• Flugvarelse

    Får man söka ett annat jobb än personlig assistent om brukaren inte vill ha kvar en som assistent?

    Hej, jag har skrivit under avtal för ett assistentbolag men brukaren valde sen att avsluta det under inskolningen. Får jag söka och ta andra arbeten nu eller måste jag vara beredd ifall bolaget hittar någon annan jag ska vara assistent åt?

  • Svar på tråden Får man söka ett annat jobb än personlig assistent om brukaren inte vill ha kvar en som assistent?
  • BuoBä

    Läs kontraktet och framgår det inte där får du fråga arbetsgivaren. Ibland är kontrakten skrivna så de är kopplade till en brukare, ibland är man anställd av bolaget och kan bli flyttad till andra brukare.

    Hur som helst kan du alltid säga upp dig och börja på ett nytt jobb när uppsägningstiden är slut.

  • Flugvarelse

    Det var anställning som vikarie under sommaren isåfall. Jag måste skynda mig och hitta ett jobb innan sommaren och har nu fått ett erbjudande på ett äldreboende så hoppas att man inte behöver vänta på uppsägningstiden.

  • BuoBä
    Flugvarelse skrev 2023-05-22 08:31:21 följande:

    Det var anställning som vikarie under sommaren isåfall. Jag måste skynda mig och hitta ett jobb innan sommaren och har nu fått ett erbjudande på ett äldreboende så hoppas att man inte behöver vänta på uppsägningstiden.


    Ring idag och fråga.
  • Anonym (Chef)
    Anonym (Google is your friend) skrev 2023-05-22 11:02:09 följande:
    st.org/rad-och-stod/anstallning/anstallningsvillkor/anstallningsformer/vikariat

    Ett vikariat har ett fast slutdatum. Anställningen upphör när den avtalade anställningstiden går ut. Därför finns i regel ingen uppsägningstid för ett vikariat. Anställningen kan dock avslutas i förtid om arbetsgivare och arbetstagare kommer överens om detta.
    Det förekommer att i kollektivavtal/lokala avtal regleras uppsägningtid för vikariat odyl. Men för att veta måste man kolla upp sitt avtal.
  • Anonym (Ui)

    Om anställningen är tidsbegränsad kanske varken du eller arbetsgivaren kan avsluta anställningen. Vad står det i avtalet?

Svar på tråden Får man söka ett annat jobb än personlig assistent om brukaren inte vill ha kvar en som assistent?