Anonym (Ett par frågor att fundera över) skrev 2023-05-20 15:24:58 följande:
Rätt att sluta vara pappa åt femtonåring?
Tänk följande: Det framkommer under ett gräl att pappa inte egentligen är pappa till parets enda barn som är 15. Mamman ångrar att hon berättade det i affekt under grälet men pappa testar ändå, och att hans barn är egentligen inte hans framkommer. Pappan flyttar, överger sin fru, sitt barn och vägrar betala underhåll.
Borde han få göra så? Både moraliskt och rättsligt? Vad kommer rätten säga? Kan han bara strunta i att betala hyran/räkningarna för lägenheten han bodde i? Hur kan han straffa sitt barn så som han ändå vart pappa till i 15år? Eller sin fru som han känt och älskat i 20?
Jag tycker det är märkligt att överge barnet, som man under 15 har fungerat som förälder för och knutit band till. Det skulle jag nog personligen inte klara av om jag varit mannen ifråga.
Hur det sedan reder ut sig med mamman är en annan sak, då hon på ett mycket grovt sätt ljugit för både mannen och sitt barn. Det kan vara svårt att förlåta. Hur mamman agerar efter detta påverkar också.
Mannen i TS's berättelse är dock inte
skyldig att försörja barnet, utan det är barnets biologiska föräldrar som är det, vilket blir mammans sak att lösa om hon ljugit om det för myndigheter och barnet riktiga pappa.
Utifall att relationsproblemen löser sig och man bestämmer sig för att fortsätta tillsammans (vilket jag inte ser som en omöjlighet för egen del), så skulle jag nog ändå överväga att adoptera barnet, om alla andra parter är med på det.