• Självstående89

    Donator till självstående, heminsemination

    Hej. 
    Jag har gått igenom processen med assisterad befruktning som självstående via landstinget. Efter 4 inseminationer som inte tog sig och en IVF där jag plussade men som sen slutade i ett tidigt missfall tänkte jag börja kolla runt lite på andra möjligheter och har lite funderingar kring det här med heminsemination.

    Finns det någon som har gjort en heminsemination med donator, eller nån som har varit donator i nåt sånt fall, och kan dela med sig av sin erfarenhet?
    Vad jag kan läsa mig till är det den juridiska delen som verkar vara svårast och jag tycker att den lilla information jag kan hitta inte hjälper så mycket.

    Kan man utföra det på ett sätt där donatorn får vara anonym men att barnet sen i framtiden kan få reda på mer information om det skulle vilja? 
    Det känns som en svår gräns att dra till vad man kan göra för att skydda donatorn men samtidigt ge barnet sina rättigheter att kunna få veta mer om sitt ursprung.

  • Svar på tråden Donator till självstående, heminsemination
  • Citronella

    Känns jättetrist att du ogillar när någon försöker hjälpa dig ts. Gillar du inte reglerna som är idag får du jobba för att ändra det inte skjuta budbäraren. 

  • Självstående89
    Livgivaren skrev 2023-05-13 19:44:53 följande:

    Som privat donator har jag hjälpt ett flertal som misslyckats tidigare via Landstinget eller i Danmark. I de flesta fall har jag donerat till par, och då är det inga problem med det juridiska.

    Handlar det om en ensamstående mottagare är det dock riskabelt för donatorn. En seriös donators största skräck är att behöva bli skyldig att betala underhåll under barnets uppväxt. De ensamstående mammor jag träffat har uppgett kontaktuppgifter till en donator som inte kunnat spåras. Att de sen kan ta kontakt ändå efter ett antal år är en annan historia...


    Tack för ditt svar. 
    Det är exakt samma tankar jag har funderat över, fast åt andra hållet. 
    Tänk om donatorn helt plötsligt bestämmer sig för att denna vill vara en förälder.

    För mig är det viktigt att allt blir rätt, men det är ju en väldigt svår situation när det gäller rättigheter åt 2 håll som krockar med varandra. 
  • Självstående89
    Citronella skrev 2023-05-13 21:33:33 följande:

    Känns jättetrist att du ogillar när någon försöker hjälpa dig ts. Gillar du inte reglerna som är idag får du jobba för att ändra det inte skjuta budbäraren. 


    Förlåt om du har uppfattat mina svar som negativa, det var inte alls meningen och jag ber om ursäkt för det.

    Jag skapade inlägget för att jag själv är osäker på om det ens går att göra en sån här sak utan att det ska bli fel juridiskt, och alla svar jag har fått känns inte som att de ger svar på det jag frågat om utan mest bara dömer ut mig direkt för att jag valt att leva på ett annat sätt än normen. 

    För mig är det väldigt viktig att göra rätt och eftersom jag inte har kunnat hitta all information jag behöver så är jag jättetacksam att de som har mer info om det här vill dela med sig lite av sina erfarenheter.
  • Anonym (Sj)

    Det finns en risk för inavel om donatorn lämnar sperma till hemliga heminseminationer då han kan lämna till hur många som helst utan någon registrering. Tänk om barnen när de är vuxna stöter på varandra och inleder en relation? Dessutom har ett barn rätt att veta vem ens pappa är om barnet önskar det. Varför ska du ta bort de rättigheterna för barnet? Dessutom kan donatorn bära på mutationer och gener som kan ge barnet allvarliga diagnoser eller sjukdomar. 
    Det låter oansvarigt av dig. Gå den rätta vägen genom Danmark som andra skrivit i tråden. Ja det kanske är omständigt men lite uppoffringar får man göra om något är så viktigt för en, annars kanske det inte är så viktigt ändå

  • Självstående89
    Anonym (Kärring mot strömmen) skrev 2023-05-13 21:02:11 följande:

    Ts, tänker du öht på barnet i detta?? Vad hen skulle vilja och behöva? En fadersfigur, en pappa, en bakgrund, familjemedlemmar osv? Eller är det bara egot som talar här, att DU ska ha ett barn, på bekostnad av det barnets moraliska rättigheter?


