• Anonym (Jasmine)

Badar ni i badhus med era barn?

Jag gick rätt ofta till simhallen med mina två äldsta, de är vuxna nu.
    Men jag har aldrig gått med mina två yngsta, de är 4 och 5 år gamla.
    Tycker det är så vidrigt äckligt att vältra sig i hudrester, gamla plåster och hårstrån.
    Många slarvar med att duscha innan bad, och har dessutom kalsonger på sig under badbyxorna (VARFÖR?)
    Förutom hygienaspekten så är det rena vilda västern i bassängerna med barn och ungdomar som lever rövare utan föräldrar.
    Hur gör ni, besöker ni badhus med era barn? 

• Svar på tråden Badar ni i badhus med era barn?
  • Anonym (My)
    Spucks skrev 2023-05-15 20:40:31 följande:

Ja, jag går till badhuset ungefär varannan vecka med min 5åring. Ibland är det lite äcklig i bassängen, men då tar jag av mina simglasögon, då ser man det inte så bra ;) Det är ju inget som är dålig för hälsan.
    Jag undviker tider där det är massor med folk, för det hatar jag (generellt, inte bara i en simhall). Under sommaren finns det många friluftsbad där jag bor, då finns det några jag undviker, eftersom jag inte tycker om klientelet där.

Jag duschar aldrig med tvål, inte hemma heller. Helt meningslöst, om man inte har smuts på sig som är fettlöslig. Bassängen blir inte renare för att folk duschar med tvål.
    I vår simhall står det tydliga skyltar att tvål ska användas och schampo till håret. Det är klart att man inte är hygienisk om man inte tvättar sig ordentligt. Blä!
  • Anonym

Har inte satt min fot i ett badhus sedan jag tvingades under skoltiden.

• Spucks
    Anonym (My) skrev 2023-05-15 20:45:15 följande:
    I vår simhall står det tydliga skyltar att tvål ska användas och schampo till håret. Det är klart att man inte är hygienisk om man inte tvättar sig ordentligt. Blä!
    Ja, det har stått i ett av badhusen jag besökte också, men det ignorerade jag. Att tvätta sig ordentligt är inte samma sak som att tvätta sig med tvål.
  • Anonym (My)
    Spucks skrev 2023-05-15 20:48:31 följande:
    Ja, det har stått i ett av badhusen jag besökte också, men det ignorerade jag. Att tvätta sig ordentligt är inte samma sak som att tvätta sig med tvål.
    Vatten tar inte bort olja, fett, och proteiner, allt sånt man har på kroppen och som ingår i smuts. All smuts syns inte.
  • Spucks
    Anonym (My) skrev 2023-05-15 20:53:12 följande:
    Vatten tar inte bort olja, fett, och proteiner, allt sånt man har på kroppen och som ingår i smuts. All smuts syns inte.
    Det stämmer, all smuts syns inte, men all smuts är inte heller något problem. Att tvätta sig med tvål gör huden mycket mer känslig, så då blir risken risken större av att faktist få problem pga bassängvattnet - man förstör hudens egen skydd.
    Och mesta smutsen i bassängen är urinsyra, som är vattenlöslig. Även löst h
    år och hudpartiklar får man bort med endast vatten.

Jag har läst att i Tyskland finns det tom simhallar där skyltarna uppmanar att duscha innan bassängen, men UTAN tv
    ål. Så det är nog inte så självklart som du tror.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (My) skrev 2023-05-15 20:53:12 följande:
    Tvål hjälper till att avlägsna hudfetter och annat smuts vi har på oss.
    Prova att bada utan att ha tvålat in dig innan och att inte göra det.
    I vilket tillstånd luktar du mest klor? Tvättad eller inte?
    Hudfettet hjälper till att att binda kloret - du luktar klor.
    Lite som att tvål/schampo fäster bättre i hårt vatten - det bildar kalktvål . Brukar vara "skitigare" på kvinnornas dusch, från brösthöjd och nedåt .. de använder mer ...balsam som egentligen bara återfettar håret efter tvätt. 
    Prova att skrapa med nageln på duschväggen nästa gång du är på badhuset ... yyuuuck!
    Fundera sedan på alla som pissar lite i duschen, har fotsvamp ... ja du fattar.
    Man ska inte vara överkänslig - men medveten.
  • Alessia
    Polyrytm skrev 2023-05-15 17:15:06 följande:

Det fanns en tid i Sverige när man kunde gå till simhallen utan att råka ut för sexövergrepp, misshandel och bristande hygien bland besökarna.

Kaoset har tagit över precis allt.

