• FGK

Behålla eller ej?

Hej! 

behöver lite råd och stöd då jag känner mig helt lost.. 
    Har precis plussat med nr.3 och det var inte planerat. Kom verkligen som en chock, min menscykel har antagligen spökat för vi har inte haft oskyddat sex under/runt min egentliga ägglossning. 
    Vi hade egen bestämt oss för att vara ha två barn, men för några månader sen så började en barnlängtan växa fram hos mig. Vi har hela tiden pratat om detta och sambon har sagt att han behöver tid. Vi sa att vi tidigast skulle börja försöka i typ Juli, om allt kändes bra. Jag hade föreställt mig att jag skulle bli glad om jag plussade, men jag känner mig helt tom. Ena stunden känner jag att vi absolut ska behålla, medan nästa stund känner jag att vi inte kommer klara detta.. Den extrema tröttheten jag har nu tillsammans med krävande barn gör inte heller saken bättre. 
    Hur ska vi ens kunna ta ett beslut? Det Vi tänker mest på är hur allt det ekonomiska ska gå ihop. Vi har det rätt bra ekonomiskt nu när vi båda har fulla löner, men ska jag vara föräldraledig så kommer min inkomst att halveras, vilket gör rätt stor skillnad på ekonomin. Samtidigt så tänker jag att det löser sig. Men sambon tänker mest på ekonomin och jag förstår att han tycker det är mer jobbigt med mindre pengar i månaden, för han försöker då jobba extra för att täcka upp.. 
    Jag har dock sagt att ska vi ha ett tredje barn så är det nu, jag tänker inte göra en abort för att sen om någon månad igen bli gravid, det känns oetiskt för mig. 
    Någon som varit i liknande sits som kan dela med sig om hur ni själva tänkte? 

• Svar på tråden Behålla eller ej?
  • FGK

Glömde även att skriva att vår plan, innan detta var att jag skulle söka nytt jobb (pluggar och jobbar just nu), med bättre lön och arbetstiden än vad jag har idag. Men det känns dumt att söka nytt jobb när jag vet att jag är gravid.. 

• trollhona

Det är 40 veckor till bebis kommer. April och Juli är inte långt ifrån varandra. Om ni blivit gravida i juli och fått ett prematurbarn så skulle det bli samma som nu.
    Gläds åt graviditeten och börja planera för lilla 3an. Det kommer att gå bra.

• Gasellen87

Vi var i samma sits fast med nr 4. Efter lite velande fram och tillbax så bestämde vi att tre barn kändes lagom. Jag skulle börja jobba igen till hösten efter Föräldraledigheten med nr 3 och de kändes bra. I juni plussade jag, helt sjukt otippat. Var i chock, trodde inte jag vet gravid utan att Kroppen strulade så testade inte ens först. Om vi fullföljde så skulle jag hinna jobba 7 veckor innan jag skulle bli avstängd från jobbet på grund av smittrisk med covid. Jag kände mig helt tom, visste inte vad jag skulle göra eller hur jag skulle tänka.. 

Vi valde att behålla. När nr fyra föddes i mars -22 så var våra andra barn. snart 9 år, 7 år och precis 2 år och allt har gått toppen. Ekonomin har klarat sig bra trots att jag fick gå hem så tidigt, och det är ju bara under en begränsad tid. 

Jag bad även om samtalsstöd vid mvc vilket hjälpte mig mycket. Sen började jag jobba 50 %  när dottern var 10 månader och sambon var då hemma de dagarna. Jag har aldrig ångrat mig, så fort jag fick upp henne så var det så självklart! 

Om ni ändå planerat att börja försöka om ca 1-2 månader så är det ju knappt någon skillnad. Allt går inte planera men det kan bli riktigt bra ändå! 

Svar på tråden Behålla eller ej?