• Anonymamänniskan

Läkemedelsberäkning

11. en patient med diabetes ska resa bort. Han tar 45 E insulin sc dagligen. Insulinet finns i styrkan 100 E/ml. Flaskorna är på 10 ml. Han tänker vara borta under 6 veckor och frågar hur många flaskor han bör ta med sig?
    uppgift: vad blir ditt svar? 

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig att räkna ut uppgiften? jag förstår inte hur man räknar ut detta, har försökt ett tag nu Rynkar på näsan 

• Svar på tråden Läkemedelsberäkning
  • Anonym (Allt)
    Anonymamänniskan skrev 2023-06-05 14:19:50 följande:
    Läkemedelsberäkning

11. en patient med diabetes ska resa bort. Han tar 45 E insulin sc dagligen. Insulinet finns i styrkan 100 E/ml. Flaskorna är på 10 ml. Han tänker vara borta under 6 veckor och frågar hur många flaskor han bör ta med sig?
    uppgift: vad blir ditt svar? 

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig att räkna ut uppgiften? jag förstår inte hur man räknar ut detta, har försökt ett tag nu  // Rynkar på näsan 

Det är väl bara att ta med allt han har. Det som blir över kan han ta tillbaka hem igen. Annars så är det väl bara att hämta ut nytt på ett apotek där han är.
  • Anonym (F)

Jag har aldrig pluggat just det du pluggar, så jag vet inte om det finns någon mall du förväntas använda, men jag har läst kemi och räknat fram och tillbaka på volymer, koncentrationer etc. så mycket att jag kan göra det i sömnen.

En bra början är att svara på följande frågor:

Hur många E insulin behöver han ha med sig för att det ska räcka hela resan (6×7 dagar)?

Hur många E insulin innehåller varje flaska?

• annabellelee

Jag antar detta är en skoluppgift, så jag ger inte svaret direkt, utan istället tips:

-börja med att räkna ut hur många ml han behöver varje dag.

-multiplicera med antalet dagar för att få hur många ml han behöver totalt

- dividera med hur mycket flaskorna innehåller

- tänk på att avrunda uppåt, dvs behöver han 6,3 flaskor måste han ju ta med sig 7, även om han inte gör slut på den sista.

• Anonym (Anonym)

Svaret ska tydligen bli att han ska ta med sig 2 flaskor, men jag förstår inte hur han kom fram till det, vi har en kurs i läkemedelsberäkning och tenta snart.

• Anonym (Lio)

Styrkan är på 100 E/ml och flaskorna är på 10 ml? En flaska innehåller alltså 1000E?
    Pat tar 45 E per dag och ska vara borta i 6 veckor.
    Jag hade då räknar 45x7x6 = 
    Det är summan han behöver ha med i E och om varje flaska innehåller 1000 E så är det lätt att se hur många flaskor.

• Anonym (Anonym)

Åh tack nu förstår jag!

Svar på tråden Läkemedelsberäkning