Har inte småbarn längre, men brukade själv gå till den kommunala simhallen och motionssimma. Det slutade jag med för 5-6 år sedan av ovan nämnda skäl. En liten pojke blev våldtagen och tonårsflickor sextrakasserades av pojkgäng, två pensionärer fick stryk för att de påtalade bus och snuskigt beteende av pojkarna.
    De anställda vågade inte, klarade inte att hålla ordning.Kunde inte heller kommunicera med pojkarna som inte ville eller kunde tala svenska, Försökte de porta dem blev de hotade.
    Kaos, precis som du skrev ovan.
  • Spucks
    Alessia skrev 2023-05-16 17:35:49 följande:
    Har inte småbarn längre, men brukade själv gå till den kommunala simhallen och motionssimma. Det slutade jag med för 5-6 år sedan av ovan nämnda skäl. En liten pojke blev våldtagen och tonårsflickor sextrakasserades av pojkgäng, två pensionärer fick stryk för att de påtalade bus och snuskigt beteende av pojkarna.
    De anställda vågade inte, klarade inte att hålla ordning.Kunde inte heller kommunicera med pojkarna som inte ville eller kunde tala svenska, Försökte de porta dem blev de hotade.
    Kaos, precis som du skrev ovan.
    Det låter ju hemsk! Inte bara pojkgänget, utan att personalen inte gör någonting. Man kan väl förvänta sig att sådana individer blir utslängda och får portförbud och om de vägrar flytta på sig, tillkallar man polisen.
    Vilken stad/ort var det?
  • Tom Araya
    Spucks skrev 2023-05-15 20:40:31 följande:

Ja, jag går till badhuset ungefär varannan vecka med min 5åring. Ibland är det lite äcklig i bassängen, men då tar jag av mina simglasögon, då ser man det inte så bra ;) Det är ju inget som är dålig för hälsan.
    Jag undviker tider där det är massor med folk, för det hatar jag (generellt, inte bara i en simhall). Under sommaren finns det många friluftsbad där jag bor, då finns det några jag undviker, eftersom jag inte tycker om klientelet där.

Jag duschar aldrig med tvål, inte hemma heller. Helt meningslöst, om man inte har smuts på sig som är fettlöslig. Bassängen blir inte renare för att folk duschar med tvål.
    Eftersom mycket smuts är fettlöslig, samt att en stor del av den smuts och bakterier du samlar på dig på kroppen ligger i det fett som huden alstrar, så behöver man lösa upp fettet för att få bort smutsen.

Så du blir inte ren med bara vatten.

Du är alltså den vandrande bakteriehärd vi vill undvika på offentliga badhus.
  • Tom Araya
    Spucks skrev 2023-05-15 21:10:08 följande:
    Det stämmer, all smuts syns inte, men all smuts är inte heller något problem. Att tvätta sig med tvål gör huden mycket mer känslig, så då blir risken risken större av att faktist få problem pga bassängvattnet - man förstör hudens egen skydd.
    Och mesta smutsen i bassängen är urinsyra, som är vattenlöslig. Även löst hår och hudpartiklar får man bort med endast vatten.

Jag har läst att i Tyskland finns det tom simhallar där skyltarna uppmanar att duscha innan bassängen, men UTAN tvål. Så det är nog inte så självklart som du tror.
    Du får inte bort det som sitter i hudens fettlager.

Varför tvätta dig överhuvudtaget om du ändå inte vill bli ren?

Att huden blir mer känslig utan fettlagret är ju bara ett problem om man utsätts för mycket smuts och bakterier, som i sig kommer av dåligt skött hygien.
    Således är det vi som tvättar oss som är utsatta för snusket som du sprider.
  • Spucks
    Tom Araya skrev 2023-05-16 23:56:02 följande:
    Eftersom mycket smuts är fettlöslig, samt att en stor del av den smuts och bakterier du samlar på dig på kroppen ligger i det fett som huden alstrar, så behöver man lösa upp fettet för att få bort smutsen.

Så du blir inte ren med bara vatten.

Du är alltså den vandrande bakteriehärd vi vill undvika på offentliga badhus.
    Tom Araya skrev 2023-05-17 00:02:37 följande:

Att huden blir mer känslig utan fettlagret är ju bara ett problem om man utsätts för mycket smuts och bakterier, som i sig kommer av dåligt skött hygien.
    Du får ju tvätta dig hur du vill och tycker hur du vill, men frågar du läkare - speciellt hudläkare - kommer de inte håller med om att människor som inte bli smutsiga "utifrån" (tex. får olja på sig pga sina jobb), behöver tvätta sina kroppar med tvål för att vara rena. Och som jag skrev finns det tydligen även badhus utanför Sverige där man uppmanas att tvätta sig, men utan tvål. Så det är nog inte så uppenbart som du tror.

