• Olsdotter

Periodisk fasta, klimakteriet och viktnedgång

Hej!
    Finns här fler som upptäckt att klimakteriet innebär nya utmaningar på viktfronten, och vill ni följas åt på väg mot en stabil vikt i den klass vi själva önskar/ väljer?

Jag har under hela mitt vuxna liv vägt 50-55 kg, men ligger nu på runt 60 och vågen tycks inte heller vilja stanna där. Eftersom att jag helt naturligt sällan är sugen på frukost blev periodisk fasta för mig en självskriven kandidat att pröva för att stabilisera vikten och helst gå ned till 55 kg.

Finns här tjejer med tips för god hälsa och viktnedgång?

• Svar på tråden Periodisk fasta, klimakteriet och viktnedgång
  • Olsdotter

Trots att det tycks saknas fler kvinnor 40+ som vill gå ned i vikt och dessutom prova periodisk fasta ;) så uppdaterar jag;

Jag har fastat enligt 20/4, 16/8 och sedan kör 2 st 36 timmars fasta sedan jag skrev inlägget. Vågen visar under veckan stabilt 36,5 kg, morgonvikt. Midjemåttet har minskat från 72-73 cm till 68-69, stussmåttet ligger still. 

Då har jag även ätit lite nyttigare, men utan några stora restriktioner (jag har tex ätit glass vid några tillfällen och midsommarmat med tårta osv).

Finns här verkligen ingen mer i liknande situation? Tänker att vi kan tipsa och sporra varandra, eller om någon som redan uppnått och håller sina viktmål hellre vill tipsa och sporra mig.

• Amanda33
    Olsdotter skrev 2023-07-07 12:10:42 följande:

Trots att det tycks saknas fler kvinnor 40+ som vill gå ned i vikt och dessutom prova periodisk fasta ;) så uppdaterar jag;

Jag har fastat enligt 20/4, 16/8 och sedan kör 2 st 36 timmars fasta sedan jag skrev inlägget. Vågen visar under veckan stabilt 36,5 kg, morgonvikt. Midjemåttet har minskat från 72-73 cm till 68-69, stussmåttet ligger still. 

Då har jag även ätit lite nyttigare, men utan några stora restriktioner (jag har tex ätit glass vid några tillfällen och midsommarmat med tårta osv).

Finns här verkligen ingen mer i liknande situation? Tänker att vi kan tipsa och sporra varandra, eller om någon som redan uppnått och håller sina viktmål hellre vill tipsa och sporra mig.

Jag förstår inte riktigt, du skriver först att du väger 60 kg sen säger du att vågen visar under veckan stabilt 36,5 kg morgonvikt?
  • Mrs Moneybags

Jag följer Blossom Tainton på instagram och hon har gått ner 5 kg på ett par veckor med varannandagsmetoden som jag tror hon kallar den. Hon äter strikt utan kolhydrater varannan dag. Verkar funka! 

Själv äter jag två måltider om dagen sedan rätt länge. Det funkar bra för mig. 

• Olsdotter
    Amanda33 skrev 2023-07-07 12:18:55 följande:
    Jag förstår inte riktigt, du skriver först att du väger 60 kg sen säger du att vågen visar under veckan stabilt 36,5 kg morgonvikt?
    Jag har gått ned i vikt sedan jag postade trådstarten.
  • Olsdotter
    Mrs Moneybags skrev 2023-07-07 12:21:04 följande:

Jag följer Blossom Tainton på instagram och hon har gått ner 5 kg på ett par veckor med varannandagsmetoden som jag tror hon kallar den. Hon äter strikt utan kolhydrater varannan dag. Verkar funka! 

Själv äter jag två måltider om dagen sedan rätt länge. Det funkar bra för mig. 

"Varannandagsmetoden" är väl så som keto fast varannan dag? Intressant approach som ju kan kombineras med periodisk fasta. Jag har nyligen börjat intressera mig för varannandagsfasta där man fastar 36 timmar, har 12 timmars ärfönster, fastar 36 timmar igen osv. Bör då göras under en begränsad period antar jag... Typ Keto varannan dag kan nog vara en bra början på sådan fasta, och kanske väljer man att vara köra vidare med Keto iaf....

Ursäkta närgångna frågor, men hur länge har du ätit 2 mål om dagen, hur stabil är din vikt och är du i klimakteriet? Jag tycker att det är svårt att hitta en stabil vikt och ett stabilt sätt att äta. Ingenting fungerar som det gjorde för bara några år sedan med mer östrogen i kroppen :p
  • Amanda33
    Olsdotter skrev 2023-07-07 13:57:57 följande:
    Jag har gått ned i vikt sedan jag postade trådstarten.
    Okej, 8 juni vägde 60 kilo och idag 7 juli väger du 36,5kg alltså du har gått ner 23,5 kilo på en månad?
    Carpe diem
  • Olsdotter
    Amanda33 skrev 2023-07-07 14:11:12 följande:
    Okej, 8 juni vägde 60 kilo och idag 7 juli väger du 36,5kg alltså du har gått ner 23,5 kilo på en månad?
    Ups, nej! Skrev fel, 56,5 ska det vara.

36 kg vore jag antagligen död på :p
  • Amanda33
    Olsdotter skrev 2023-07-07 14:15:15 följande:
    Ups, nej! Skrev fel, 56,5 ska det vara.

