• Anonym (Hanna)

Kalas på lekland, betala för ettårigt syskon?

Vår son fyller 6 år och vi har bokat kalas på ett lekland för honom och hans kompisar.
    Vi behöver ta med vår dotter som är 14 månader gammal, eftersom vi inte har barnvakt.    Hon ska såklart inte vara med på kalaset, utan med oss föräldrar.
    Nu verkar det som att vi måste betala för henne också, trots att hon inte är med och äter och bara är med oss föräldrar.
    Hade hon varit under ett år så hade vi inte behövt betala för henne.
    Är det rimligt att betala för henne verkligen?    

• Svar på tråden Kalas på lekland, betala för ettårigt syskon?
  • Anonym (K)
    Anonym (Hanna) skrev 2023-06-04 22:56:18 följande:

Jag har ju hela tiden sagt att jag är absolut beredd att betala en vanlig entrébiljett för henne! 
    Hon har ju fyllt 1 år och då kostar det en entrébiljett att få komma in på leklandet.
     Helt rätt.   Inga problem med det.
    Det jag tycker är konstigt är att vi behöver betala en KALASBILJETT för henne! 
    Och JA, vi har såklart pratat med leklandet om detta. 

Har du pratat med en vanlig anställd ? Be om att få prata med deras chef. 
  • Anonym (Hin håle)

Jag har ju hela tiden sagt att jag är absolut beredd att betala en vanlig entrébiljett för henne! 
    Hon har ju fyllt 1 år och då kostar det en entrébiljett att få komma in på leklandet.

Och då är det rimligt, passar inte leklandets regler dig får du söka dig till ett annat ställe. 
  • Anonym (K)

Finns det andra lekland i området? 
  • Tom Araya

Betalar ni föräldrar kalasbiljett för er?
  • Tom Araya
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-06-04 13:04:07 följande:

Fråga leklandet vad de har för regler, lättare att säga vad som är rimligt då. 
    Säger leklandet att det kostar så är det rimligt. 

Det blir inte rimligt för att leklandet har det som regel.
  • fjanten

Ärligt talat... Har fött två prematurer, äldsta prematuren är 2,5, den andra är snart 10 månader. Äldsta kunde ABSOLUT passera som under 1 år tills hon var närmare 2 år. Varför alls dra upp att er dotter är över året? Bara bär runt på henne och säg ingenting, så är det ingen som kommer börja fundera på hennes ålder. Om någon (av artighet, gissningsvis) frågar om ålder, säg då 10 månader. Min bebis som nu är 10 månader skulle jag kunna säga är 6 månader och ingen skulle höja på ögonbrynen....

Detta behöver verkligen inte vara ett problem.

• Anonym (Hin håle)
    Tom Araya skrev 2023-06-05 10:37:20 följande:
    Det blir inte rimligt för att leklandet har det som regel.
    Jo, orimligt vore det först då lelandet har en annan regel men en enskild medarbetare försöker lura kunden eller om företaget konkar pga bristande kundunderlag.

Det är ett privat företag som sätter upp sina riktlinjer och de har betalade kunder, hur kan deras riktlinjer bli orimliga bara för att en kund anser att det? 
  • Anonym (Hanna)

Det kostar inget för föräldrar som följer med sina barn.
    Tyvärr finns det bara ett lekland i vår stad, det näst närmaste ligger nästan 5 mil härifrån. 

• Tom Araya
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-06-05 10:54:48 följande:
    Jo, orimligt vore det först då lelandet har en annan regel men en enskild medarbetare försöker lura kunden eller om företaget konkar pga bristande kundunderlag.

Det är ett privat företag som sätter upp sina riktlinjer och de har betalade kunder, hur kan deras riktlinjer bli orimliga bara för att en kund anser att det? 
    Rimliga regler är regler som är motiverade och möjliga för vanligt folk att efterleva.

"Här har vi regeln att man inte får vara över 150 cm, måste bära clownkostym och endast gå på händerna." - Rimliga regler?
  • Tom Araya
    Anonym (Hanna) skrev 2023-06-05 23:46:48 följande:

Det kostar inget för föräldrar som följer med sina barn.
    Tyvärr finns det bara ett lekland i vår stad, det näst närmaste ligger nästan 5 mil härifrån. 

Då borde det inte heller kosta något för barnet som är med er och inte är med på kalaset. Det är det enda rimliga.
  • Anonym (Hin håle)
    Tom Araya skrev 2023-06-06 08:51:04 följande:
    Rimliga regler är regler som är motiverade och möjliga för vanligt folk att efterleva.

"Här har vi regeln att man inte får vara över 150 cm, måste bära clownkostym och endast gå på händerna." - Rimliga regler?
    Ja eller nej beroende på var/vad ''här'' är. 
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Hanna) skrev 2023-06-03 01:01:32 följande:
    Fast hon ska ju inte ens vara med på själva kalaset?   Inte äta något och inte vara med i leklandet. 
    Är du säker på att det inte blev ett missförstånd när du pratade med leklandet? Kan de ha trott att dottern ingick i det antal barn ni sagt ska vara med som kalasdeltagare? Folk ställer så mycket fräcka frågor så det är inte omöjligt att de trodde att du tyckte att hon skulle få korv, glass och godis helt gratis.
  • Tom Araya
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-06-06 10:25:46 följande:
    Ja eller nej beroende på var/vad ''här'' är. 
    "Här" är alla platser och sammanhang där det finns ett företag med verksamhet för sina kunder.
  • Anonym (Hin håle)
    Tom Araya skrev 2023-06-06 22:26:16 följande:
    "Här" är alla platser och sammanhang där det finns ett företag med verksamhet för sina kunder.
    Och där väljer det företaget vilka riktlinjer som ska gälla. 
  • Anonym (Hanna)

Jag sa tydligt att vi är två föräldrar plus en liten på 14 månader, som inte kommer delta på kalaset.
    Vi har betalat för ett visst antal barn och de delar ju inte ut mer korv/glass/läsk än för exakt de barn vi betalat för, så det går inte att smuggla in ett extra barn oavsett.
    Nu blev det tyvärr så att ett av de inbjudna barnen  blev sjuk och kunde inte komma, så lillan fick ta det barnets plats. 

Svar på tråden Kalas på lekland, betala för ettårigt syskon?