• Skogslyckan86

När är man enligt dig i "medelåldern"?

En god vän till mig anser sig vara i medelåldern och hon är 36 år. Jag håller inte med. Vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är man enligt dig i "medelåldern"?
  • Anonym (hjärta)
    sextiotalist skrev 2023-05-31 10:25:18 följande:
    Är man?
    Känner mig inte gammal, 60+, varken fysiskt eller mentalt. Min mamma är gammal, hon är nästan 90.
    75-80, då börjar man bli gammal. Dvs ålderskrämpor dyker upp och hjärnan är inte lika alert längre.
    Att man inte KÄNNER sig gammal är väl en annan sak. Jag är 40+ och känner mig inte medelålders, men nog fasen är jag det. Fysiskt är jag starkare än någonsin, eftersom jag inte började träna förrän efter 30, men medelålders är jag lika fullt.

Sedan kan man ju absolut diskutera, om vi nu lever i 50 år efter att vi trätt in i medelåldern, om vi behöver ändra syn och attityd på den tiden i livet. Som du själv pekar på är det ju stor skillnad på en frisk och aktiv 65-åring och en 95-åring. 
  • Skogslyckan86

Det är kul att höra hur ni andra tänker, uppskattar alla svar! Skrattande

• Anonym (Silvia)

tror man är i yngre medelåldern när man fyllt 30 redan

• Mrs Moneybags
    Anonym (hjärta) skrev 2023-05-31 10:51:42 följande:
    Att man inte KÄNNER sig gammal är väl en annan sak. Jag är 40+ och känner mig inte medelålders, men nog fasen är jag det. Fysiskt är jag starkare än någonsin, eftersom jag inte började träna förrän efter 30, men medelålders är jag lika fullt.

Sedan kan man ju absolut diskutera, om vi nu lever i 50 år efter att vi trätt in i medelåldern, om vi behöver ändra syn och attityd på den tiden i livet. Som du själv pekar på är det ju stor skillnad på en frisk och aktiv 65-åring och en 95-åring. 
    Precis. Det finns ju många som aldrig känner sig gamla. 

T om min mormor sa att "förr i tiden var folk i 80-årsåldern gamla". Okej, mormor. Skrattande Fast folk som är yngre än 80 kommer alltid tycka att 80 är gammalt. Det är ju samma med att vara 52, som jag är. Det är inte ungt, hur man än vrider och vänder på det.
  • Anonym (Klo)

Medelåldern är 35-65.

• fornminne

Som redan skrivits, medelåldern är inte nödvändigtvis när man har levt halva sitt liv, utan perioden mellan ungdom och pensionsålder, dvs ca 40 - 60 år. Runt 40 är man i yngre medelåldern, efter 50 är man i äldre medelåldern. Sedan behöver man inte lägga värderingar i detta. Det är ju många även i pensionsålder som är pigga och friska.

• Anonym (Linda)

Mellan 40 och 60 är man definitivt medelålders. Och jag blir inte upprörd om någon kallar en 35-åring eller 65-åring för medelålders heller, även om det är lite utanför den definition som jag själv använder. 

• Skogslyckan86

Jag ska vara ärlig, jag fick den största åldersnojan någonsin när hon sa att hon ansåg sig vara i medelåldern då jag ser t.ex. min svärmor som medelålders och hon är snart 60 år. Jag kan liksom inte ens ta det uttrycket i min mun och samtidigt beskriva mig själv. Det är så jag känner, nu går det utför mot döden typ.

• Anonym (RH)
    Anonym (35-45 mitt i livet) skrev 2023-05-31 10:12:32 följande:

35-45 vilket är hälften av 70-90 ungefär så gamla vi blir. Det är medelåldern. 45-55 är ju inte gammalt men övre medelåldern. Sen är man gammal.

Jag håller med om att medelåldern nog är när man är 35 till 45 år gammal ungefär. Men man är då banne mig inte GAMMAL bara för att man fyllt 55 Tungan ute
  • Fröken Allvar
    Skogslyckan86 skrev 2023-05-31 11:29:22 följande:

Jag ska vara ärlig, jag fick den största åldersnojan någonsin när hon sa att hon ansåg sig vara i medelåldern då jag ser t.ex. min svärmor som medelålders och hon är snart 60 år. Jag kan liksom inte ens ta det uttrycket i min mun och samtidigt beskriva mig själv. Det är så jag känner, nu går det utför mot döden typ.

Det är jobbigt att bli äldre om man haft en stark identitet kopplad till ungdom, men de flesta kommer över det och många är friska och raska upp i åttioårsåldern idag. Men ung, nej, det är man bara en gång. 
  • Lynx123

0-30 ung
    30-60 medelålders
    60 - senior

Men annars är.ålder bara en siffra...

• Anonym (fremst)

40-50 år skulle jag säga är medelålders. 

Medellivslängd för kvinnor i Sverige är väl drygt 80 år, så känns rimligt att medelåldern skulle vara där nånstans. 

• Anonym (fremst)
    fornminne skrev 2023-05-31 11:22:21 följande:

Som redan skrivits, medelåldern är inte nödvändigtvis när man har levt halva sitt liv, utan perioden mellan ungdom och pensionsålder, dvs ca 40 - 60 år. Runt 40 är man i yngre medelåldern, efter 50 är man i äldre medelåldern. Sedan behöver man inte lägga värderingar i detta. Det är ju många även i pensionsålder som är pigga och friska.

Ungdom tills man är 40år, eller hur menar du? Det känns som en lite vid definition, även utan att lägga värderingar i det. 
  • Anonym (fremst)
    sextiotalist skrev 2023-05-31 10:25:18 följande:
    Är man?
    Känner mig inte gammal, 60+, varken fysiskt eller mentalt. Min mamma är gammal, hon är nästan 90.
    75-80, då börjar man bli gammal. Dvs ålderskrämpor dyker upp och hjärnan är inte lika alert längre.
    Frågan var väl inte när just du börjar känna dig gammal. Utan vilken ålder man uppfattar är medelålder?
  • Anonym (54)

45-60 ungefär. Jag tror inte jag sa att jag var medelålders när jag var 43-44. Medelålder är liksom bara ett begrepp- inte mer än säga att man är tonåring före 20. Hur man känner sig mentalt och fysiskt och hur man ser ut kan ju däremot skilja sig massor från ens faktiska ålder. Men är du 50 är du medelålders hur eller hur.

• Anonym (Ung?)

Väldigt individuellt. En del vid 30, en del aldrig (tror de).

Svar på tråden När är man enligt dig i "medelåldern"?