• Virvelvind

    Abort eller inte?

    Hej

    Jag är gravid och funderar på abort eller inte. Jag är 42 år och pappan till barnet har jag träffat i tre månader och han vill inte ha det. Detta var inte planerat och kom som en chock. Jag har 2 barn sen tidigare som är 5 och 7 år. Jag har alltid velat ha ett till barn med kanske inte i detta scenariot. Imorgon är sista dagen för medicinsk abort hemma och jag har en tid inbokad. Men jag vet inte om jag vill. Det som talar emot är att jag eventuellt blir ensam med barnet för han vill inte, jag har bara provanställning på jobbet och vet inte om jag klarar 3 barn själv. Men samtidigt vet jag inte om jag klarar att ta bort barnet. Min kropp är som inte klar med barn och detta hade vart den sista. Samtidigt som det blir dyrare och jag kanske inte kan ge allt jag vill ge till mina andra barn. Jag så förvirrad och ledsen och vet varken ut eller in. Hur ska man tänka. Orkar jag ens med en till eller ska man bara tänka att det bara är att ta bort den. Jag är i vecka 10 imorgon. Snälla hjälp min någon, jag kommer inte fram till något vettigt. 

  • Svar på tråden Abort eller inte?
  • AstridElizabeth

    Behåll barnet!

    Du är 42 och det här kan vara din sista chans! Kasta inte bort den! 


    Jag är själv med 4 barn efter att deras pappa fick århundradets 40-årskris och stack. Det går alldeles utmärkt. 
    Du fixar detta!

  • Virvelvind

    Tack för svar jag börjar grina för att det finns någon i alla fall som förstår en. Jag är bara så rädd. Ekonomiskt och tiden den kommer ta av mina andra barn. Men det är kanske som du säger att man bara klarar det om man vill. Plus att jag är rädd när jag har provanställning om jag kommer förlora jobbet. Så många funderingar i huvudet. Men man klarar väl det efter vägen. Å mina barn kanske blir glad över ett syskon jag vet inte. Är svårt tänka klart också när man har som vadd i huvudet o mycket hormoner.

  • Blue Waffle
    Virvelvind skrev 2023-05-28 10:13:09 följande:
    Abort eller inte?

    Hej

    Jag är gravid och funderar på abort eller inte. Jag är 42 år och pappan till barnet har jag träffat i tre månader och han vill inte ha det. Detta var inte planerat och kom som en chock. Jag har 2 barn sen tidigare som är 5 och 7 år. Jag har alltid velat ha ett till barn med kanske inte i detta scenariot. Imorgon är sista dagen för medicinsk abort hemma och jag har en tid inbokad. Men jag vet inte om jag vill. Det som talar emot är att jag eventuellt blir ensam med barnet för han vill inte, jag har bara provanställning på jobbet och vet inte om jag klarar 3 barn själv. Men samtidigt vet jag inte om jag klarar att ta bort barnet. Min kropp är som inte klar med barn och detta hade vart den sista. Samtidigt som det blir dyrare och jag kanske inte kan ge allt jag vill ge till mina andra barn. Jag så förvirrad och ledsen och vet varken ut eller in. Hur ska man tänka. Orkar jag ens med en till eller ska man bara tänka att det bara är att ta bort den. Jag är i vecka 10 imorgon. Snälla hjälp min någon, jag kommer inte fram till något vettigt. 


    Behåll. Om du vill ha barnet så kommer du ha 100% vårdnad och pappan får betala underhåll så det ekonomiska löser sig.
    Vad är pappan för feg typ? Har du fel bakgrund eller något annat tramsigt som gör att han inte vill ha sitt barn.
  • Richard1986

    Om du känner väldigt starkt att du inte vill göra abort och/eller skulle må väldigt dåligt av abort så ska du behålla? Men det beslutet kan bara du ta? Jag förstår att det är lätt att säga för utomstående när man inte är en del av situationen så att säga, men det här kommer att gå bra oavsett vilket beslut du tar? Men vi människor klarar mer än vad vi tror när vi är i pressade situationer 

    Visst ekonomiskt kan det komma att bli kämpigt ett tag med 3 barn där hemma och en osäker jobbsituation men många har varit i den sitsen före dig och klarat det på något sätt ändå till slut.  

    Ur en mans perspektiv som har varit i situationen, så kan jag säga att vi män reagerar ofta annorlunda vid graviditeter, och behöver ofta längre tid för att beskedet ska sjunka in? Vi får ju beskedet mer eller mindre uppslängt i ansiktet medan kvinnan ofta har haft en liten tid ändå på sig att processa beskedet? Det är inte helt ovanligt att en initial negativ reaktion från mannen blir en positiv till slut ändå när det har fått gå en tid? 
    Mitt ex blev gravid på ett av våra allra första samlag? Hon gjorde tidigt klart att hon aldrig gjort någon abort och tänkte aldrig göra någon heller? Det var tag när det var riktigt jobbigt emellan oss men vi löste det också och idag har vi 3 barn tillsammans? Jag säger inte att det slutar så lyckligt för alla för det gör det inte? Men det är ett exempel på att det kan gå bra också 

  • FrökenFager

    Behåll, du fixar det! Finns hjälp att få i olika grupper, tex FB-grupper för ensamstående föräldrar.

    Gällande jobbet - prata med facket! Jag har hört om en person som hade en provanställning, blev gravid och fick gå. Det togs vidare till facket och hon fick skadestånd. Trots att det är en provanställning och de inte behöver uppge skäl för att inte förlänga, så får graviditeten inte spela in i deras beslut. Så låt dem inte göra hur som helst.

    Detta kommer gå toppen ska du se! 💕


     

  • Maymom

    Hur är relationen med pappan? Han kommer ju alltid finnas i ditt liv om du behåller.
    finns inget rätt eller fel, jag hade nog tänkt på de barn jag har och sett till att de har de bra och inte krånglat till hela livssituationen för dem med ett till barn som tar ekonomiskt och tidsmässigt och energimässigt från mig som mamma.
    och hade jag kunnat undvika ett ex att behöva ha att göra med så hade jag gjort det...

    Du kanske redan har tagit beslutet, hur gjorde du isåfall ?

Svar på tråden Abort eller inte?