Nilsson98 skrev 2023-06-05 18:05:37 följande:
Du gick väl i särskola så det förstår jag. Vi räknade bl a substansmängd i årskurs 6.
Personangrepp vad mysigt du.
Nej verkligen inte särskola Gick natur med högsta betyg i alla mattekurserna och 2.0 på HP vilket var anledningen till att jag hade sommarjobb i sommarskola för gymnasieelever som hade svårt med matten. Kommer inte ihåg exakt vad jag hade från grundskolan. Var sista årskursen som fick sifferbetyg tror jag, 4.7 eller så, aldrig gillat historia, religion, tyska och att skriva uppsatser så var nog ditåt jag inte fick 5:or.
Sorgligt nog även haft klasskamrater i mattekurser på högskola på datavetenskapligt program där de flesta gymnasiekurserna i matematik var inträdeskrav som fortfarande hade svårt med problemlösningen och enhetsomvandlingar Väldigt många förstår inte vad de räknar och kan inte använda det i sammanhang där de inte precis gått igenom samma sak och/eller får det uppställt åt sig
Räknades definitivt inte substansmängd i 6:an iaf Kan inte svära på att jag inte gjorde det i högstadie, men var definitivt inget mina klasskamrater kunde innan vi började med det i kemin på gymnasiet.
kanske du gick mycket senare och de lagt in det i läroplanen så tidigt då, låter lite dumt i så fall då så många har problem med att förstå betydligt mer grundläggande begrepp och de flesta mattelärare är minst sagt undermåliga
Fast det är fortfarande inte relevant för TS fall då denne behöver kunna lösa det här utan problem för att kunna utföra sitt yrke oavsett om denne har lärt sig det tidigare eller inte
Hade en bekant som läste sjuksköterske utbildning för ganska länge sedan och han sa att de flesta hade lite jobbigt att lära sig just lälemedelsberäkningarna då de inte haft något större intresse och fallenhet för matematik Oerhört viktigt att lära sig dock