• Anonymamänniskan

Läkemedelsberäkning

Ordination: Alvedon, oral lösning 24mg/ml, 10mg per kilo kroppsvikt. Barnet väger 10 kg. Uppgift: hur många ml iordningställer du utifrån ordinationen? Ange svaret i hela ml 
    svaret blev 4,1 och då avrundar man nedåt, men om svaret hade blivit 4,5 avrundar man ändå uppåt eller blir det nedåt när det gäller läkemedel?

Ordination: inj. Novorapid 100E/ml. Kl 08:00 24 E, kl: 16:00 12 E, uppgift: patient har 2 insulinsprutor novorapid 100E/ml med 3 ml i vardera. Hur många hela dagar räcker insulinpennorna?

A, Ordination: inj. Fragmin, 200 E/kg, kroppsvikt 1 gång dagligen ä, uppgift: hur många E ska patienten ha dagligen? Patienten väger 70 kg 

B, Tillgängligt preparat: inj. Fragmin 10000 E/ml uppgift: hur många ml Fragmin iordningställer du utifrån ordinationen i förra frågan?

är det någon snäll människa som skulle vilja hjälpa mig med dessa? tack på förhand!

• Svar på tråden Läkemedelsberäkning
  • Anonym (Anonym)

Jag går termin 1 och vill vara 100 procent säker på detta just för att jag inte ska råka göra några misstag.

• Anonym (Fia)

Nej folk räknade inte det i årskurs 6, ?problemet? är problemlösningen och int aritmetiken. Det minns jag de som i början på gymnasiet sorgligt nog inte än lärt sig (då för 25 år sedan då matematik kunskaperna ännu inte sjunkit så mycket som idag)

Men! Jag hoppas verkligen ingen hjälper dig  Det är jätteviktigt att du gör det själv och om det inte blir rätt ska lärarna se det för att kunna se till att du får mer träning innan du ska räkna själv i skarpt läge. 

Du har ingen nytta av att någpn ger dig svaren då själva matematiken som sagt är super lätt och utan problem kan lösas med en enkel miniräknare om du har ett handikapp som försvårar. Men super kritiskt viktigt att du lär dig hur och vad du ska räkna. Och kan du inte är det jätteviktigt att felet följer med i inlämningen. 

• Embla twopointoh

Om du räknar själv och redovisar dina beräkningar och hur du tänker, kanske fler skulle vara villiga att hjälpa dig att ge input om du tänkt rätt.
    Om frågan är ställd så att man vill ha svaret serverat, kommer du inte att få hjälp (förhoppningsvis, för det räknas som fusk att skriva av någon annans beräkningar och i inlämningen sedan påskina att man gjort uppgiften själv).

• Anonym (Fia)
    Nilsson98 skrev 2023-06-05 18:05:37 följande:
    Du gick väl i särskola så det förstår jag. Vi räknade bl a substansmängd i årskurs 6. 

Personangrepp vad mysigt du. 

Nej verkligen inte särskola  Gick natur med högsta betyg i alla mattekurserna och 2.0 på HP vilket var anledningen till att jag hade sommarjobb i sommarskola för gymnasieelever som hade svårt med matten. Kommer inte ihåg exakt vad jag hade från grundskolan. Var sista årskursen som fick sifferbetyg tror jag, 4.7 eller så, aldrig gillat historia, religion, tyska och att skriva uppsatser så var nog ditåt jag inte fick 5:or. 

Sorgligt nog även haft klasskamrater i mattekurser på högskola på datavetenskapligt program där de flesta gymnasiekurserna i matematik var inträdeskrav som fortfarande hade svårt med problemlösningen och enhetsomvandlingar  Väldigt många förstår inte vad de räknar och kan inte använda det i sammanhang där de inte precis gått igenom samma sak och/eller får det uppställt åt sig  

Räknades definitivt inte substansmängd i 6:an iaf  Kan inte svära på att jag inte gjorde det i högstadie, men var definitivt inget mina klasskamrater kunde innan vi började med det i kemin på gymnasiet.

kanske du gick mycket senare och de lagt in det i läroplanen så tidigt då, låter lite dumt i så fall då så många har problem med att förstå betydligt mer grundläggande begrepp och de flesta mattelärare är minst sagt undermåliga 

Fast det är fortfarande inte relevant för TS fall då denne behöver kunna lösa det här utan problem för att kunna utföra sitt yrke oavsett om denne har lärt sig det tidigare eller inte  

Hade en bekant som läste sjuksköterske utbildning för ganska länge sedan och han sa att de flesta hade lite jobbigt att lära sig just lälemedelsberäkningarna då de inte haft något större intresse och fallenhet för matematik  Oerhört viktigt att lära sig dock  

• Anonym (g)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-06-05 16:59:08 följande:

Jag går termin 1 och vill vara 100 procent säker på detta just för att jag inte ska råka göra några misstag.

Så därför byter du namn?
  • Anonym (Anonym)

Okej, på första frågan har jag redan svarat,

andra frågan får jag det till 16,6, visst blir det 16 eftersom man avrundar nedåt när det gäller tabletter då personen inte kan ta en haälv dos?

Fråga 3A  blir 14000, fråga b blir 1,4 

jag har inget facit och vet inte om jag gjort ett litet fel eller lärt mig fel på något sätt. 

• Anonym (Kämpa på!)

Fråga 1: 10mg/kg kroppsvikt * 10 (antalet kg)= mängd verksam substans i mg. Därefter delas på styrkan av lösningen dvs 24mg/ml = 4.16ml som avrundas till 4 ml. I dessa fall kan det vara farligt att avrunda uppåt eftersom patienten då får högre dos, vilket skulle kunna vara potentiellt livsfarligt.

Fråga 2: styrkan 100E/ml *mängden 6ml(300e/penna) 600E som finns till hands. 36 E används per dygn. För att få ut hur länge det varar tar du enkelt 300/36=16.6 avrundas också neråt till 16 dagar.

Fråga 3 A: 200E/kg kroppsvikt * antalet kg 70= sammanlagt behov av verksam substans=14000E Fragmin.

3 B: patienten ska ha 14.000 E och du har enbart 10.000/ml i styrka = 14.000/10.000= 1.4 ml.

• Anonym (A)

Man kan inte avrunda läkemedel hur som helst. Alvedon är ju ok att ta lite mindre av, men ibland handlar det om att faktiskt ge given mängd, tex 0,2 ml. Det beror på vilket läkemedel det gäller. 

• Anonym (Anonym)

Tack så mycket! då vet jag att jag tänkte rätt. Det är svårt när det inte finns facit och man är nojig inför tentan.

• Anonym (Anonym)

Tack så mycket! då vet jag att jag tänkte rätt. Det är svårt när det inte finns facit och man är nojig inför tentan.

• Anonym (g)
    Anonym (g) skrev 2023-06-05 19:05:02 följande:
    Så därför byter du namn?
Svar på tråden Läkemedelsberäkning