• Anonym (Ensammamamman)

Hur länge har han på sig?

Blev gravid med en inte officiell förbindels. Har talat om till socialtjänsten vem som är pappan till mitt barn. Han lär troligen vägra skriva på. Eller inte ens komma och göra faderskapstest. Frågade dem hur länge han har på sig att bli testad och skriva på innan det går till domstol. Men de kunde de inte riktigt svara på. Någon annan med liknande erfarenhet? De sa att i värsta fall kan de hämta honom med polis. Men hur lång tid måste det då ha gått från kallelse? Han är gift och har familj så det är därför han troligtvis kommer att vägra. Kan han komma undan faderskapet? Tycker mitt barn har rätt att veta. 

• Svar på tråden Hur länge har han på sig?
  • Anonym (??)

Du har debatterat din situation i din förra väldigt långa tråd. Varför fortsätter du inte på den? Blir så rörigt med nya och alla kanske inte sett den gamla och så blir det en massa upprepningar och förklaringar.

• Anonym

Nej, han kan inte komma undan faderskapet. Det är helt säkert.

Men däremot är det väldigt svårt att säga exakt när allt kommer ske. Men det kommer att ske. 
    Han bestämmer inte detta utan det kommer tvångsåtgärder om han försöker vägra.

• Anonym (Ensammamamman)
    Anonym (??) skrev 2023-05-07 20:55:19 följande:

Du har debatterat din situation i din förra väldigt långa tråd. Varför fortsätter du inte på den? Blir så rörigt med nya och alla kanske inte sett den gamla och så blir det en massa upprepningar och förklaringar.

????
  • Anonym (E)

Det är klart de inte kan ge något exakt datum! Det beror väl också främst på rangordning bland inkomna ärenden, en del är mer akuta, ert kan garanterat vänta några veckor till.

• Anonym (Ensammamamman)

Handlar det bara om veckor så är det ju inga problem fick mer känslan av att det kan ta upp till ett år eller ännu längre. I dagsläget känner jag dock ju förr desto bättre att hans fru och familj får veta allt. 

• Anonym (E)
    Anonym (Ensammamamman) skrev 2023-05-07 22:22:12 följande:

Handlar det bara om veckor så är det ju inga problem fick mer känslan av att det kan ta upp till ett år eller ännu längre. I dagsläget känner jag dock ju förr desto bättre att hans fru och familj får veta allt. 

Näe men det kan däremot ta flera månader om man har otur. De har som sagt ofta mycket att göra. Det tar tid att försöka få tag i killen, vet inte om de ringer först eller bara skickar brev, inget svar, det tar några veckor till, de måste ta beslut om polishämtning, det ska planeras in osv osv. Det tar tid, tyvärr. Men lugn du, du kan ansöka om underhåll retroaktivt, tror det är upp till tre år bakåt man kan få för.

Varför är det viktigt för dig att hans familj får veta? Det är inte säkert han berättar om barnet på en gång. Om han går med på umgänge kan han skylla på andra ärenden osv, det kan gå flera år innan det kryper fram till de andra. Om du själv kontaktar dem så kommer du få massivt med skit från alla håll och kanter, det förstör kontakten med pappan och kan kort sagt bli ett rent helvete för dig själv. Lugn du, det kommer fram förr eller senare ändå.
Svar på tråden Hur länge har han på sig?