• Agdaa

    Hyresvärds skyldigheter?

    Vad har egentligen en hyresvärd för skyldigheter? Jag flyttade till hyresrätt för en månad sedan och har inte haft någon frys under denna tid då den inte fungerar och väsnas så jag fick stänga av den.
    Innan inflyttning sade hyresvärden att lägenheten skulle totalrenoveras men sen när det närmade sig inflyttning så backade han och sade att köket var så fint skött så det behövdes ingen renovering. Visste då inte att frysen var så dålig men påpekade det efter inflyttning men fick inte ens nåt svar. Nu vill jag ta tag i detta och skulle vilja veta vad som är skrivet om ansvar. Nån som vet el har erfarenhet av detta?

  • Svar på tråden Hyresvärds skyldigheter?
  • Agdaa
    Mortiscia80 skrev 2023-05-07 18:40:07 följande:

    Ja, hyresvärden måste ju inte renovera lägenheten även om det var planen innan. Om frysen fungerar men låter så skulle jag gissa att han inte måste byta ut den. Har du någon aning om hur gammal frysen är? 12-15 år verkar vara standard för vitvaror enligt lawline.se/answers/har-hyresvarden-skyldighet-att-byta-ut-vitvaror-med-viss-tidsintervall


    Är en frys som inte fungerar godtagbar standard?? Förvånad
  • Mortiscia80
    Agdaa skrev 2023-05-07 19:05:13 följande:
    Är en frys som inte fungerar godtagbar standard?? Förvånad
    Hmm, det är lite luddigt. Ts skriver å ena sidan att den inte fungerar, å andra sidan att den fungerar dåligt. Om den inte fungerar alls ska ts ha en ny, annars blir det svårt.
  • Agdaa
    Mortiscia80 skrev 2023-05-07 18:40:07 följande:

    Ja, hyresvärden måste ju inte renovera lägenheten även om det var planen innan. Om frysen fungerar men låter så skulle jag gissa att han inte måste byta ut den. Har du någon aning om hur gammal frysen är? 12-15 år verkar vara standard för vitvaror enligt lawline.se/answers/har-hyresvarden-skyldighet-att-byta-ut-vitvaror-med-viss-tidsintervall


    Vet inte hur gammal den är men tidigare hyresgäst bodde här sedan 60-talet och enligt mina nya grannar så klagade hon också på frysen men fick den inte åtgärdad. Jag trodde att kyl och frys ingick i basutbudet när man hyr lägenhet och om inte hyresvärden kan uppfylla det borde man väl få avdrag på hyran? Jag funderar på att köpa en egen men det ska man väl egentligen inte behöva om det ska ingå i grundutrustningen för ett kök, vilket jag antar att det gör i en hyreslägenhet
  • Mortiscia80
    Agdaa skrev 2023-05-07 19:29:34 följande:
    Vet inte hur gammal den är men tidigare hyresgäst bodde här sedan 60-talet och enligt mina nya grannar så klagade hon också på frysen men fick den inte åtgärdad. Jag trodde att kyl och frys ingick i basutbudet när man hyr lägenhet och om inte hyresvärden kan uppfylla det borde man väl få avdrag på hyran? Jag funderar på att köpa en egen men det ska man väl egentligen inte behöva om det ska ingå i grundutrustningen för ett kök, vilket jag antar att det gör i en hyreslägenhet
    Enligt denna sida så har man rätt att behålla samma standard som när man flyttade in, dvs hyresvärden får inte ta bort frysen utan att ställa dit en ny: www.hemhyra.se/hyresakuten/borde-jag-inte-fa-en-frys-hyran-ar-redan-hog/ Det är alltså inte så att det alltid ingår som standard, det du ser är det du får kan man säga. Hyr du utan frys så kan du inte kräva en frys i efterhand, t ex.

    Nej, du ska inte behöva köpa någon ny. Du kan som sagt betala in hyran till Länsstyrelsen tills ni löst tvisten. Har du provat att ringa hyresvärden? Gör det dagligen tills du får tag i honom och fråga när du ska få en ny frys, säg att du deponerar hyran hos Länsstyrelsen till dess. Hårt mot hårt.
  • Agdaa

    Ok, men det var en trasig frys som stog när jag flyttade in så då är det väl hans jävla förbannade skyldighet att byta ut den om den inte funkar??

    Jag har stängt av den sedan jag flyttade in för den väsnas så man inte kan tänka när man är hemma så det är ju sämre funktionalitet än vad som kunde förväntas eftersom man förväntar sig att det ska finnas en frys som fungerar om det nu står en frys i lägenheten.

    Jag kommer att ta upp detta med honom men trodde det skulle finnas någon här med tips så jag kan känna mig säker på vad som gäller, vill ju inte skapa onödig konflikt med hyresvärden om han kan komma undan med detta rättsligt

  • Mortiscia80
    Agdaa skrev 2023-05-08 20:24:46 följande:

    Ok, men det var en trasig frys som stog när jag flyttade in så då är det väl hans jävla förbannade skyldighet att byta ut den om den inte funkar??

    Jag har stängt av den sedan jag flyttade in för den väsnas så man inte kan tänka när man är hemma så det är ju sämre funktionalitet än vad som kunde förväntas eftersom man förväntar sig att det ska finnas en frys som fungerar om det nu står en frys i lägenheten.

    Jag kommer att ta upp detta med honom men trodde det skulle finnas någon här med tips så jag kan känna mig säker på vad som gäller, vill ju inte skapa onödig konflikt med hyresvärden om han kan komma undan med detta rättsligt


    Men nu måste jag fråga, för du är väldigt otydlig. Fungerar frysen inte alls eller vad menar du? Varför hade du den annars inkopplad i början? Är frysfunktionen dålig, eller vad är problemet? Eller är det så att den fungerar, om än dåligt, och att du drog ur den pga oljudet?

    Klart att man ska ha en fungerande frys. Det han kan komma undan med är just om den faktiskt fungerar men har dålig frysfunktion, då blir det en tolkningsfråga.

    Har du lagt in en termometer för att se hur låga grader du kan få i den?
  • Agdaa

    Vad är otydligt? Den fungerar men dånar utav bara helvete så det går inte att tänka när man är hemma, hyresgästen innan mig hade klagat i ett år innan mig utan resultat oxå o grannarna sa att den fryser ojämnt o fungerar ibland men stänger av sig. Jag är mest orolig för att gamla trasiga elapparater drar otroligt mycket el så därför stängde jag av den på en gång, hade den inte på i början heller. Ska skriva till honom att jag slår på den o ser om elfakturan kommer ändras markant, då åker den ut

  • Agdaa

    å jag ville ha svar från en kunnig person som vet vad som gäller juridiskt, inte en massa skrivande hit o dit om trivialiteter

  • Mortiscia80
    Agdaa skrev 2023-05-09 11:28:26 följande:

    å jag ville ha svar från en kunnig person som vet vad som gäller juridiskt, inte en massa skrivande hit o dit om trivialiteter


    Det som gäller juridiskt beror helt och hållet på utgångsläget. Synd att du känner att du måste vara otrevlig och ta ut det över mig!

    Nu när jag vet dina förutsättningar för vad du kan kräva eller inte så kan du roa dig med att googla på egen hand.
Svar på tråden Hyresvärds skyldigheter?