    Självklart tänker jag på barnet, det handlar absolut inte om att jag bara ska ha.
    Barn är absolut ingen rättighet att få, det är en levande varelse man har ansvar för och det är mycket att tänka på innan man väljer att försöka skaffa barn. 
    Men det är en svår fråga som jag vet att alla inte kommer att tycker likadant om när det kommer till möjligheterna att försöka få barn som självstående.

    Går man igenom en utredning som jag har gjort får man träffa både läkare och psykolog flera gånger som gör en utredning för att se så att man har möjlighet att ge ett barn en bra uppväxt. Att man har ett kontaktnät och att det finns andra vuxna förebilder i ens närhet är en jätteviktig del för att bli godkänd, och jag själv hade aldrig ens gjort en utredning om jag inte känt att jag har det eller skulle klara mig själv.  
  • Självstående89
    Valuta2019 skrev 2023-05-13 21:09:20 följande:
    men, om du väljer att vara singel så har man också valt att inte ha några barn. Det är ju helt annat om man är ihop och få hjälp med att få barn med hjälp av tekniken. Att välja bort en pappa i barnetsliv bara för att du vill vara singel men vill ha barn. det är ju för fan sjukt. det måste man förbjuda. Barn ska komma till världen av kärlek av två andra.
    Tack för ditt svar, men här har vi väldigt olika åsikter. 
    Vi har till och med en lag som gör det möjligt att eventuellt kunna bli förälder som självstående, och den utredning och behandling man gör för att få bli det är definitivt gjord med kärlek.

    Ett barn är absolut inte mer älskat bara för att det har 2 föräldrar. 
    Vad händer om föräldrarna går isär och efter det inte ens kan ha kontakt med varandra för barnets skull, om någon förälder dör och den kvarvarande föräldern blir ensamstående, eller kanske om ett par blir gravida av misstag men ena parten inte vill ha/är redo för att skaffa barn?
    Tänk om det är ett samkönat par, de är 2 men kan inte genetiskt få egna barn. Ska de inte heller få chansen att bli föräldrar?
  • Polyrytm

    Barn har blivit en handelsvara på ännu ett sätt...

  • Självstående89
    Anonym (Sj) skrev 2023-05-14 11:24:21 följande:

    Det finns en risk för inavel om donatorn lämnar sperma till hemliga heminseminationer då han kan lämna till hur många som helst utan någon registrering. Tänk om barnen när de är vuxna stöter på varandra och inleder en relation? Dessutom har ett barn rätt att veta vem ens pappa är om barnet önskar det. Varför ska du ta bort de rättigheterna för barnet? Dessutom kan donatorn bära på mutationer och gener som kan ge barnet allvarliga diagnoser eller sjukdomar. 
    Det låter oansvarigt av dig. Gå den rätta vägen genom Danmark som andra skrivit i tråden. Ja det kanske är omständigt men lite uppoffringar får man göra om något är så viktigt för en, annars kanske det inte är så viktigt ändå


    Ja det är många viktiga aspekter att tänka på och det var just därför som jag skapade den här tråden, eftersom jag själv inte har all information för att kunna få en helt rättvis uppfattning.

    Jag har skrivit tidigare i tråden om just rättigheterna för barnet, det är en av de stora frågorna som jag själv inte har svar på och frågade efter hjälp om. Självklart ska man inte offra barnets rättigheter att få veta sitt ursprung, därav frågan efter andras erfarenheter i liknande situationer.

    Även när man går via en klinik så får barnet, i nästan alla fall jag vet om, vänta till vuxen ålder innan de kan få veta mer om vem donatorn är, så risken att man stöter på någon som har samma donator finns även där. Självklart är den högre om man inte vet om hur många som har fått barn via samma donator, så det är också en sak man måste ta i beräkning. 
  • Livgivaren
    Självstående89 skrev 2023-05-14 11:14:44 följande:
    Tack för ditt svar. 
    Det är exakt samma tankar jag har funderat över, fast åt andra hållet. 
    Tänk om donatorn helt plötsligt bestämmer sig för att denna vill vara en förälder.

