Kan man få någon att sluta med antideppressiva?
Det här kanske låter lite egoistiskt men har en väldigt nära vän som fick någon form av förlossningsdepression när hennes andra barn kom. Hon fick ångestattacker och var inte sig själv och slutade med att de skrev ut SSRI, och så fick hon trots att det var mot läkarens policy, samtalskontakt som var väldigt kortvarig.
Jag har känt henne i över 20 år och märkte att sen hon började käka såna där tabletter är hon väldigt... vad ska man säga, hon känns så tillgjord och stel.
Innan depressionen var hon så sprallig och dan, trots bördan av att ha ett litet barn att ta hand om.
Har själv pratat med henne om det men hon menar att hon kommer få lov att käka det hela livet tror hon.
Pappan till hennes barn tappade liksom intresset för henne och flyttade ut pga hennes förändring i personlighet. Tycker det känns väldigt tragiskt med tanke på hur nära de stod varandra.
Nu vet jag att det inte bara är att sluta med sånt här, och vill hon inte själv så går det ju aldrig. Det jag tänker är om det finns alternativ, typ samtal, KBT, motion (hon motionoerar dåligt pga att hon inte får tiden att räcka till pga barnen och jobb).
Jag är övertygad om att hon kan få tillbaka sin sprallighet, alltså, vi pratar inte typ tonårsfnitter, men hon var sådan ganska tätt efter förlossningen, sen bröt depressionen fram.
Kanske hoppas på för mycket? Hur ska man liksom, övertyga henne utan att det ska bli kränkande?