• GravidTillSlut

Hur kändes det illamående?

Jag är nu gravid i v 8 efter att ha försökt bli gravid i 7 år. Blivit gravid med ivf. Har flera missfall och missed abortion med mig efter tidigare ivf försök. Nu är jag dock riktigt hoppfull då jag kommit till v 8 och börjar känna av lätta symptom. Lite ömma bröst och diffust illamående. Jag är nyfiken på om någon känner igen min typ av illamående. Jag känner att det är jobbigt att ha bh på mig, även en löst sittande. Att det trycker så jag mår lite illa. Lite milt åksjuk ungefär. Har inte spytt. Utan mer att jag känner mig lite känslig, klarar tex inte av att äta havregrynsgröt på morgonen etc. Känner någon igen det?

Jag har inte haft någon växtvärk denn gång. Har jag haft alla andra gånger och nyligen haft missed abortion så tänker att livmodern kanske redan är lite uttänjd. Ultraljud i v 9 planerat, väldigt nervös men hoppfull. 

• Svar på tråden Hur kändes det illamående?
  • Anonym (4)

Grattis! Glad  Jag fick barn efter 10 års försök och flera m.f så jag känner med dig. Med första barnet kom illamåendet ca v.9. Mest e.m och kvällar. Lite åksjukkänsla. Luktkänslig. Kräktes dock aldrig. Fick lergigan Comp som hjälpte och undvek mina triggers. Med andra barnet kom det v.7. Ännu mer luktkänslig den gången. Och en hel del mat som gick bort som tex allt sött. Kräktes dock bara en gång.

• GravidTillSlut

Åh tack vad skönt att höra! Så fint att höra om andra som kämpat och nått fram, ger mig hopp ❤️Känns som att många beskriver ett starkt illamående men det gör ju inte jag. Hade jag inte varit gravid hade jag nog bara trött att jag var väldigt mätt eller något :p

• yny

Mitt illamående har påmint om ditt. Inte kräkts en enda gång men känt ett dovt underliggande illamående, började i v8 och kändes i princip hela dagarna i v8-v10. Nu är jag i v12 och är numera bara illamående ett par timmar direkt efter frukost. 

• Anonym (Gravido)

Mitt illamående har betett sig mysko sedan vecka 5. Är i vecka 7 nu. Jag har sällan känt av illamåendet men när det har kommit så har det varit mestadels korta perioder, antingen för att jag har blodsockerfall på morgonen innan ätit och ibland får jag illamående efter jag ätit. En dag höll illamåendet i sig hela dagen men annars har jag varit förskonad av någon nämnvärt illamående. Däremot har jag haft växtvärk sedan tidigt i graviditeten och känner fortfarande av den dagligen. Mitt humör är fruktansvårt, men mest i form av att jag känner mig deppig mer än arg eller något sådant. 

• Anonym (4)
    GravidTillSlut skrev 2023-05-30 22:27:09 följande:

Åh tack vad skönt att höra! Så fint att höra om andra som kämpat och nått fram, ger mig hopp ❤️Känns som att många beskriver ett starkt illamående men det gör ju inte jag. Hade jag inte varit gravid hade jag nog bara trött att jag var väldigt mätt eller något :p

Det var för det mesta bara det där underliggande illamåendet, men visst hände det att jag mådde rejält illa. Det var alltid i kombination med vissa lukter och då fick jag avlägsna mig för att inte kräkas. Som när maken precis duschat- det bara vände sig i magen. Skrattande
  • GravidTillSlut

Tack för alla svar ❤️ Känns skönt att några känner igen sig! Jag blir liksom lätt proppmätt, i vanliga fall brukar jag kunna skrapa i mig det sista på tallriken men nu tar det bara tokstopp :p Hoppas på att slippa spy! Grattis till oss alla och hoppas det går vägen nu ❤️

Svar på tråden Hur kändes det illamående?