• Anonym (Olust)

Ska jag säga något?

Lever i en ganska märklig situation. Jag och exmaken lever ännu i samma hus, men båda har träffat nya. Det finns inga tjafs, även om det är jobbigt att tvingas bo ihop.

Idag fick jag veta att han ska hämta henne i vår bil, vilket känns väldigt olustigt för mig... Vi har regeln att inte bjuda hem till huset så länge vi bor ihop, men bilen känns nästan likadant... Som ett intrång.

Ska jag säga något?

• Svar på tråden Ska jag säga något?
  • Lynx123

Jag kan förstå om du känner att det är lite jobbigt men det kommer bara skapa problem om du bråkar om det här. Låt det vara och förhoppningsvis kan du snart hitta eget boende.

• Polyrytm

Har du känslomässiga band/betingelser och minnen kopplade till bilen?

• Mrs Moneybags

En tanke är förstås att köpa eller låna en annan bil under den här jobbiga tiden? Har du någon du kan låna eller hyra en bil av? Ni kommer ju ändå inte ha samma bil i framtiden?

• NinniQX

Så hen valde att slänga bort livet med dig efter 15 år tillsammans. Herregud vilken tönt. Ville testa på att vara singel, vad ville hen att du skulle göra under tiden menar hen? Menar hen att hen ska komma tillbaka och säga nä men att vara singel var inte så roligt. 
    Jag vet att det är svårt. Det kommer gå bra även om det känns mörkt. Kan du bo kvar där ni bor? Annars leta efter nytt. 

• Polyrytm
    NinniQX skrev 2023-04-28 19:07:46 följande:

Så hen valde att slänga bort livet med dig efter 15 år tillsammans. Herregud vilken tönt. Ville testa på att vara singel, vad ville hen att du skulle göra under tiden menar hen? Menar hen att hen ska komma tillbaka och säga nä men att vara singel var inte så roligt. 
    Jag vet att det är svårt. Det kommer gå bra även om det känns mörkt. Kan du bo kvar där ni bor? Annars leta efter nytt. 

Onykter?
  • Ocdmänniska

Är bara att ta det, en bil är bara en bil, ett sätt att ta sig från a till b bara. Tycker det skulle vara orimligt att begära att han inte får skjutsa/hämta henne. I hemmet förstår jag fullständigt men bilen får du släppa 

• Kvittning

Jag gissar att ni ändå kanske har en ganska bra relation om ni fortfarande bor ihop. Om det är på det sättet så tycker jag du kan säga det. Men inte som att det är något fel att han gör det, utan på ett sätt där du är tydlig med att problemet ligger hos dig. I syftet att saker ofta blir mindre när de sägs högt.

• Fiona M

Men snälla.
    Om ni båda har nya partners får du släppa vem han skjutsar i bilen. 

• Anonym (uuu)

Är jag verkligen den enda som förstår ts?
    Mitt ex körde runt med sin "kompis" i MIN bil, är säker på att de knullade med nedfällt baksäte med... fast tecken som tydde på det.

Det kan jag lova att han fick sota för.

• Silverjenny

Vem äger bilen?
    Om det är din bil kan du förbjuda honom att använda den och han får skaffa en egen bil. Om han står som ägare gör han vad han vill med bilen och kan vägra låta dig använda den.

Jag begriper inte varför ni fortfarande delar på bilen?
    Boendet kan jag förstå, ni kanske inte kunnat skaffa ny bostad eller sälja huset ännu men det är väl bara att köpa en ny bil eller för en av er att börja cykla? Ni ska väl ändå inte fortsätta dela på bilen sedan så det är väl bara att bestämma vem av er som ska behålla den här bilen så får den andre fixa något annat?

• Anonym (Nej2)

Jag tycker inte du ska säga något. Ni har valt att dela bil och du får du ta det. Eftersom du inte är bekväm med det så tycker jag att du ska skaffa en egen bil, om den är hans. Eller att han skaffar en om den är din. Du är ju inte bekväm i situationen och ni ska väl ändå inte fortsätta dela bil.

Svar på tråden Ska jag säga något?