• soisay

Min sambo har tappat känslor

Hej! De värsta som kan hända har hänt. Min sambo har gjort slut med mig. Vårt förhållande på nästan 2 år har väl varit väldigt turbolent men många bråk och ups and downs. Men senaste 2-3 månaderna har problemen lagts åt sidan och vi har knappt bråkat. Nu kommer han med att han har tappat känslor och vill göra slut. Såhär har han känt i cirka 2 månader? Han står fast vid sitt beslut men är öppen för att träffas om en vecka och se hur det känns. Om det känns bra så kan vi fortsätta att ses. Värt att nämna är att vi är sambos sedan ca 1 år tbx. 

Planen nu är alltså att ses om en vecka. Känna in känslorna, och fortsätta ses om det känns bra för båda. Han är öppen för att få tillbaka känslorna men är tydlig med att det är slut tillsvidare. Är detta försök dömt för att misslyckas? Även värt att nämna är att våra tidigare problem inte ses som oförlåtliga (så inga otroheter osv). Får jag endast falska förhoppningar av detta kanske? eller har ni erfarenheter av att känslor kan komma tillbaka??

• Svar på tråden Min sambo har tappat känslor
  • Plupp73

Att ni inte bråkade sista tiden beror just på att han tappat känslorna, då eldar man inte upp sig längre eftersom man slutat försöka.
    Har levt i en turbulent relation med ups and downs under mina yngre år, och kontentan är att det inte är värt energin det tar.
    Sedan 15 år i en harmonisk relation, och då får energin till skratt, samtal, sex och olika aktiviteter man gör tillsammans.
    Om en relation är turbulent efter kort tid, och framförallt innan man skaffat barn, så är det dags att checka ut.

• molly50
    soisay skrev 2023-05-28 19:47:28 följande:
    Så du menar att du är säker på att chansen är 0% att känslor kan växa tillbaka?
    Det går ju såklart inte att säga helt säkert. 
    Men jag tror att tar det slut så är det av en anledning.
    Och ett av och på-förhållande slutar sällan bra.
    Så jag tror att du ska försöka att inte ha så stora förhoppningar.
    Om inte annat så för din egen skull.
    Då kanske inte fallet blir lika hårt om han säger att han inte vill fortsätta. 
  • Ocdmänniska

Har ni haft mycket up and downs och bara varit tillsammans 2 år så kanske det inte är det bästa förhållandet, visst kan man ha lite sämre och lite bättre men inte så mycket då passar man nog inte tillsammans direkt. Sen att han vill ha det öppet men ändå göra slut låter som han vill ha kvar dig ifall han ångrar sig , och så gör man inte med folks känslor. Otroligt själviskt av han. Förstå att du är mer värd än detta. Också att han inte är villig igentligen att jobba på det då han väljer att göra slut direkt och inte försöka innan. Nej detta låter inte bra alls 

• Anonym (!!!)
    soisay skrev 2023-05-28 19:47:28 följande:
    Så du menar att du är säker på att chansen är 0% att känslor kan växa tillbaka?
    Varför plocka småsmulor? Ha lite stolthet och gå vidare..
  • Anonym (Cl)

Är du inte intresserad att satsa på någon som är genuint intresserad av dig? Varför slösa din tid o energi på någon som tycker du är ett andrahandsval?
    Ha självrespekt!

• soisay
    Nu har vi pratat i telefon o hans svar är att han vill vara ensam tills på fredag och då beslutar vi om vi ska fortsätta ses eller inte, Så han säger att han kan inte ?lova? något.
  • molly50
    soisay skrev 2023-05-29 09:19:33 följande:
    Nu har vi pratat i telefon o hans svar är att han vill vara ensam tills på fredag och då beslutar vi om vi ska fortsätta ses eller inte, Så han säger att han kan inte ?lova? något.
    Varför ens överväga att träffa honom igen?
    Tycker du inte att du förtjänar att vara med någon som älskar dig och inte bara vill hålla dig kvar i väntan på något bättre?
    Han leker ju bara med dina känslor.
    Och det är inte snällt.
  • soisay
    molly50 skrev 2023-05-29 09:29:54 följande:
    Varför ens överväga att träffa honom igen?
    Tycker du inte att du förtjänar att vara med någon som älskar dig och inte bara vill hålla dig kvar i väntan på något bättre?
    Han leker ju bara med dina känslor.
    Och det är inte snällt.
    I tidigare förhållanden har jag varit med om att känslor kommer tillbaka. Därför lever hoppet 
  • Anonym (Syster)
    Men sluta, det där kommer ju inte leda till någonting! Om han "går med på" att vara ett par så kommer det att vara 100 % på hans villkor, ni kan aldrig någonsin ha en normal relation. Gå vidare med ditt liv!
  • molly50
    soisay skrev 2023-05-29 10:34:47 följande:
    I tidigare förhållanden har jag varit med om att känslor kommer tillbaka. Därför lever hoppet 
    Ok. Nu vet jag inte hur det har varit i dina tidigare förhållanden.
    Men i det här fallet så har han ju sagt att han skänslor svalnade redan för 2 månader sedan.
    Så varför plåga dig själv med att leva på hoppet när han bara leker med dig?
    Tycker du inte att du förtjänar bättre?
  • Ocdmänniska

