• Anonym (PMS)

Hur mycket förståelse för PMS?

Jag har PMS just nu. Känslorna är utanpå kroppen och tålamodet för stök och bråk kortare än normalt. Jag flaggade för det hemma igår, för det är inte varje månad jag känner så här. 

Min förhoppning är då att få lite mer förståelse. Kanske en extra kram. Istället upplever jag att jag möts av ännu mer triggande och retande från min partner. Redan när jag vaknade i morse var han sur och hälsade att det berodde på att jag var sur. Jag hade då inte sagt mer än god morgon och pussat på barnen. Jag frågade när min man gått upp, för jag brukar vakna när han kliver upp men sov djupt den här gången. ?Det spelar väl ingen roll?, svarade han nonchalant. När jag ifrågasatte tonen, svarade han att jag bara var konfliktsökande och pmsig. Jaha?

Nu har vi bråkat hela morgonen om diverse saker, för vad jag än säger, är det otrevligt och ingen vill ha med mig att göra, hälsar han. Nu bad han mig lämna hemmet en stund, för att jag enligt honom är så otrevlig. 

Själv är jag absolut medveten om att känslorna är på kroppen. Jag skulle helst vira in mig i en filt med en påse lösgodis och grina åt dåliga filmer. Men det går inte med två små barn. Därför flaggar jag för att jag är lite extra lättretlig och känslig, i en förhoppning om att kanske bemötas lite mer mjukt. Istället blir det helt tvärt om. Han påtalar allt fel jag gör, och reagerar jag är jag bara pmsig. 

Så, är det för mycket begärt att få lite extra hänsyn tagen när man har en dålig dag?

• Svar på tråden Hur mycket förståelse för PMS?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (art)

Man kan också bete sej från början så smittar trevligheter av sej.

• Anonym (Millenium)

Det är klart att man inte kan dalta för mycket med en tjurskalle. Du får väl ut och springa, träna, prata med vänner eller något annat. I ett längre förhållande kommer ingen att bemöta rena otrevligheter med bara tolerans och förstående barnpedagogik.

Men du har all rätt att vara irriterad, men ju mer du tar ut det över din partner, desto mer kommer du få äta upp det senare på ett eller annat sätt. Han blir såklart även han sur och irriterad av ditt humör. Den irritationen kommer inte bara försvinna från honom heller.

• Anonym (Orka)

Tyvärr är det så att vara ihop med en idiot! Jag hade en sådan också i många år, fick höra att allt var mitt fel, ha skyllde på min pms när det var han själv som var sur och taskig, han föreslog allt från lugnande medicinering till terapi, bara för att jag skulle fixa något som egentligen inte var något fel och han skulle slippa bete sig mänskligt. Det var ett stående mönster i vår relation, att det var mig det var fel på, jag behövde terapi (själv var han ju felfri och fullkomlig). Orka...

• Anonym (PMS)
    Anonym (Orka) skrev 2023-05-13 21:09:42 följande:

Tyvärr är det så att vara ihop med en idiot! Jag hade en sådan också i många år, fick höra att allt var mitt fel, ha skyllde på min pms när det var han själv som var sur och taskig, han föreslog allt från lugnande medicinering till terapi, bara för att jag skulle fixa något som egentligen inte var något fel och han skulle slippa bete sig mänskligt. Det var ett stående mönster i vår relation, att det var mig det var fel på, jag behövde terapi (själv var han ju felfri och fullkomlig). Orka...

Exakt så är det. Jag öppnar upp och berättar att jag är
    skör och känslig. Då letar han varje öppning att reta, peta och minsta förändring i ton beskylls min pms. Han  kan plötsligt ägna minuter åt att berätta hur usel jag är på något. Om jag säger ifrån, är jag pmsig. 

Det gäller inte bara pms. Vi hade ett stort varsel på jobbet för en tid sen. Det var kaos, folk grinade i korridorerna dagligen. När jag berättade om det hemma, och upplyste att jag var känslomässigt helt slut, var det som om han hittade en hel massa saker att hugga på och om jag ber ifrån, blev han sur och hälsade att mina jobbproblem inte skulle gå ut över andra. 

Själv är han helt felfri. Han påverka inte av någonting. Enligt honom själv då. Jag märker ju om han haft stressigt på jobbet eller sjukdom i familjen, men enligt honom är han helt opåverkad. Det är bara mig det är fel på.

• Anonym (Orka)
    Anonym (PMS) skrev 2023-05-13 22:02:58 följande:

skör och känslig. Då letar han varje öppning att reta, peta och minsta förändring i ton beskylls min pms. Han  kan plötsligt ägna minuter åt att berätta hur usel jag är på något. Om jag säger ifrån, är jag pmsig. 

Det gäller inte bara pms. Vi hade ett stort varsel på jobbet för en tid sen. Det var kaos, folk grinade i korridorerna dagligen. När jag berättade om det hemma, och upplyste att jag var känslomässigt helt slut, var det som om han hittade en hel massa saker att hugga på och om jag ber ifrån, blev han sur och hälsade att mina jobbproblem inte skulle gå ut över andra. 

Själv är han helt felfri. Han påverka inte av någonting. Enligt honom själv då. Jag märker ju om han haft stressigt på jobbet eller sjukdom i familjen, men enligt honom är han helt opåverkad. Det är bara mig det är fel på.

Om jag vore du så skulle jag testa två saker. För det första, säg inget när det närmar sig mens och pms! Det vore så intressant att se om han är annorlunda då och om han ens märker något på dig. För det andra, jag skulle tyvärr inte vilja dela med mig av mina problem till någon som (medvetet, omedvetet) tar tillfället i akt att skylla allt på det. Mitt ex gör förresten likadant, när han vet att jag är stressad eller mår dåligt, DÅ ska han diskutera saker och tjafsa, det slår aldrig fel! (Vi har barn så vi måste ha fortsatt kontakt bra många år till.)
  • Anonym (E)

Så problemet har inget med din eventuella PMS att göra, det ser du väl?

• Anonym (G)
    Anonym (PMS) skrev 2023-05-13 22:02:58 följande:

Tycker han låter oempatisk. 
Svar på tråden Hur mycket förståelse för PMS?