• Anonym (TS)

Större utlandsbet. Banken vill ha info. Vad skriva?

Behöver göra en större utlandsbetalning till en advokat i USA som agerar i Amsterdam. Pengarna ska gå till att lösa ut en nära anhörig som åkt fast för smuggling av ädelstenar i tullen, Amsterdam. ( Man tror ju inte det är sant....suck ).
    Ska gå till banken och göra överföringen. De vill man ska fylla i nåt papper om vad överföringen handlar om.
    Några råd att ge?  

Frågorna är:

Relation mellan sänder o mottagare.  svar: Ingen mer än advokat. Eller?
    Syfte.  Här ska helst nåt dokument som visar beloppet och vad det är till. Viktigt? Ska försöka få fatt nåt sånt. 
    Betalningskedja.   Fler personer som är inblandade i uppdraget? Ja. Anhörig.
    Ursprung.  Vad är ursprunget till pengarna i bet.uppdraget? Måste ju skriva Böter här.
  • Svar på tråden Större utlandsbet. Banken vill ha info. Vad skriva?
  • Anonym (Kim)

Många frågar om du haft kontakt med din släkting. Så även jag. Men du väljer att inte svara på det. Hur kan det komma sig? 

• Goneril

Tja, vi lär inte få höra fortsättningen. Det är synd, vissa här har gjort sig lite möda med att ta reda på saker, särskilt signaturen Eva som hade pejl på det juridiska. Antagligen är det en "internetsläkting" i farten, men det kom ju ett tjusigt mail, så det får väl kompensera för penningförlusten.

• Goneril

Tråden har fyllt sitt syfte, om någon är lika lättlurad som TS lär de ha blivit varnade nu. Överhuvudtaget blir bedragarna allt skickligare, de ligger steget före. Det allmänna rådet är att aldrig logga in nånstans på någons uppmaning, men det finns en slamkrypare här. Någon ringer, från ett inkassoföretag till exempel, har personnummer och påstår att man är ID-kapad. Sedan lägger vederbörande på luren UTAN ATT HA UPPMANAT till inloggning. Det är fock syftet, då tänker skurken att den uppringde blir orolig och loggar in i alla fall, ja och då är ju spjället öppet, därefter försvinner pengarna. I mitt fall spärrade jag mitt Bank-id. Sedan förstår jag inte att så många äldre har alla sina sparpengar  på konto; aktier eller fonder är lite svårare att komma åt.   

• fornminne

Men herregud, man gör väl inte en större överföring utan att ha pratat med sin släkting och kollat att allt stämmer? Men TS svarar inte på om hennes anhöriga själv har bett om hjälp eller om det gått via omvägar.

Som sagt, hela upplägget skriker att något inte stämmer. Antingen är det släktingen som försöker blåsa TS, eller också en främling.

• Anonym (Kim)

Hallå TS! Har du försvunnit? Insåg du att du var på väg eller blev dynglurad. Du får gärna uppdatera när du kommer hem från jobbet. 

• olof 45

Uppdatering? 

Om inte för dig själv, så för andra som kanske hittar denna tråd senare?

• Goneril

Frånvaron av svar tycker jag talar sitt tydliga språk. TS har blivit lurad, trots goda råd i den här tråden, och det vill han eller hon inte medge. Nu har vi ju alla fått lite information om tänkbara tillvägagångssätt i alla fall. En annat försök till lurendrejeri har jag just upplevt; ett SMS från nåt märkligt utland som hävdar att jag betalat en räkning 2 gånger, (el var det nog eller kanske mobil)  och skulle kunna bli kompenserad genom att klicka på en länk. De ger sig inte, skurkarna. 

Det jag tänker på ibland, såsom varande en försiktig general, är att inte ha alla pengar på ett lättåtkomligt konto utan i stället i form av fonder och aktier förstås.  Då finns det ju dessutom en chans att tillgångarna växer, bankränta är ingenting att hurra för just... 

• Anonym (TS)

Nej, det är inget scam. Allt detta med advokat, ädelstenar och smuggel är sant. Hon agerar inte som advokat. Det får hon inte. Däremot som typ assistent.

• Anonym (X)

Varför har inte släktingen egna pengar att lösa ut sig för?

• Anonym (M2)

Jag tror TS agenda är att folk ska tro på sådana här historier. 

• Anonym (M2)

Jag tror TS agenda är att folk ska tro på sådana här historier. 

• Goneril

Trådstart den 14/6. Om det vore en verklig händelse måste detta vara en alldeles för lång tidsutdräkt, men säkerligen är det som tidigare sagts i tråden, det finns en agenda bakom. 

• Anonym
    Anonym (TS) skrev 2023-07-17 17:16:42 följande:

Nej, det är inget scam. Allt detta med advokat, ädelstenar och smuggel är sant. Hon agerar inte som advokat. Det får hon inte. Däremot som typ assistent.

Vilken come back! Och vilken förklaring sen!
    Där alla skeptiker verkligen på tafsen! Verkligen omkull-argumenterade.

Du gör det verkligen bra för dig själv och din trovärdighet!
  • Goneril

Försöken till whitewashing från TS sida ska ignoreras. Kolla hellre "9 common Money Transfer Scams and How to Avoid them".

• Anonym (TS)

Jag behöver inte bevisa nåt. Däremot ska jag dra hela storyn när det väl är i hamn.

• Anonym (Kristina)
    Anonym (TS) skrev 2023-07-21 23:16:03 följande:

Jag behöver inte bevisa nåt. Däremot ska jag dra hela storyn när det väl är i hamn.

Det ser iaf jag fram emot. 
  • Anonym
    Anonym (TS) skrev 2023-07-21 23:16:03 följande:

Det kan du ju inte längre?

Du har ju visat dig värdelös och övertygat alla om att inte läsa vad du skriver?

Svar på tråden Större utlandsbet. Banken vill ha info. Vad skriva?