• hundra

Kan inte fokusera på plugget

Hej! Jag läser på universitet. Mycket text man behöver läsa, men jag har varken disciplin eller att jag ?klarar? av att läsa så mycket?. Alltså egentligen mängden text. är en mer praktiskt person och van det. 

hur pluggar ni som bäst? 

jag vill egentligen inte ?bara? läsa mig till utifrån föreläsningarna utan mer i böckerna men något händer och jag tar inte upp det jag läser, lägger fokus på annat och får sån stress veckan innan tentan. 

hur Minns man det man läser? 

• Svar på tråden Kan inte fokusera på plugget
  • PH76
    Träning, du får tvinga dig själv i början. Mitt första år på universitetet så tyckte jag lite som du ?det spelar ingen roll hur många gånger jag läser accounting boken, jag kommer inte ihåg det?.

Men trägen vinner, och sen blir man bättre. Det som tog mig säkert 30 timmar att lära mig första året, gjorde jag på kanske 5-6 timmar sista året, och jag fick ut med väldigt höga betyg.
  • PH76
    Och sen så är det meningen att du ska få med dig så mycket som möjligt från föreläsningarna, så att när du sedan börjar plugga till tentan så kan du redan 60-70%.
  • Fjäril kär

Gör anteckningar på ett block bredvid och använd överstrykningspenna i boken du läser.
    Förstå det du läser genom att göra minnesanteckningar i blocket. Stryk över det som är relevant så slipper du försöka memorera hela sidor. 

Sen är det ju så att den största informationen kommer på föreläsningen och då gäller det att lyssna och anteckna viktiga punkter. Dom punkterna kan du sen slå upp i boken och repetera med att läsa texten och koppla ihop dina anteckningar. 

Svar på tråden Kan inte fokusera på plugget