• Anonym (Sorgen)

Hospice och hur tänka med barn

Ni som har nära familjemedlem som varit på hospice i slutet. Har ni känt det varit bra.  Fått bra stöd m.m hur länge var ni där

Min mamma ska komma till hospice . Jag har barn på 16 o 9 ,ska jag låta dem bestämma om de vill följa med dit. De har inte träffat mormor sen i februari och hon är inte alls som hon var då, gått ner väldigt mycket,ändrat färg  och ja ingen energi el ork. På ett sätt vill jag att de ska få träffa för att säga hej då men samtidigt är det rätt bild att minnas henne.  

• Svar på tråden Hospice och hur tänka med barn
  • Anonym (Ollga)

Har inte erfarenhet av hospice, men däremot av att som barn ha träffat sjuka gamla släktingar. Jag tog absolut ingen skada av det. Det var snarare en förberedelse inför vad som skulle hända. Det gjorde processen begriplig. Jag minns mina far- och morföräldrar när de var sjuka, förvirrade och ynkliga. Men de flesta minnena är från när de var pigga, friska och glada. Att ha sett mormor sjuk raderar inte minnena av henne som frisk.

Men du känner dina barn bäst och kan bäst avgöra vad som funkar för just dem. 

• Anonym (E)

Jag skulle låta dem bestämma själva. Min (känsliga) tonåring valde att följa med en gång, då vi visste att slutet var nära.

• EpicF

Fråga dem vad de själva vill. De är så pass stora att det har en egen vilja och kan bestämma det själv. 

Svar på tråden Hospice och hur tänka med barn