• Dilisen

Illamående gravid

Hej!

jag är gravid vecka 5-6 och har sedan typ 2 veckor tillbaka haft ett underliggande illamående, inte att jag spyr eller behöver lägga mig, men den ligger där o spökar ?molar? typ så att jag tappar aptiten. På morgonen är det värst, men till min förvåning så spyr jag inte utan det kommer ut från andra hållet och då i lösare form. SORRY för tm, men jag förstår verkligen inte? Är det möjligt att det kommer ut från andra hållet istället för att man spyr? Någon mer som upplevt/upplever detta?

har iövrigt en historik av att inte kunna spy så lätt så funderar på om det har något med det att göra?

• Svar på tråden Illamående gravid
  • xnfsm

Låter helt normalt, om än jobbigt! Hormonerna spökar sådär 

• Jenam248

Låter precis som när man är gravid, tycker jag. Jag har också inte lätt att spy i vanliga fall och när jag varit gravid önskar jag nästan att jag kunnat spy för det kanske hade hjälpt mot illamåendet.

Småät, kan jag rekommendera! För mig släppte det i början om jag hade något i munnen, en mandarin som jag åt långsamt, sega godisar eller majskex med popcornsmak är gott! :) Annars åkarmband och i värsta fall tabletter mot illamåendet om det blir värre.

Dessutom spökar magen när man blir gravid också, hårt och löst och allt därimellan är normalt!

• svansmamman

Mitt gravidillamående beter sig precis likadant, istället för att kräkas kommer det andra vägen. Och ja, väldigt löst. 🙃 Det verkar som att gravidillamåendet kan te sig lite olika från person till person, så det är normalt att ha det som vi har det. 🙈

Det man kan göra enkelt, och som delvis hjälpt mig, är att småäta och helst då salta saker. Chips, knäckemackor etc. För mig påverkade måendet mig så mycket att jag gick ner 12 kg under förra graviditeten, trots att jag var liten och späd redan innan. Fick då utskrivet lergigan comp och det förändrade allt. Plötsligt mådde jag inte alls lika dåligt längre. Denna graviditet har jag fått det utskrivet tidigare, men tyvärr verkar det inte ha riktigt lika bra effekt denna gången. Hoppas det ger med sig för oss båda! Och just det, grattis till graviditeten! ❤️

• Dilisen

Åh va skönt att göra att detta är normalt!! Man blir ju galen av allt tänkande 😅 och tusen tack för era tips! Ska verkligen försöka småäta och hitta lite snacks som inte gör mig helt illamående 🥰

Svar på tråden Illamående gravid