• HejUkay

    Agnes, Eira eller Saga?

    Vilket flicknamn är finast:

    Agnes
    Eira
    Saga

    ?

    Storebror heter Nils...

  • Svar på tråden Agnes, Eira eller Saga?
  • Ekdahl
    HejUkay skrev 2023-05-09 23:39:20 följande:
    Agnes, Eira eller Saga?

    Vilket flicknamn är finast:

    Agnes
    Eira
    Saga

    ?

    Storebror heter Nils...


    De är alla fina men Agnes får bäst start i livet...
  • Earlgrey

    Agnes tycker jag, jättevackert namn. Saga också fint men det är inte bara ett namn utan ett ganska vanligt ord också.... som personen då kan bli förknippad med på gott och ont tänker jag....
    Eira fint namn men inte lika fint som dom andra enligt min smak. Jag tycker att det är krångligare att uttala...
    Nils och Agnes låter jättefint ihop, båda slutar på s.... men även Nils å Saga låter bra... Tycker Nils är ett väldigt fint namn också...

  • Stello

    Älskar namnet Eira!!
    Som nr 2 får det bli Agnes och sist Saga.... Saga känns uttjatat och tråkigt. Jag råkar kanske bara ha haft väldigt många Saga runt omkring mig. Och till skillnad från "GGN" som skrivit här så tycker jag Saga är väääldigt gulligt och puttinuttigt, en annan anledningen till att jag inte riktigt gillar det.

  • Magical

    Tycker alla är fina. Jag känner folk som heter alla namnen också. Gissar att Eira är minst vanligt? 

  • trollhona

    Agnes helt klart. Ett charmigt namn som passar på både en flicka och en vuxen. Passar broderns namn väl också.

  • HejUkay

    Tack alla - Agnes är en favorit helt klart både hos er och oss! 

    Skulle Iris också kunna vara ett alternativ kanske...? Eller Ilse...?

  • FridaFox

    Agnes eller Iris röstar jag på, inte så förtjust i Saga och även om Eira är rätt fint så känns det som att man tar i lite extra bara för att :) Men inget fel på något av namnen. Nej till Ilse dock, men antagligen bara för att jag kände en rätt otrevlig person med det namnet.

  • Polyrytm

    Agnes är ett fint namn och har för mig en fin betydelse. 

  • Embla twopointoh

    Jag tycker att både Agnes och Saga är lite uttjatade. Eira är mer ovanligt och jag associerar det till nationalromantiken (precis som Saga).

    Iris och Ilse är också namn som är trendiga just nu. Jag gillar inte Ilse så värst, men Iris är fint, även om jag upplever det som vanligare än Ilse (Iris har varit trendigt längre).

  • trollhona
    HejUkay skrev 2023-05-10 13:10:18 följande:

    Tack alla - Agnes är en favorit helt klart både hos er och oss! 

    Skulle Iris också kunna vara ett alternativ kanske...? Eller Ilse...?


    Ilse är jättefin!  Iris verkar lite uttjatat just nu.
  • Kvittning

    Eira har jag aldrig hört förut men känns ändå inte ett dugg konstigt, det var jättefint. 

    Inget fel på de andra namnen heller, men Eira var något som fastnade.

  • Themis

    Gillar verkligen Eira.

    Den Nils jag känner som är under 20 har en syster som heter Irma.
    Det är också lite ovanligt.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
Svar på tråden Agnes, Eira eller Saga?