36 kg vore jag antagligen död på :p
    Hahaha! Puuuuh, 56,5 låter mycket bättre!!
    Carpe diem
  • Olsdotter

Igår och i förrgår har jag haft svullardagar, och i morse hade jag gått upp till 58 kg. Det krävs uppenbart ett väldigt fokus för att få ned de kilon som före klimakteriet ramlade av mer eller mindre av sig själva.

Varannandagsmetoden kan därför avskrivas för min del, men till exempel Viktväktarnas "vad du vill veckodag" kanske kan vara något att prova när jag väl är nere på min målvikt.

Är här fortfarande i övrigt bara kvinnor som är nöjda med sin vikt?

• Olsdotter
    Billie38 skrev 2023-07-12 09:05:34 följande:

Lyssna på Camilla Läckbergs sommarprat

Varför skulle Läckbergs viktångest vara relevant här? Utveckla gärna!
  • Billie38
    Olsdotter skrev 2023-07-12 16:23:00 följande:
    Varför skulle Läckbergs viktångest vara relevant här? Utveckla gärna!
    För ts verkar lida av ångest över sin vikt trotts att det faktiskt bara handlar om ett par kilo från där hon vill vara.

de flesta kvinnor kämpar och har ångest över vikten, känner att de inte duger som de är och känner att de behöver prova diet efter diet istället för att bestämma sig för att må bra som de är. Är kosten, aktivitetsnivån och hälsan bra så ska det inte behövas massa dieter utan kroppen mår bra som den är då.

ts verkar undrande om hon är den enda. Nej hon är långt ifrån den enda som kämpar med vikten, speciellt i klimakteriet. Men många har också lärt sig acceptera att kroppen förändras och är inte villiga att ständigt gå på diet för att "se bra ut".

tipset om läckbergs sommarprat är för att sätta det i perspektiv och se hur osund det är med detta ständiga fokus på vikt. Kände du inte igen dig så får du vara glad för du aldrig haft den typen av problem med vikten.
  • Mrs Moneybags
    Billie38 skrev 2023-07-12 16:58:55 följande:
    För ts verkar lida av ångest över sin vikt trotts att det faktiskt bara handlar om ett par kilo från där hon vill vara.

de flesta kvinnor kämpar och har ångest över vikten, känner att de inte duger som de är och känner att de behöver prova diet efter diet istället för att bestämma sig för att må bra som de är. Är kosten, aktivitetsnivån och hälsan bra så ska det inte behövas massa dieter utan kroppen mår bra som den är då.

ts verkar undrande om hon är den enda. Nej hon är långt ifrån den enda som kämpar med vikten, speciellt i klimakteriet. Men många har också lärt sig acceptera att kroppen förändras och är inte villiga att ständigt gå på diet för att "se bra ut".

tipset om läckbergs sommarprat är för att sätta det i perspektiv och se hur osund det är med detta ständiga fokus på vikt. Kände du inte igen dig så får du vara glad för du aldrig haft den typen av problem med vikten.

Man kan ju vara missnöjd med sin vikt utan att ha Camilla Läckbergs ångestsyndrom. Och man behöver inte acceptera att gå upp och upp i vikt år för år utan att göra något åt det. Precis som du själv säger handlar det om att anpassa kost och aktivitetsnivå till ens egen kropp så att man mår bra och har en hälsosam vikt oavsett ålder. 

Det känns som att Camilla Läckberg förtjänar en helt egen tråd eftersom hennes sommarprat väckte många känslor. 

• Olsdotter
    Billie38 skrev 2023-07-12 16:58:55 följande:

Ångest har jag inte. Däremot vill jag inte väga 63 kg bara därför att jag kommit i klimakteriet, utan jag vill ligga på den vikt jag alltid har haft tidigare i livet, i vilken jag trivs.

(Det är jag som är TS)
  • Olsdotter

Jag uppdaterar även om tråden börjar kännas som något av en blogg ;-P

Efter två dagars svullande och en uppgång på 2 kg bestämde jag mig för att göra ytterligare en 36-timmars fasta , vilken avslutades igår. Nu pekar vågen på 56,4.

En för mig märklig sak som ni kanske kan förklara;
    På kvällen innan sänggåendet vägde jag efter då ca 30 timmars fasta 58,0 kg, på morgonen efter att jag kissat men innan jag ätit 58. Jag hade alltså ökat i vikt under natten, om än marginellt. Hur går sådant till? 

Hur som helst är jag på banan igen med den periodiska fastan, ätfönster ca 14-18 (är inte supernoga, kan flytta fönstret vid behov).
  • Themis
    Olsdotter skrev 2023-07-16 08:57:27 följande:

Jag uppdaterar även om tråden börjar kännas som något av en blogg ;-P

Efter två dagars svullande och en uppgång på 2 kg bestämde jag mig för att göra ytterligare en 36-timmars fasta , vilken avslutades igår. Nu pekar vågen på 56,4.

En för mig märklig sak som ni kanske kan förklara;
    På kvällen innan sänggåendet vägde jag efter då ca 30 timmars fasta 58,0 kg, på morgonen efter att jag kissat men innan jag ätit 58. Jag hade alltså ökat i vikt under natten, om än marginellt. Hur går sådant till? 

Hur som helst är jag på banan igen med den periodiska fastan, ätfönster ca 14-18 (är inte supernoga, kan flytta fönstret vid behov).
    Vågen har ju ett mätfel, den slår säkert på 1-2 hekto hit eller dit.
    Du har inte ökat i vikt under natten.
    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
Svar på tråden Periodisk fasta, klimakteriet och viktnedgång