Som sagt best
    år den mesta osynliga smutsen i bassängen av urinsyra och detta får man bort med bara vatten och genom att kissa innan man går i bassängen. Sedan finns det synliga saker som hår och hudpartikler, detta får man även bort med bara vatten och så undviker man att tappa mer hår i vattnet genom att binda ihop håren eller använda en badmössa. Och så är det ju annan smuts som plåster som TS nämnde, men ibland även mat! 
    Och vet du vad som mer finns i bassängvattnet, som smutsar ner? Tv
    ålrester ;)
  • Anonym (japp)
    Anonym (Jasmine) skrev 2023-05-15 01:07:47 följande:

Tycker det är så vidrigt äckligt att vältra sig i hudrester, gamla plåster och hårstrån.
    Många slarvar med att duscha innan bad, och har dessutom kalsonger på sig under badbyxorna (VARFÖR?)
    Förutom hygienaspekten så är det rena vilda västern i bassängerna med barn och ungdomar som lever rövare utan föräldrar.

Ja jag går till badhus med och utan mina barn. Jag har inga problem med de saker du beskriver. jag tänker inte att jag vältrar mig i hudrester och jag har ingen osund fixering vid hygien. 

Vilda västern i bassängen kan jag väl hålla med om, men å andra sidan så är det ju kul i bassängen och då kan barnen bli lite vilda. Tänker att de kan få hållas så länge ingen skadas. Vi har barnfria tider på "min" simhall om man vill simma i lugn och ro, och särskilda bassänger för småbarnen som inte klarar av vilda lekar. Så, nej, det stör mig inte så mycket heller. 
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Jasmine) skrev 2023-05-15 01:07:47 följande:

Usch, nej. Har varit "stök" i badhuset och dit vill vi inte gå fler gånger. Sedan har vi unga män i grupp som inte verkar duscha före bad och som använder boxershorts under badkläderna.
  • Tom Araya
    Spucks skrev 2023-05-17 13:11:41 följande:
    Tom Araya skrev 2023-05-17 00:02:37 följande:

Du får ju tvätta dig hur du vill och tycker hur du vill, men frågar du läkare - speciellt hudläkare - kommer de inte håller med om att människor som inte bli smutsiga "utifrån" (tex. får olja på sig pga sina jobb), behöver tvätta sina kroppar med tvål för att vara rena. Och som jag skrev finns det tydligen även badhus utanför Sverige där man uppmanas att tvätta sig, men utan tvål. Så det är nog inte så uppenbart som du tror.

Som sagt består den mesta osynliga smutsen i bassängen av urinsyra och detta får man bort med bara vatten och genom att kissa innan man går i bassängen. Sedan finns det synliga saker som hår och hudpartikler, detta får man även bort med bara vatten och så undviker man att tappa mer hår i vattnet genom att binda ihop håren eller använda en badmössa. Och så är det ju annan smuts som plåster som TS nämnde, men ibland även mat! 
    Och vet du vad som mer finns i bassängvattnet, som smutsar ner? Tvålrester ;)
    Smuts är mer än vad du verkar tro.
    Du svettas, huden utsöndrar fett, du har kroppskontakt med allt du tar i, handtag, varor på jobbet och i butiken, med livsmedel när du lagar mat och äter, när du torkar dig efter toalettbesök mm.
    Svett och hudfett blandas med luftföroreningar, hudavlagringar, ludd från textilier mm. Du är smutsig även om du inte ser det och smutsen binds i hudfettet.
  • Elin P

Ja brukar gå till badhuset p.g.a. att jag tycker det är bra för barnen att få vattenvana och lära sig simma. Brukar dock åka till badhuset i grannkommunen eftersom det är lite mindre och ej stökigt där. Sen att det är lite äckligt och ofräscht, ja ibland. Men det är sånt man får stå ut med.

• Anonym (L)

Nej, det händer nästan aldrig. Jag tycker det är så ohygieniskt och dessutom alltid barn som inte kan bete sig. Vi badar nästan bara på sommaren och då utomhus. Går vi mot förmodan till badhus så brukar barnen få bada med kompisar och jag tittar på, då jag alltid tycker att det är så vansinnigt kallt att jag fryser så jag skakar konstant samt den aspekten att det är så skitigt och äckligt.

Svar på tråden Badar ni i badhus med era barn?