Men sluta tillåta att han behandla dig som skit, det är inte snällt, och det där borde inte vara en person du vill ha i dit liv. Förstå att du har värde kvinna! Vill du ens va med någon som behandlar andra personer såhär?

• Anonym (!!!)
    Ok så det är då han vet om det blir en dejt eller inte med den andra..
  • soisay
    Ocdmänniska skrev 2023-05-29 12:46:38 följande:

Men sluta tillåta att han behandla dig som skit, det är inte snällt, och det där borde inte vara en person du vill ha i dit liv. Förstå att du har värde kvinna! Vill du ens va med någon som behandlar andra personer såhär?

Är de fel av honom att ha en liten paus o fundera på vad han vill?
  • Anonym (Syster)
    soisay skrev 2023-05-29 18:00:00 följande:
    Är de fel av honom att ha en liten paus o fundera på vad han vill?
    Han vet vad han vill, innerst inne. Han måste bara våga stå för det också.
  • soisay
    Anonym (Syster) skrev 2023-05-29 18:01:59 följande:
    Han vet vad han vill, innerst inne. Han måste bara våga stå för det också.
    Hur vet du detta? De är ingen som kommer med något positivt på familjeliv men irl gör människorna runtomkring mig det. På sistone har han varit kärleksfull och intim med mig. Att tveka på dina känslor kanske inte är helt ovanligt. Försvarar inte faktumet att han utsätter mig psykiskt för en jobbig tid fram tills fredag. Ibland kanske man bara behöver fundera. Jag är 100% att det inte handlar om något annat ragg, och jag tror att han kan få tillbaka känslorna eller inse att han har mer känslor för mig än han tror. 
  • Anonym (Syster)
    soisay skrev 2023-05-29 18:38:43 följande:
    Hur vet du detta? De är ingen som kommer med något positivt på familjeliv men irl gör människorna runtomkring mig det. På sistone har han varit kärleksfull och intim med mig. Att tveka på dina känslor kanske inte är helt ovanligt. Försvarar inte faktumet att han utsätter mig psykiskt för en jobbig tid fram tills fredag. Ibland kanske man bara behöver fundera. Jag är 100% att det inte handlar om något annat ragg, och jag tror att han kan få tillbaka känslorna eller inse att han har mer känslor för mig än han tror. 
    Jo men vi som är på FL har ingen anledning att stryka dig medhårs. Klart att de som älskar dig vill släta över, trösta, få det att låta bättre än det är. Det är lättare att se klart på situationen om man är längre bort från den.

Hur vet jag att han vet vad han vill? Livserfarenhet kort sagt. Om du vill ha en tydligare förklaring: hans känslor tog slut för länge sedan men det är jobbigt att göra slut och lätt att inbilla sig att man kanske vill, det kanske går osv. Nej. Det är över mellan er.
  • soisay
    Anonym (Syster) skrev 2023-05-29 19:10:52 följande:
    Jo men vi som är på FL har ingen anledning att stryka dig medhårs. Klart att de som älskar dig vill släta över, trösta, få det att låta bättre än det är. Det är lättare att se klart på situationen om man är längre bort från den.

Hur vet jag att han vet vad han vill? Livserfarenhet kort sagt. Om du vill ha en tydligare förklaring: hans känslor tog slut för länge sedan men det är jobbigt att göra slut och lätt att inbilla sig att man kanske vill, det kanske går osv. Nej. Det är över mellan er.
    Så de är ingen som helst chans att få tillbaka känslor? 
  • Anonym (Syster)
    soisay skrev 2023-05-29 19:18:59 följande:
    Så de är ingen som helst chans att få tillbaka känslor? 
    I detta fall, nej.
  • soisay
    Ocdmänniska skrev 2023-05-29 21:35:48 följande:

Kan inte citera. Det är fel på de viset han gör det på. 

Ja det håller jag med om
Svar på tråden Min sambo har tappat känslor