• Fröken Allvar

    Ropen skalla, cancel alla!

    Låt mig se nu, låt mig scanna
    Tårar skjuter ingen hare
    Tårar pressar ingen skare 
    På en kälke glider Anna
     
    Bredvid Åsa kan hon såsa
    Tänka självrättfärdigt kritiskt
    Journalist gediget nitiskt
    Eller gotta sig och blåsa
     
     
    Upp sig själv i glammig klänning
    Upp en storm om ickedrev 
    Åsa dagbok om 'ett skrev 
    När hon öppnade fördämning 
     
    I en man som dog därefter 
     
     
    Undrar om ni har tänkt efter
     
    Eller bara önskat peka
    För det är så kul att leka
    Med allt sånt som blivit fel
    Aldrig se sin egen del
  • Svar på tråden Ropen skalla, cancel alla!
  • Fröken Allvar
    "journalister på ledar- och kultursidor är de nya prästerna. De krattar för folket som gör grovjobbet på sociala medier, där till och med grå tjänstemän med kommunalt uppdrag hetsas att ha lite kul på syndabockens bekostnad.
     
    Men tar man ifrån människan hennes sagor, myter, romaner och konst kommer hon att uppfinna dem i alla fall, hon kommer hitta nya vägar att förhålla sig till andras orättvisor och sin egen kränkthet ? det religionen kallar synd...
     
    För att kunna skilja på fiktion och verklighet krävs en förmåga till psykisk metabolism. Ett slags mental matsmältning.
     
    Jag talar inte om havregrynsgröt nu, utan om andlig spis. Det är svårt. Mognad är svårt.
     
    I verkligheten är det lättare att delta i ett drev, lika lätt som att mobba en människa. Men i verkligheten kliver inte människan, likt Jesus, upp ur graven.
     
    Och de etiska system som vi uppfunnit för att skydda oss mot varandras destruktivitet förmår möjligen att kontrollera enskildas övertramp, men inte den samlade effekten.
     
    Ingen ser ju att man gömmer sig i flocken.
     
    Jag vill aldrig bli en del av någon flock. Det är ett nyårslöfte från förra århundradet."
     
     
    Hörru Lotta
    Där på slotta
    Du har rätter
    Är du mätter
    Vi ska bedja många nätter
    För att slippa Lenas kätter
    Och vårt eget sätt att synda
    Fröken Allvar är en hynda! 
Svar på tråden Ropen skalla, cancel alla!