• Emne99

    Val av hantverksutbildning

    Hej, jag läser masterprogrammet i kemi, men har mer och mer insett att mitt val av utbildning var ett misstag pga den dåliga lönen. Har därför funderat på att omskola mig till något hantverksyrke då lönen där är betydligt bättre. Några rekommendationer? Vill helst läsa bara ett år.
  • Svar på tråden Val av hantverksutbildning
  • Så allting gick

    De flesta yrkesarbeten har lärlingstid, även om du tar utbildning via vuxenutbildning har du lärlingstiden, dvs du får inte full lön första åren.

    Bäst betalt har du inom gruvnäringen, samt kortaste tiden till fullbetald.
    Utöver grundlön tillkommer en massa tillägg.

  • Tow2Mater

    Magiker, så kan du trolla fram lite mer pengar än du skulle få om du jobbar med det du kan gora efter ett masterprogram. Tror inte du behover ens ett års utbildning, har du fallenhet kan det gå på ett kick.

  • TvillingmammaVästgöte

    Rörmokare vet jag tjänar bra. Men det är ett jättehårt arbete fysiskt, de flesta ärutslitna vid femtio.

    Skall man ha ett hantverksyrke och tjäna bra måste man ha jättebra fysik. 


    Så dåligt tjänar inte en kemist, har du inget intresse av kemi? 

  • Emne99
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-29 09:11:39 följande:

    Rörmokare vet jag tjänar bra. Men det är ett jättehårt arbete fysiskt, de flesta ärutslitna vid femtio.

    Skall man ha ett hantverksyrke och tjäna bra måste man ha jättebra fysik. 


    Så dåligt tjänar inte en kemist, har du inget intresse av kemi? 


    Rörmokare har väl bra arbetsmarknad också? 
    Har såklart intresse för kemi men vill inte leva hela livet med en dålig lön som inte räcker till att försörja en familj och ha ett bra liv. Fast vet inte hur stor roll det spelar nu då jag redan spenderat 4 år på denna utbildning. 
  • monstretmonster
    Så allting gick skrev 2023-04-28 20:41:57 följande:

    De flesta yrkesarbeten har lärlingstid, även om du tar utbildning via vuxenutbildning har du lärlingstiden, dvs du får inte full lön första åren.

    Bäst betalt har du inom gruvnäringen, samt kortaste tiden till fullbetald.
    Utöver grundlön tillkommer en massa tillägg.


    Inte särskilt bra betalt skulle jag säga men vi har ju alla olika utgångslägen. Kvinnor ca 39.000 och män 40.000. I min värld är det lite lägre än medel.
  • Emne99
    monstretmonster skrev 2023-04-29 11:47:35 följande:
    Inte särskilt bra betalt skulle jag säga men vi har ju alla olika utgångslägen. Kvinnor ca 39.000 och män 40.000. I min värld är det lite lägre än medel.
    Det var betydligt mindre än jag trodde faktiskt
  • TvillingmammaVästgöte
    Emne99 skrev 2023-04-29 11:57:17 följande:
    Det var betydligt mindre än jag trodde faktiskt
    Jobba ett par år inom något intressant företag som kemist , sen kan du ju söka dig mot försäljningn eller inköp om nu pengar är det enda som intresserar dig, Vore väl vansinne att kasta bort en masterutbildning i kemi. 
  • TvillingmammaVästgöte
    monstretmonster skrev 2023-04-29 11:47:35 följande:
    Inte särskilt bra betalt skulle jag säga men vi har ju alla olika utgångslägen. Kvinnor ca 39.000 och män 40.000. I min värld är det lite lägre än medel.

    För det första: Du skall väl inte försörja en familj själv? Två löner på 40000 per person måste väl räcka mer än väl, för att bilda familj?


    För det andra: Vi har gratis och helt kostnadsfri skola, med gratis lunch, barnbidrag, subventionerad barnomsorg , gratis sjukvård för barn och  gratis tandvård för barn. Kostnadsfri universitetsutbildning och studiemedel, när barnen blir större. Det är förhållandevis lätt för en svensk att klara försörja sina barn eftersom det allmänna står för så mycket. Jag jobbar Internstionellt och vet att i de flesta länder är det betydligt tuffare ekonomiskt att vara förälder. 

  • Emne99
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-04-29 12:07:57 följande:

    För det första: Du skall väl inte försörja en familj själv? Två löner på 40000 per person måste väl räcka mer än väl, för att bilda familj?


    För det andra: Vi har gratis och helt kostnadsfri skola, med gratis lunch, barnbidrag, subventionerad barnomsorg , gratis sjukvård för barn och  gratis tandvård för barn. Kostnadsfri universitetsutbildning och studiemedel, när barnen blir större. Det är förhållandevis lätt för en svensk att klara försörja sina barn eftersom det allmänna står för så mycket. Jag jobbar Internstionellt och vet att i de flesta länder är det betydligt tuffare ekonomiskt att vara förälder. 


    Jo fast vill att min framtida fru ska kunna vara hemma med barnen så behöver därför en hög inkomst, och vill dessutom kunna ge bästa möjliga chanser till mina framtida barn. 
  • Emne99

    Har många vänner som gått yrkesutbildningar och nu tjänar betydligt mer än jag kommer göra när jag tagit examen. 

  • TvillingmammaVästgöte
    Emne99 skrev 2023-04-29 12:29:14 följande:

    Har många vänner som gått yrkesutbildningar och nu tjänar betydligt mer än jag kommer göra när jag tagit examen. 


    Ja, då får du väl fråga dem vad som är hetast och sen kolla med komvux om det finns utbildningar. Det är oftast svårare att komplettera med yrkesutbildning i efterhand än med akademisk kompetens, Men tänk på att de flesta hantverkare sliter utbkroppen i förtid, I kemibranscgen  är det ju också kvinnoöverskott så du borde lätt hitta någon trevlig kvinna på jobbet!
  • Tow2Mater
    Emne99 skrev 2023-04-29 12:29:14 följande:

    Har många vänner som gått yrkesutbildningar och nu tjänar betydligt mer än jag kommer göra när jag tagit examen. 


    Tänk på att de redan jobbat minst 3 år längre än dig, så du ska inte jämföra detas löner med lönen på ditt första ingångsjobb, utan med lönen på ditt andra jobb. Eftersom man om man vill höja lönen bör byta jobb med 3-5 års mellanrum.
  • Så allting gick
    Emne99 skrev 2023-04-29 11:37:56 följande:

    Det här med gruvjobb låter intressant, vilka kvalifikationer krävs?


    Stor personal brist, man kan säga LKAB dammsuger folk från alla yrken, allt från lärare till det mesta, kommunen har stora problem att hitta anställda när gruvnäringen betalar ca 10000kr mer i månaden i lön.
    -

    En gruvarbetare som jobbar under jord tjänar 45 000-47 000 i månaden inklusive alla tillägg, enligt Gruvtolvan
Svar på tråden Val av hantverksutbildning