

• Jemp

Jag har förvisso inte varit i situationen, men så snart barnet inte ammar/behöver amma på nätterna tänker jag att det är bara är bra om han kan ha henne nån natt. 

En så liten ska ju inte bo varannan vecka, men enstaka nätter på annan plats med sin förälder är absolut ingen fara. Det här är ju någon hon bott med sitt första halvår och troligen/förhoppningsvis har en bra anknytning till som behöver bibehållas. 

• Mrs Moneybags

Normalt brukar väl inte pappan ha barnet på nätterna innan 1-2 års ålder. Det är ju ingen hundvalp ni har och inte ens då skulle man rekommendera det. Barnets bästa ska stå i centrum och vi talar om ett barn som bara är 6 månader. Vad är det som är så bråttom? Pappan säger att det blir bekvämare för honom. Men nu handlar det inte om honom och hans bekvämlighet. 

Han får ge sig till tåls. Du och bebis kanske vill amma 1-2 år. 

• Norrländskan123

Boka ett möte på familjerätten så kan dom förklara för pappan vad som är bäst för barnet och ni kan prata om hur ni ska vidare i detta.

• zandrisha86

Jag tänker också ur mitt perspektiv så är det klart att bli avlastad då han vaknar mååånga gånger per natt, men ur en 6 månaders bebis perspektiv, vad är bäst då, jag har även två barn till på 13 och respektive 8 år.
    pappa flyttar 3 mil bort då han hyrde ut sitt hus och har även ett till barn där varannan vecka ( som tidigare bodde här varannan vecka) 

Det är så många saker att ta hänsyn till, men jag återkommer oavsett till att en bebis på 6 månader som ammar bör vara på en plats dvs just nu med mig som haft honom hela tiden och ammar.

Jag kommer fasa ut amningen inom kort då jag fått problem med min sköldkörtel som behöver medicineras och då ska jag helst inte amma. 

Det är så svårt att definiera barnet bästa, enlig mig är det en sak och pappa en annan?

• zandrisha86

Familjerätten har 8-10 veckors väntetid. Ringdeno pratade med en handläggare som sa att pappa kanske kan ge flaska, så fick en liten klump i magen. 

• FuckGoggleAskMe
    zandrisha86 skrev 2023-06-14 20:25:53 följande:

Jag tänker också ur mitt perspektiv så är det klart att bli avlastad då han vaknar mååånga gånger per natt, men ur en 6 månaders bebis perspektiv, vad är bäst då, jag har även två barn till på 13 och respektive 8 år.
    pappa flyttar 3 mil bort då han hyrde ut sitt hus och har även ett till barn där varannan vecka ( som tidigare bodde här varannan vecka) 

Det är så många saker att ta hänsyn till, men jag återkommer oavsett till att en bebis på 6 månader som ammar bör vara på en plats dvs just nu med mig som haft honom hela tiden och ammar.

Jag kommer fasa ut amningen inom kort då jag fått problem med min sköldkörtel som behöver medicineras och då ska jag helst inte amma. 

Det är så svårt att definiera barnet bästa, enlig mig är det en sak och pappa en annan?

En bebis bör sova där den känner sig trygg, kan också vara hos pappan. Jag var borta ibland ett dygn på jobb när mitt barn var litet tex 6 månader och fortfarande ammade. Gick bra, han sov hos sin pappa och fick flaska. Tror du överdramatiserar. 
  • FuckGoggleAskMe

Barn är trygga om de är någonstans med en vuxen tex förälder de känner sig trygga med. Platsen spelar noll roll, det viktiga är personen. 

• Maymom

En tumregel är 1 år gammal, 1 natt ifrån mamma, 2 år 2 nätter ifrån, 3 år 3 nätter. Så nånstans vid 2-3 års ålder kan man börja köra 2-2-3-schema.
    men tycker absolut att barnet ska sova hos dig upp till ca 1 år.

iom att pappan flyttar bort kan det gå under regeln att om ni inte är överens ska nuvarande boende bestå, men jag vet inte exakt hur den regeln används i praktiken.

kan ni inte kompromissa på annat sätt, att tex han får ha barnet en dag till varannan vecka? Nu vet jag ju inte hur ofta han har barnet så det kanske är svårt att utöka det.

• Mortiscia80
    zandrisha86 skrev 2023-06-14 18:02:20 följande:

Mortiscia80, tack för svar. Jag tänker också så, vad är det som gör att du resonerar att han inte borde sova där? skulle vara skönt att få någon annan som kan beskriva för och nackdelar.
    Det är 8-10 veckors väntetid att få kontakt via familjerätten /Soc😞

För att han är en liten bebis som dessutom fortfarande ammas.
  • Haipodai

Jag tänker att det är väl strunt samma hur pappan tycker att det "borde" vara - mår du inte bra av det är det skäl nog att inte göra det. Jag skulle aldrig vilja göra något som får min partner att må dåligt, varför vill han göra det mot dig? Varför kan inte ni alla sova i samma säng? Det gjorde jag och min man när första barnet var litet för vi båda ville vara med och barnet ammade hela nätterna.

• Mortiscia80
    Haipodai skrev 2023-06-15 19:23:22 följande:

Jag tänker att det är väl strunt samma hur pappan tycker att det "borde" vara - mår du inte bra av det är det skäl nog att inte göra det. Jag skulle aldrig vilja göra något som får min partner att må dåligt, varför vill han göra det mot dig? Varför kan inte ni alla sova i samma säng? Det gjorde jag och min man när första barnet var litet för vi båda ville vara med och barnet ammade hela nätterna.

Varför ska man sova med sitt ex....? Som ts dessutom verkar ha en svår kontakt med?
Svar på tråden HJÄLP!!Separation med 6 månaders bebis!