    För mig är det viktigt att allt blir rätt, men det är ju en väldigt svår situation när det gäller rättigheter åt 2 håll som krockar med varandra. 
    Det viktiga är att hitta en donator med rätt avsikter. Jag började donera privat för att jag kände att jag hade något värdefullt att bidra med. Många gånger har jag kunnat hjälpa kvinnor och par som förlorat allt hopp.

    Jag har träffat flera av donatorbarnen. Det har varit underbart på alla sätt, men min roll är ändå bara att ha sått ett frö, och i vissa fall kunnat bidra med min historia. Känns helt rätt för mig som donator.

    Mamman är den som gjort det stora jobbet, och det är hon som utvecklar den familj hon planerat för. Min erfarenhet är att en ensamstående mamma som gått "omvägen" via donator varit mer motiverad än många andra. De donatorbarn med ensamstående mammor jag träffat har varit ovanligt älskade och harmoniska.
  • Anonym (Idé för anonym)

    Snickra upp ett gloryhole där hemma och bjud in öppet till en anonym kväll bakom väggen, sätt på så många du orkar/kommer, håll tummarna för att du blir på smällen och problemet är löst. Varken männen eller du har nån aning. Vill du vara helt anonym så fixar du nått ute i skogen, långt från där du bor, låser in dig och väntar med spänning på vad som kommer in genom de förborrade hålen i väggen.

  • Självstående89
    Livgivaren skrev 2023-05-15 18:24:17 följande:
    Det viktiga är att hitta en donator med rätt avsikter. Jag började donera privat för att jag kände att jag hade något värdefullt att bidra med. Många gånger har jag kunnat hjälpa kvinnor och par som förlorat allt hopp.

    Jag har träffat flera av donatorbarnen. Det har varit underbart på alla sätt, men min roll är ändå bara att ha sått ett frö, och i vissa fall kunnat bidra med min historia. Känns helt rätt för mig som donator.

    Mamman är den som gjort det stora jobbet, och det är hon som utvecklar den familj hon planerat för. Min erfarenhet är att en ensamstående mamma som gått "omvägen" via donator varit mer motiverad än många andra. De donatorbarn med ensamstående mammor jag träffat har varit ovanligt älskade och harmoniska.
    Åh, vad kul att höra att det har varit en bra upplevelse för dig som donator. 
    Även om du inte själv ser det som en stor grej så betyder det garanterat massor för de du har hjälpt.

    Jag är så imponerad över folk som väljer att bli donator på något sätt för det är ju inget självklart val för alla.
    Jag får själv inte lämna blod då jag har för tunna blodkärl (kan ironiskt nog bli bättre efter en graviditet), och hade gärna donerat ägg om jag kunnat, men de vill att man helst ska ha egna barn sen innan vilket jag ju inte har och jag kommer tyvärr inte att hinna åldersmässigt om jag väntar tills eventuell egen graviditet är över.
    Det hade varit en så fin sak att kunna få göra för någon när man själv vet hur tufft det är att gå igenom hela processen som ofrivilligt barnlös. För oavsett hur jobbiga sprutorna man behöver ta är, så vore det så värt att gå igenom för att kanske kunna hjälpa nån annan.
  • Anonym (Loke)
    Självstående89 skrev 2023-05-13 12:00:32 följande:
    Donator till självstående, heminsemination

    Hej. 
    Jag har gått igenom processen med assisterad befruktning som självstående via landstinget. Efter 4 inseminationer som inte tog sig och en IVF där jag plussade men som sen slutade i ett tidigt missfall tänkte jag börja kolla runt lite på andra möjligheter och har lite funderingar kring det här med heminsemination.

    Finns det någon som har gjort en heminsemination med donator, eller nån som har varit donator i nåt sånt fall, och kan dela med sig av sin erfarenhet?
    Vad jag kan läsa mig till är det den juridiska delen som verkar vara svårast och jag tycker att den lilla information jag kan hitta inte hjälper så mycket.

    Kan man utföra det på ett sätt där donatorn får vara anonym men att barnet sen i framtiden kan få reda på mer information om det skulle vilja? 
    Det känns som en svår gräns att dra till vad man kan göra för att skydda donatorn men samtidigt ge barnet sina rättigheter att kunna få veta mer om sitt ursprung.


    Hur ska donatorn kunna vara anonym? 
Svar på tråden Donator till självstående, heminsemination