• Nonaii

Vad har jag för rättigheter kring ex och mitt exs familj

Jag är 18, jag har haft ett 2 års lång förhållande. Han var trevlig först men har blivit otrevligare och otrevligare. Han var otrogen och sa till mig att han inte har känt något för mig i månader. innan vi gjorde slut kände jag mig konstig. Jag bokar tid för Gravtest. två dagar senare gör jag slut med honom. På torsdag förra veckan fick jag ett positivt gravtest. han blev väldigt otrevlig fram till söndag, där jag blockar honom på allt förutom sms, jag sa att han kan kontakt mig där om han vill veta om barnet. Idag får jag veta att jag är 14 veckor gravid och han har varit tydlig att han inte vill veta något.

men jag och hans mamma pratar ofta, hon vill veta. jag vill inte ha henne inblandad, har jag rätt att säga nej?

jag vet inte än om jag tänker behålla eller abortera men det gör det värre att konstant få meddelanden från henne. Jag vet inte längre.

• Svar på tråden Vad har jag för rättigheter kring ex och mitt exs familj
  • Mrs Moneybags

Enklast att bara klippa med hela familjen och göra abort. 

Då är du fri från dem, annars kommer du ha med dem att göra i resten av ditt liv. Det är den bistra sanningen. 

• Ylva34

Du får be henne backa och respektera det att du behöver den här tiden att fundera, du har   mycket att smälta. Respekterar hon inte det hade jag sagt till henne en sista gång och sedan blockat henne. Sagt att jag kan öppna upp när jag känner mig redo för det så att hon förstår det. Hon vill kanske kompensera där hon ser att hennes son inte finns där för dig. Du har rätt att få vara ifred om det är det du önskar. 

• rosesarewhite

Du har givetvis rättigheter just nu att inte ha dem i ditt liv alls.

Men om du föder barnet går barnets rättigheter till sin släkt före din vilja. Det bästa vore nog abort, du är bara 18 år, bättre att du är fri från en familj du inte vill ha något att göra med. Så kan du träffa någon som faktiskt vill vara delaktig och vara familj du bara ser glädje i att de är delaktiga.
    Den sits du är i nu bäddar bara för problem. Skillnad om du var 40+ och det var sista chansen för barn, men du är så ung.
    Du skulle ju säkert klara av det fint men jobbigt med barn och drama i så unga år när det egentligen bara ska vara fint och lugnt när man är gravid och nybliven mamma.
    Kanske inte det du vill höra men det bästa vore abort så du slipper vara bunden till denne man och hans familj i 18 år.

• Mrs Moneybags
    rosesarewhite skrev 2023-06-07 17:25:12 följande:

Du har givetvis rättigheter just nu att inte ha dem i ditt liv alls.

Men om du föder barnet går barnets rättigheter till sin släkt före din vilja. Det bästa vore nog abort, du är bara 18 år, bättre att du är fri från en familj du inte vill ha något att göra med. Så kan du träffa någon som faktiskt vill vara delaktig och vara familj du bara ser glädje i att de är delaktiga.
    Den sits du är i nu bäddar bara för problem. Skillnad om du var 40+ och det var sista chansen för barn, men du är så ung.
    Du skulle ju säkert klara av det fint men jobbigt med barn och drama i så unga år när det egentligen bara ska vara fint och lugnt när man är gravid och nybliven mamma.
    Kanske inte det du vill höra men det bästa vore abort så du slipper vara bunden till denne man och hans familj i 18 år.

Håller helt med till 100%.

18 år räcker dock inte. Man kommer träffas på födelsedagar, examensdagar, bröllop och ha samma barnbarn som sitt ex i hela sitt liv. 

TS, du frågar om dina rättigheter. Sanningen är att barnets rättigheter kommer först från den dagen det föds. Ens egna rättigheter får stå tillbaka. Bara att du ställer frågan visar att du inte har insett hur det kommer att bli. Ett telefonsamtal från barnets farmor är ingenting jämfört med tjafs med exets nya flickvän, pussla ihop livet med nya barn och partners, vara ifrån sitt barn varannan vecka, komma överens om sommarsemestrar, jular, födelsedagar, presenter, ekonomin...

Jag är hård, men du är ju i princip också ett barn och behöver göra många saker på egen hand innan du blir förälder. Dina barn kommer bli lika fantastiska om 10 år. Ditt barn förtjänar en bättre start än detta. Vad säger dina egna föräldrar?
  • erikaABC

Du kan helt skära av kontakten med henne. du behöver inte ha någon kontakt alls.
    Men eftersom pappor idag har rätt till halva tiden så kan det i praktiken bli så att barnet bor hos denna kvinna varannan vecka om pappan låter barnet göra det.

• Drottningen1970

Om du väljer att behålla barnet ger du upp alla rättigheter, och har enbart skyldigheter gentemot ditt barn. Barnet har rätt till sitt nätverk och sin familj även på pappans sida. Att förvägra det för att man inte har lust är dåligt föräldraskap och då är det bättre att du väntar med att bli förälder.

Svar på tråden Vad har jag för rättigheter kring ex och mitt exs familj