• SolrosenH

Partner med andra rutiner

Hej! Jag undrar om det är fler som har partners som sover med tv:n på?
    Jag har det, och det stör mig så erorna mycket. 

Från min synvinkel så vågar jag inte flytta ihop med den här killen trots att vi varit tillsammans i två år, men vi har känt varandra i 15 år. Och vi vill bo och vara med varandra. 
    Jag har en dotter på 3,5 år med en annan man. Som jag har varannan vecka. Så jag måste ta hänsyn till henne såklart.

Men jag vågar inte, och han vägrar ge med sig? Jag har ändå kommit med tips på hur han kan göra istället men han säger bara, ?det är det ända som fungerar för mig?.. 

Tar gärna emot alla tips ni kan 

Ska läggas till att det är jag som har ADHD och ångest dygnet runt. 

Mich jag behöver sova med tyst och mörkt.

Hälsningar Helena 

• Svar på tråden Partner med andra rutiner
  • Anonym (dont)

Om det är just sov-situationen där ni inte är kompatibla, kanske det ändå är bäst att fortsätta vara sambo. Särskilt eftersom han inte verkar vara villig att hitta lösningar - jag skulle tycka det var jättejobbigt att bo tillsammans med en sådan person.

• Anonym (om)
    SolrosenH skrev 2023-06-14 13:27:37 följande:

Från min synvinkel så vågar jag inte flytta ihop med den här killen trots att vi varit tillsammans i två år, men vi har känt varandra i 15 år. Och vi vill bo och vara med varandra. 
    Jag har en dotter på 3,5 år med en annan man. Som jag har varannan vecka. Så jag måste ta hänsyn till henne såklart.

Men jag vågar inte, och han vägrar ge med sig? Jag har ändå kommit med tips på hur han kan göra istället men han säger bara, ?det är det ända som fungerar för mig?.. 

Hälsningar Helena 

Om en partner sov med TV på och inte ville ändra det för att jag vill sova tyst så skulle det vara svårt för oss att sova tillsammans.

Man skulle ju kunna bo tillsammans men sova i separata rum, trist kanske, men livet består ju av mer än bara nattsömnen. På ett sätt är ju inte dina behov av tyst och mörkt när du sover viktigare än hans behov av att ha TV på när han sover. 

Dottern antar jag skulle ha eget rum och inte bli störd av TVn? Eller måste han ha volymen så högt att det hörs i alla rum? Då skulle det inte gå att bo ihop överhuvudtaget.

Jag skulle också ha svårt att bo ihop med någon som har ADHD och ångest dygnet runt. Så han kanske också har betänkligheter kring att bo tillsammans?
  • Anonym (dont)
    Anonym (dont) skrev 2023-06-14 13:35:35 följande:

Om det är just sov-situationen där ni inte är kompatibla, kanske det ändå är bäst att fortsätta vara sambo. Särskilt eftersom han inte verkar vara villig att hitta lösningar - jag skulle tycka det var jättejobbigt att bo tillsammans med en sådan person.

särbo menar jag ju.... 
  • Anonym (ändras)

Jag hade samma inställning som TS särbo, jag hade sovit med tvn på i säkert 15 år, från jag var 9-10 tills vi flyttade ihop. Hon var ok med att tvn var på men över tid så försvann behovet av tv-ljud. TVn var sällskap som inte behövdes när det fanns annat sällskap. Först stängdes bilden av, ljudet sänktes mer och mer och efter några månader stängdes tvn av helt vid sänggående.

Kompromiss eller skilda sovrum är väl det som är aktuellt i TS fall, och om sovrummen är i samma hus eller i olika för väl ts och partner avgöra.

• Anonym (L)
    SolrosenH skrev 2023-06-14 13:27:37 följande:

Hälsningar Helena 

Varför ska ni flytta ihop? Bo inte tillsammans så slipper du oroa dig för det! Sov hemma om du inte kan sova, eller byt partner. Min kille har ett helt annat sömnbehov än jag. Han kan sova med tv:n på vilket jag inte kan, men för min skull stänger han av den. Däremot går han och lägger sig vid 21, jag går aldrig och lägger mig före 00. Och om han är trött och jag inte är det så åker jag helt enkelt hem till mig så han får sova, eller så går han och lägger sig (om vi är hos mig) och jag är uppe så länge jag vill. Somnar han med tv:n på så stänger jag av den när jag lägger mig. Om det är det ENDA som funkar för honom, så bör ni inte bo ihop då det kommer bli tjafs om det varje kväll. 

Särbo är det bästa för alla, vidhåller jag alltid när det kommer upp sådana här trådar där man helt enkelt misslyckas med att kompromissa. Och annars också. Skulle aldrig orka bo med någon annan och göra avkall på mitt eget liv.

• BaraLillaJag84

Jag är en jävligt jobbig sambo, jag behöver både ljud och ljus när jag ska sova! Vi har fått kompromissa. Jag har en klocka på min sida som lyser upp inåt väggen, och dit behöver han inte titta. Och sen har jag ljudböcker, poddar etc i öronen. Händer ofta att tv'n är på också, han somnar helt enkelt ifrån den! Men det bästa är nog egentligen att inte alls ha tv i sovrummet!

• Anonym (Enkelt)

Men det här var inte alls svårt! Ni kan inte bo ihop. Du kan inte sova med TV på, han kan inte sova utan TV på. Skilda sovrum är inte en bra idé för de flesta par.

1+1=2

• SolrosenH

Tack för alla era svar! 

Ja jag har ett dilemma. 

vi vill väldigt gärna bo tillsammans men vi bor inte i samma lägenhet ännu. Men vi planerar för det. Vi söker.
    Vi ska testa att sova i samma rum och om det inte går så fixar vi så att han kan sova någon annanstans. 

Om vi inte löser det. Ah då tar vi det därifrån för vi vill vara tillsamman.

• Anonym (what)

låter jobbigt att vara ihop med någon med adhd och ångest dygnet runt som har sömnsvårigheter.

• Anonym (L)
    SolrosenH skrev 2023-06-18 14:13:44 följande:

Tack för alla era svar! 

Ja jag har ett dilemma. 

vi vill väldigt gärna bo tillsammans men vi bor inte i samma lägenhet ännu. Men vi planerar för det. Vi söker.
    Vi ska testa att sova i samma rum och om det inte går så fixar vi så att han kan sova någon annanstans. 

Om vi inte löser det. Ah då tar vi det därifrån för vi vill vara tillsamman.

Men varför? Varför flytta ihop och sova i olika rum och böka med det när man bara kan bo i varsin bostad? Jag har varit ihop med min kille i 3 år och det finns inte på kartan att bo ihop för det är fantastiskt skönt att ha sitt eget. Man MÅSTE inte bo ihop för att vara ihop.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (L) skrev 2023-06-26 10:20:27 följande:
    Men varför? Varför flytta ihop och sova i olika rum och böka med det när man bara kan bo i varsin bostad? Jag har varit ihop med min kille i 3 år och det finns inte på kartan att bo ihop för det är fantastiskt skönt att ha sitt eget. Man MÅSTE inte bo ihop för att vara ihop.
    Fast nu vill de bo ihop. Du behöver inte förstå det, men respektera det. 
  • Shakinah

Skaffa öronproppar och en sådan där ögonmask.  Så kan du somna till att han håller om dig, i hans armar.   Då blir det nog mysigt för er båda två. <3

Svar på tråden Partner med andra rutiner