• Ambivalent80

Nu gör jag det. Jag drar.

Jag tar kontroll över mitt liv. Jag väljer att göra det min magkänsla säger mig blir bäst för mig och mina fyra barn. Det gör mig stark, visst? Det gör mig ansvarstagande och klok? 
    Jag tar mina barn som jag har på heltid och flyttar till ett andrahandsboende, helt när där vi nu bor, så ingen stor förändring med vänner och skola. Vi förlorar vårt nyrenoverade hus med stor tomt, fotbollsplan och studsmatta. Det tär. Det tar jag från dem. Det vi slipper blir ett gemensamt boende med den familj vi slog oss ihop med i huset, för ca 1,5 år sedan. Min nya och hans två barn. Det måste väl bli bättre att bo i ett sämre hus än att varannan vecka ha ångest och känna hopplöshet, när de kommer till oss och allt blir en uppvisning i hans omättliga engagemang för dem. De styr hans liv och så även deras mamma. Allt han gör kräver först en analys av hur det blir för hans barn. De har inga regler. Får vara hemma från skolan när de vill. Han gör allt de vill. Säger ja. Planerar allt efter dem och deras vilja. Finns inget vuxet. Han har själv sagt att han ska satsa på de tre nu. I en relation med fyra andra barn, som inte har någon annan förälder. Vill jag planera, kommunicera eller veta något, är det motstånd. Han gör precis som han vill. De veckor hans barn inte är med oss, är han ändå med dem hos mamman, på någon träning eller så. Han bokade även familjeträning varje söndag för de fyra. Sa ens inget om det. Han är knappt hemma de veckor hans barn inte äe med oss. Förlåt men det var inte vad vi kom överens om, utan han slulle ta ansvar även annars. Han särbehandlar konstant och vi mår dåligt. Han hittar på saker med mina yngre barn, men när det finns lite tid över liksom. Så vi flyttar nu. För han vägrar. Trots att de bara är tre varannan vecka och har sin skola i annan kommun, plus aktiviteter och sitt andra boende. Han betalar allt men jag står kvar på huset. Om en månad flyttar vi. Jag gör väl rätt?
  • Svar på tråden Nu gör jag det. Jag drar.
  • Mortiscia80

Ja :) Det kommer att bli så mycket bättre sedan ts! Och ett hus kanske ändå finns i er framtid längre fram. Måendet är ändå viktigare än det materiella.

• AndyPandyLandy

Har du kommunicerat precis det du skriver här till honom? Om inte ska du nog börja där.

Ibland är det bättre att skriva än att prata. Då får man mer tid att reflektera över det som står.

Men det är viktigt att han faktiskt tar sig tid att läsa isf. Jag fick långa brev i en tidigare relation men jag var så trött och självupptagen att jag inte läste dem förrän efter det tog slut. Då ramlade polletten ned hos mig. Även om jag tyckte vår separation var ömsesidig så hade jag kunnat anstränga mig mer och säkert fått det att fungera om jag läst och tagit åt mig breven när jag fick dem.

Hur som helst:

förklara från ett "jag-perspektiv" istället för att vara anklagande.

* Jag mår dåligt över att vi inte kommunicerar och fattar beslut tillsammans.

* Jag mår dåligt när barnen inte behandlas rättvist.

* Jag mår dåligt när jag ser den gränslöshet som barnen får i sin uppfostran. Det kommer att få dem att bli sämre på att klara av skolan. (Om han nu måste analysera hur handlingar påverkar hans barn så borde han i sin analys inse att gränslöshet leder till att de får det sämre på sikt.)

Sen kanske man kan påpeka vissa saker lite mer tydligt:

* Jag förstår att det är svårt att släppa engagemanget kring dina barn men att du umgås mer med ditt ex än med oss är inte hållbart.

Sen tror jag att det är viktigt att försöka göra roliga saker tillsammans. Blir det bara gnäll så blir det inte bra.

Men har du bestämt dig för att flytta så gör det. Hur som helst så tycker jag det är bra att kommunicera dina behov om du inte bestämt dig till 100%. Och även kommunicera att du bestämt dig när du väl gjort det. Jag skulle ha ställt ett ultimatum innan jag flyttade. Då skulle jag med säkerhet veta vad min partner ville.

• Ambivalent80

Tack för bra reflektion! Jag har gjort allt det där och förklarat allt, muntligt och i text. Om orsaker och hur jag önskar att det kunde bli. Det är bara motstånd. Att överhuvudtaget ta upp något om hans papparoll eller hans barn och ex är omöjligt. Tyvärr. Han har bestämt sig för att satsa på de tre och det går enligt mig inte ihop med att bo tillsamman.

• Tow2Mater

Tror du gor rätt.

Men vad menas med Han betalar allt men jag står kvar på huset? Ager du halva huset?

• Xenia

Men då ska väl han lösa ut dig? Eller skänker du bort din halva av huset?

Det kunde isf lika gärna varit han (och hans barn) som flyttat och ni som bott kvar. Eller att huset säljs, ni delar på köpesumman och alla flyttar. 

• Ambivalent80

vi kan inte sälja huset nu. Skulle knappt få vad vi gav. Jag måste bort så jag hyr i andra hand men står kvar på hus och lån. Han bor kvar tills vidare och betalar allt där. Det dras från hans konto. Vi har ett kontrakt sinsemellan. 

• Mortiscia80
    Ambivalent80 skrev 2023-05-08 16:21:27 följande:

vi kan inte sälja huset nu. Skulle knappt få vad vi gav. Jag måste bort så jag hyr i andra hand men står kvar på hus och lån. Han bor kvar tills vidare och betalar allt där. Det dras från hans konto. Vi har ett kontrakt sinsemellan. 

Varför inte bara begära att han löser ut din halva av huset?
  • Tow2Mater

Skulle for säkerhets skull kolla med banken om ett par tre månader att din del av lånet verkligen betalas av honom.

• Tomelilla15

Ja! Lämna! Pepp pepp! 

Svar på tråden Nu gör jag det. Jag drar.